Hoe verwijdert u de CARLOS ransomware van uw besturingssysteem
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Instructies voor het verwijderen van de CARLOS ransomware
Wat is CARLOS?
Zoals werd ontdekt door malware-onderzoeker S!Ri, is CARLOS een kwaadaardige ransomware die gegevens versleutelt op de systemen die ermee besmet zijn. Er wordt vervolgens losgeld geëist in ruil voor de decoderingstools. Tijdens de codering worden alle getroffen bestanden hernoemd volgens dit patroon: originele bestandsnaam; unieke ID; het e-mailadres van de cybercriminelen en de extensie ".CARLOS". Een bestand met de naam "1.jpg" zou bijvoorbeeld kunnen verschijnen als "1.jpg.[EF7BE7BC].[carlosrestore2020@aol.com].CARLOS" na de versleuteling. Nadat het versleutelingsproces is voltooid verschijnt er een tekstbestand op het bureaublad ("readme-warning.txt"). In nieuwere versies van deze ransomware wordt de extensie ".[markmontgomery2020@hotmail.com].CARLOS" toegevoegd aan de versleutelde bestanden.
Het tekstbestand bevat het losgeldbericht (opgesteld als een FAQ) en geeft meer informatie over de infectie. Hierin staat dat de gegevens van het slachtoffer zijn gecodeerd, maar niet beschadigd, en dat ze kunnen worden hersteld. Om de gecompromitteerde bestanden te herstellen, moeten gebruikers decoderingstools kopen van de ontwikkelaars van CARLOS. Er wordt alleen vermeld dat het losgeld moet worden betaald in de cryptocurrency Bitcoin. Het bedrag wordt niet vermeld. Om contact te leggen met de cybercriminelen (d.w.z. leren hoe ze moeten betalen, enz.) moeten de slachtoffers een bericht sturen via het opgegeven e-mailadres. Na betaling wordt de gebruikers beloofd dat ze decoderingstools / software zullen ontvangen en gedetailleerde instructies over het gebruik ervan. Voordat u betaalt, kunt u de decodering testen door maximaal twee gecodeerde bestanden naar de criminelen te verzenden. Deze testbestanden mogen geen belangrijke data bevatten (de bestandsformaten .jpg, .xls, .doc zijn uitgesloten). Bovendien mag de grootte van deze bestanden niet groter zijn dan 1 MB. Het bericht met de vraag om losgeld eindigt met waarschuwingen dat het wijzigen van de gecodeerde bestanden, om ze te decoderen met tools van derden en / of het uitvoeren van antivirusprogramma's, kan leiden tot permanent gegevensverlies. Daarom raadt het bericht aan om back-ups van uw bestanden te maken voordat u zelf een poging tot herstel zou ondernemen. Helaas is decodering in veel gevallen onmogelijk na een ransomware-infectie zonder de betrokkenheid van de verantwoordelijke personen. Dat kan enkel als de malware in kwestie nog in ontwikkeling is en bugs vertoont. Hoe dan ook, u wordt sterk afgeraden om geld over te maken aan cybercriminelen. Ondanks betaling ontvangen veel slachtoffers immers niet de beloofde decoderingstools. Hun gegevens blijven versleuteld én ze verliezen hun geld. Om verdere bestandsversleuteling door de CARLOS-ransomware te voorkomen, moet u deze uit het besturingssysteem verwijderen. Verwijdering zal de reeds versleutelde bestanden echter niet herstellen. De enige oplossing om gegevens te herstellen is gebruik te maken van een back-up. Deze moet vóór de infectie worden gemaakt en op een aparte locatie worden bewaard.
Screenshot van een bericht waarin gebruikers de instructie krijgen om losgeld te betalen en zo hun gecompromitteerde gegevens te ontsleutelen:
BlueCheeser, Dewar, PassLock en 2NEW zijn voorbeelden van ransomware. Dit soort malware versleutelt bestanden en vraagt om losgeld in ruil voor de decodering. Er zijn twee belangrijke variabelen: het cryptografische algoritme dat ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en het losgeldbedrag. Het gevraagde bedrag varieert meestal van 100 tot 1000 euro. Om uw gegevens veilig te houden is het dus raadzaam er een backup van te maken (en deze op een niet-aangesloten opslagapparaat op een andere locatie te bewaren).
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Ransomware en andere malware wordt voornamelijk verspreid via trojans, spamcampagnes, software-cracks (activatietools), valse updaters en onbetrouwbare downloadbronnen. Trojans zijn kwaadaardige programma's die kettinginfecties kunnen veroorzaken (d.w.z. extra malware downloaden en installeren). Spamcampagnes worden gebruikt om duizenden misleidende e-mails te verzenden waar besmettelijke bestanden aan worden toegevoegd (soms als bijlage, soms als link). De gevaarlijke bijlagen zijn er in verschillende formaten (bijv. uitvoerbare bestanden, archiefbestanden, pdf- en Microsoft Office-documenten, JavaScript, enz.). Wanneer deze worden uitgevoerd of anderszins worden geopend, dan wordt het infectieproces gestart. Illegale activeringstools ("cracks") kunnen schadelijke software downloaden / installeren in plaats van betaalde software te activeren. Valse updaters infecteren systemen door zwakke punten in verouderde software te misbruiken of simpelweg malware te installeren in plaats van de beloofde updates. Onbetrouwbare downloadkanalen zoals niet-officiële en gratis websites voor het hosten van bestanden, P2P-deelnetwerken (BitTorrent, eMule, Gnutella, enz.) en andere externe downloaders kunnen ook schadelijke bestanden als download aanbieden.
Naam | CARLOS virus |
Type bedreiging | Ransomware, cryptovirus, bestandslocker |
Extensie versleutelde bestanden | .CARLOS (aan de namen van de bestanden wordt ook een unieke ID en het e-mailadres van de cybercriminelen toegevoegd). |
Bericht met de vraag om losgeld | readme-warning.txt |
Contactgegevens cybercriminelen | carlosrestore2020@aol.com, decryption@zimbabwe.su, zimbabwe@msgsafe.io, johnlennoncr@hotmail.com |
Detectienamen | Avast (Win32:Evo-gen [Susp]), BitDefenderTheta (Gen:NN.ZexaF.34084.bqW@aSU6eI), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Phobos.E), McAfee (Artemis!F74616A40097), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | U kunt bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, voorheen functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een bericht met de vraag om losgeld op uw bureaublad weergegeven. Cybercriminelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Distributiemethods | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrent-websites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn versleuteld en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra trojans voor het stelen van wachtwoorden en malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u zich tegen besmettingen met ransomware?
Verdachte of irrelevante e-mails mag u niet openen, en zeker niet als ze worden verzonden vanaf onbekende adressen. Bijlagen (of links) in dergelijke berichten kunnen vaak infecties veroorzaken. Downloads moeten altijd worden uitgevoerd vanaf officiële en geverifieerde bronnen. Activeer programma's en software alleen met tools / functies die door de officiële ontwikkelaars worden aangeboden. Illegale activeringstools ("cracks") en updaters van derden zijn risicovol en mogen niet worden gebruikt. Om de integriteit van het apparaat en de veiligheid van de gebruiker te beschermen, is het essentieel om een betrouwbare antivirussoftware te installeren en deze up-to-date te houden. Bovendien moet deze worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en om gedetecteerde / potentiële bedreigingen te verwijderen. Als uw computer al is geïnfecteerd met CARLOS, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in het tekstbestand van de CARLOS ransomware ("readme-warning.txt"):
::: Greetings :::
Little FAQ:
.1.
Q: Whats Happen?
A: Your files have been encrypted and now have the "CARLOS" extension. The file structure was not damaged, we did everything possible so that this could not happen..2.
Q: How to recover files?
A: If you wish to decrypt your files you will need to pay in bitcoins..3.
Q: What about guarantees?
A: Its just a business. We absolutely do not care about you and your deals, except getting benefits. If we do not do our work and liabilities - nobody will cooperate with us. Its not in our interests.
To check the ability of returning files, you can send to us any 2 files with SIMPLE extensions(jpg,xls,doc, etc... not databases!) and low sizes(max 1 mb), we will decrypt them and send back to you. That is our guarantee..4.
Q: How to contact with you?
A: You can write us to our mailbox: carlosrestore2020@aol.com.5.
Q: How will the decryption process proceed after payment?
A: After payment we will send to you our scanner-decoder program and detailed instructions for use. With this program you will be able to decrypt all your encrypted files..6.
Q: If I don't want to pay bad people like you?
A: If you will not cooperate with our service - for us, its does not matter. But you will lose your time and data, cause only we have the private key. In practice - time is much more valuable than money.:::BEWARE:::
DON'T try to change encrypted files by yourself!
If you will try to use any third party software for restoring your data or antivirus solutions - please make a backup for all encrypted files!
Any changes in encrypted files may entail damage of the private key and, as result, the loss all data.
Weergave van het tekstbestand van de CARLOS ransomware (GIF):
Screenshot van door CARLOS versleutelde bestanden (".CARLOS"-extensie):
De CARLOS ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is CARLOS virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie