Hoe verwijdert u Haron ransomware van het besturingssysteem?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Wat is Haron ransomware?
Haron is een kwaadaardige software die wordt geclassificeerd als ransomware. Het is ontworpen om gegevens te versleutelen (bestanden ontoegankelijk/onbruikbaar te maken) en betaling te eisen voor de ontsleuteling (toegang/gebruiksherstel). Tijdens het versleutelingsproces worden getroffen bestanden van een nieuwe titel voorzien.
Aangezien Haron een gerichte ransomware is, voegt het een extensie toe aan bestanden volgens de bedrijfsnaam. Het eerste slachtoffer was de CHADDAD Group; vandaar dat de extensie die aan bestanden wordt toegevoegd ".chaddad" is. Bijvoorbeeld, een bestand met de oorspronkelijke titel "1.jpg" zou verschijnen als "1.jpg.chaddad", "2.jpg" en "2.jpg.chaddad", enzovoort.
Nadat dit proces is voltooid, worden identieke notities aangemaakt om losgeld te eisen in "RESTORE_FILES_INFO.txt" en "RESTORE_FILES_INFO.hta" bestanden, die op het bureaublad worden gedropt.
Overzicht van Haron's bericht om losgeld te eisen
Het bericht dat losgeld eist ("RESTORE_FILES_INFO.txt" en "RESTORE_FILES_INFO.hta") informeert slachtoffers dat hun netwerk is geïnfecteerd. De gegevens die daarop zijn opgeslagen, zoals documenten, databases, foto's en andere belangrijke bestanden - zijn versleuteld.
Bovendien is privé/vertrouwelijke inhoud van het netwerk gestolen. Als slachtoffers niet binnen drie dagen contact opnemen met de cybercriminelen, wordt het nieuws over de getroffen gegevens online openbaar gemaakt. Bovendien zal na zeven dagen de gestolen inhoud op het web worden gelekt.
Om hun gegevens te ontsleutelen en publicatie te voorkomen, moet een niet gespecificeerd bedrag aan losgeld worden betaald. Slachtoffers worden geïnstrueerd om de genoemde website te openen, die alleen toegankelijk is via de Tor-browser. Het bericht waarschuwt ook om de berichten om losgeld te eisen niet te verwijderen, de versleutelde bestanden niet te wijzigen en/of te proberen deze handmatig te ontsleutelen - omdat dit kan leiden tot permanent gegevensverlies.
Haron ransomware in detail
In de meeste gevallen van ransomware infecties, is decryptie onmogelijk zonder tussenkomst van de verantwoordelijke cybercriminelen. Het kan mogelijk zijn als de malware nog in ontwikkeling is en/of ernstige gebreken vertoont. Ongeacht de omstandigheden wordt het nadrukkelijk afgeraden om te communiceren met en/of te betalen aan criminelen.
Ondanks het voldoen aan de losgeld eisen, ontvangen slachtoffers vaak niet de beloofde decryptie tools/software. Daarom ervaren ze financieel verlies en blijven hun gegevens versleuteld. Om te voorkomen dat Haron ransomware meer bestanden versleutelt, moet het uit het besturingssysteem worden verwijderd.
Helaas, zal verwijdering reed getroffen gegevens niet herstellen. De enige oplossing is het herstellen van de bestanden van een back-up als een werd gemaakt voor de infectie en bewaard op een andere locatie.
Screenshot van een bericht waarin gebruikers worden aangemoedigd losgeld te betalen om hun getroffen gegevens te decoderen:
Overeenkomsten met andere infecties
Queclink, DECcenter, Cypress, Ouelezin Zebi, en Lama zijn enkele voorbeelden van ransomware-achtige programma's. Er zijn twee grote verschillen tussen deze programma's/infecties - de cryptografische algoritmen die ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en de grootte van het losgeld.
Wanneer ze worden ingezet tegen de gemiddelde gebruiker, variëren de bedragen meestal van drie tot vier cijfers in USD. Ransomware bedoeld voor grotere entiteiten (bv. bedrijven, organisaties, enz.) kan echter buitensporige bedragen eisen. Digitale valuta (voornamelijk cryptocurrencies) worden gebruikt omdat hun transacties moeilijk/onmogelijk te traceren zijn.
Om permanent gegevensverlies te voorkomen, wordt sterk aangeraden om back-ups op externe servers en/of losgekoppelde opslagapparaten te bewaren. In het ideale geval moeten back-ups op meerdere afzonderlijke locaties worden bewaard.
Hoe heeft ransomware mijn computer geïnfecteerd?
Ransomware en andere malware worden vaak verspreid via onbetrouwbare downloadkanalen, bv. onofficiële en gratis websites voor het hosten van bestanden (freeware), peer-to-peer sharing-netwerken (Torrent-clients, Gnutella, eMule, enz.), en andere downloaders van derde partijen.
Illegale activeringsprogramma's ("cracking") en nepupdates zijn uitstekende voorbeelden van inhoud die malware verspreidt. "Cracks" kunnen infecties veroorzaken in plaats van gelicentieerde producten te activeren. Frauduleuze updaters infecteren systemen door misbruik te maken van verouderde programmazwakheden en/of door kwaadaardige software te installeren in plaats van de updates.
Malware (inclusief ransomware) wordt ook verspreid via spamcampagnes - operaties op grote schaal waarbij duizenden scammails worden verzonden. Deze e-mails worden voorgesteld als "officieel", "dringend", en dergelijke. Ze bevatten besmettelijke bestanden die als bijlage zijn toegevoegd en/of erin zijn gelinkt.
Virusbestanden kunnen verschillende formaten hebben, bijvoorbeeld archieven (ZIP, RAR, enz.), uitvoerbare bestanden (.exe, .run, enz.), Microsoft Office- en PDF-documenten, JavaScript, enzovoort. Wanneer de bestanden worden uitgevoerd, uitgevoerd of anderszins geopend - wordt het infectieproces (d.w.z. downloaden/installeren van malware) in gang gezet.
Naam | Haron virus |
Type bedreiging | Ransomware, Crypto Virus, bestanden versleutelen |
Gecodeerde bestanden extensie | .chaddad (naar het eerste slachtoffer van de ransomware - de CHADDAD groep) |
Losgeld eisend bericht | RESTORE_FILES_INFO.txt en RESTORE_FILES_INFO.hta |
Contactgegevens cybercriminelen | Website op Tor network |
Detectienamen | Avast (FileRepMalware), BitDefender (Trojan.MSIL.Basic.6.Gen), ESET-NOD32 (een variant van MSIL/Filecoder.Thanos.A), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.MSIL.Thanos.gen), Microsoft (Ransom:MSIL/Thanos.DC!MTB), volledige lijst van detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Kan bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, voorheen functionerende bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Een bericht om losgeld te eisen wordt op uw bureaublad weergegeven. Cybercriminelen eisen betaling van losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrent-websites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden worden versleuteld en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra wachtwoord stelende trojans en malware infecties kunnen samen met een ransomware infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u zich tegen ransomware infecties?
Dubieuze en irrelevante e-mails mogen niet worden geopend, vooral niet de bijlagen of links die erin worden aangetroffen. Het wordt aanbevolen om alleen te downloaden van officiële en geverifieerde bronnen. Bovendien moet software worden geactiveerd en bijgewerkt met tools/functies die door echte ontwikkelaars worden geleverd.
Het is van het grootste belang dat een betrouwbare anti-virus/anti-spyware wordt geïnstalleerd en bijgewerkt. Bovendien moeten deze programma's worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en bedreigingen en problemen te verwijderen. Als uw computer al geïnfecteerd is met Haron, raden wij u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst gepresenteerd in Haron's bericht ("RESTORE_FILES_INFO.txt" en "RESTORE_FILES_INFO.hta"):
-------=== Your network has been infected! ===-------
***DO NOT DELETE THIS FILE UNTIL ALL YOUR DATA HAVE BEEN RECOVERED***
All your documents, photos, databases and other important files have been encrypted .
You are not able to decrypt it by yourself. But don't worry, we can help you to restore all your files!
The only way to restore your files is to buy our special software. Only we can give you this software and only we can restore your files!
We have also downloaded a lot of private data from your network.
If you do not contact as in a 3 days we will post information about your breach on our public news webs - and after 7 days the whole downloaded info.
You can get more information on our page, which is located in a Tor hidden network.
How to get to our page
--------------------------------------------------------------------------------
1.Download Tor browser - hxxps://www.torproject.org/
2.Install Tor browser
3.Open link in Tor browser -
4.Use login:- password: -
5.Follow the instructions on this page
* DO NOT TRY TO RECOVER FILES YOURSELF!*
* DO NOT MODIFY ENCRYPTED FILES!
* * * OTHERWISE, YOU MAY LOSE ALL YOUR FILES FOREVER! * * *
Key Identifier:
-
Screenshot van Haron ransomware's website's log-in pagina:
Tekst binnenin:
Your network has been infected by Haron! All your documents, photos, databases and other important files have been encrypted. But don't worry, we can help you to restore all your files! To make sure, you can test our decryptor. You will get more information if you enter your login and password in the field below.
Schermafbeelding van de pagina die wordt geopend na het inloggen van slachtoffers:
Screenshot van Haron ransomware's data-lekken blog:
Tekst binnenin:
Haron team collects and analyzes information about our clients and their companies. We specialize in customer privacy data, financial information, databases, credit card information and more.
Now we would like to talk about the cost of non-collaboration and self-service data recovery.
Encrypted files are not the main problem. Companies cannot understand the risk of information leakage, especially private information.
Such leaks of information lead to losses for the company, fines and lawsuits. And don't forget that information can fall into the hands of competitors!
As we know from the reports, the cost of company recovery services can be ten times more than our amount for the ransom.
When hiring third-party negotiators or recovery companies, listen to what they tell you, try to think, are they really interested in solving your problems or are they just thinking about their profit and ambitions?
Haron Locker cannot be decrypted without the help of the Haron general decryptor!
Screenshot of files encrypted by Haron ransomware (".chaddad" extension):
Haron ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Haron virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie