SMSFactory-malware verwijderen en voorkomen dat het stiekem SMSen verstuurt
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat is SMSFactory?
SMSFactory is de naam van een kwaadaardig programma dat zich richt op Android-besturingssystemen. Deze malware is ontworpen om zich te verbergen in geïnfecteerde apparaten en smsen te versturen of premium-rate nummers te bellen.
Aanzienlijke activiteit van SMSFactory is waargenomen in Argentinië, Brazilië, Frankrijk, Oekraïne, de VS, Rusland, Turkije en Spanje. Het is echter waarschijnlijk dat de cybercriminelen achter deze malware zich niet op specifieke regio's richten en bereid zijn om wereldwijd te opereren.
SMSFactory malware overzicht
Na succesvolle infiltratie verzamelt SMSFactory de volgende apparaatgegevens - model, geolocatie, serviceprovider (operator) en telefoonnummer. Als wordt vastgesteld dat het mobiele apparaat geschikt is, gaat de malware verder met zijn activiteiten.
SMSFactory is erop gericht smsen (tekstberichten) te verzenden of telefoongesprekken te voeren naar betaalnummers (d.w.z. nummers die dure tarieven in rekening brengen voor het bellen/smsen). De kwaadaardige software voert deze activiteit stiekem uit en jaagt zo de telefoonrekeningen van de slachtoffers flink de hoogte in.
Onderzoekers van Avast hebben een SMSFactory-infectie geanalyseerd die dagelijks contact opnam met verschillende betaalnummers - waarbij ongeveer 1 USD per dag in rekening werd gebracht. Daarom kan deze malware de telefoonrekeningen van de slachtoffers mogelijk opdrijven tot 336 USD per jaar.
Bovendien kan SMSFactory moeilijk te detecteren en te verwijderen zijn. Deze kwaadaardige app verschijnt niet op het startscherm, het pictogram is leeg en het is naamloos. De aanwezigheid van SMSFactory is dus niet onmiddellijk duidelijk. Bovendien zijn sommige versies van deze malware in staat om een nieuwe beheerdersaccount aan te maken - wat het verwijderen nog ingewikkelder maakt.
Bovendien is er een variant van SMSFactory die contactlijsten kan extraheren van geïnfecteerde apparaten, die waarschijnlijk kunnen worden gebruikt om de malware verder te verspreiden.
Het is opmerkelijk dat ontwikkelaars van kwaadaardige software hun creaties vaak bijwerken met verbeterde functies en extra mogelijkheden. Daarom is het mogelijk dat SMSFactory in de toekomst over meer functionaliteiten zal beschikken.
Samenvattend, SMSFactory infecties kunnen leiden tot ernstige privacy problemen en aanzienlijke financiële verliezen. Als uw apparaat geïnfecteerd is met deze malware, raden we u ten zeerste aan een anti-virus virus te gebruiken om het onmiddellijk te verwijderen.
Naam | SMSFactory virus |
Type bedreiging | Android malware, kwaadaardige toepassing, ongewenste toepassing. |
Detectienamen | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Riskware.Agent.JXH), ESET-NOD32 (een variant van Android/Spy.Agent.CBT), Fortinet (Android/Dloader.5103!tr), Kaspersky (Not-a-virus:HEUR:AdWare.AndroidOS.MobiD), volledige lijst (VirusTotal) |
Symptomen | Het toestel werkt traag, systeeminstellingen worden gewijzigd zonder toestemming van de gebruiker, er verschijnen dubieuze toepassingen en het gegevens- en batterijverbruik neemt aanzienlijk toe. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen, schadelijke online advertenties, social engineering, bedrieglijke toepassingen, scam websites. |
Schade | Monetaire verliezen, privacy kwesties. |
Malware verwijderen (Android) | Om malware-infecties te verwijderen raden onze beveiligingsonderzoekers aan uw Android-toestel te scannen met legitieme anti-malware software. Wij raden Avast, Bitdefender, ESET of Malwarebytes aan. |
Soortgelijke malware voorbeelden
Exobot, Escobar, SMSSpy, Anatsa, SMSControllo - zijn slechts enkele voorbeelden van de op Android gerichte kwaadaardige programma's die in staat zijn tot interactie en het beheren van smsen.
Malware kan veel functionaliteiten hebben, die in verschillende combinaties kunnen voorkomen. Maar hoe kwaadaardige software ook werkt - de aanwezigheid ervan op een systeem brengt de integriteit van het apparaat en de veiligheid van de gebruiker in gevaar.
Hoe heeft SMSFactory mijn apparaat geïnfiltreerd?
SMSFactory wordt verspreid via malvertising-campagnes (schadelijke advertenties), spam-browsermeldingen en onbetrouwbare/nep-websites. De inhoud van deze malware is vermomd als - volwassen georiënteerde video's/apps, videospellen en hun cheats/hacks, enz.
Over het algemeen verspreiden cybercriminelen malware door gebruik te maken van phishing en social engineering-tactieken. Kwaadaardige software wordt meestal gepresenteerd als of gebundeld met reguliere programma's/media.
Geïnfecteerde bestanden kunnen verschillende formaten hebben, bijv. archieven, uitvoerbare bestanden, Microsoft Office- en PDF-documenten, JavaScript, enz. Wanneer een kwaadaardig bestand wordt geopend, wordt de infectieketen in gang gezet.
De meest populaire distributiemethoden zijn: kwaadaardige bijlagen/links die worden verspreid via spam (bijv. e-mails, sms-berichten, privéberichten, berichten op openbare fora, enz.), drive-by (heimelijke en bedrieglijke) downloads, onbetrouwbare downloadbronnen (bijv. freeware en websites van derden, P2P-delen via netwerken, enz.
Hoe voorkom ik de installatie van malware?
Wij raden u ten zeerste af om de bijlagen/links te openen die u aantreft in dubieuze/irrelevante e-mails en berichten, aangezien dat kan resulteren in een systeeminfectie.
Het is net zo belangrijk om alleen te downloaden van officiële en geverifieerde kanalen. Verder moet software worden geactiveerd en bijgewerkt met tools van legitieme ontwikkelaars - aangezien illegale activerings ("cracking") tools en nep-updaters malware kunnen bevatten.
We moeten benadrukken dat het belangrijk is een betrouwbare antivirusprogramma te installeren en up-to-date te houden. Beveiligingsprogramma's moeten worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en gedetecteerde bedreigingen en problemen te verwijderen.
Voorbeeld van SMSFactory malware vermomd als een nep toepassing:
Voorbeeld van een misleidende website die wordt gebruikt om SMSFactory malware te promoten:
Snelmenu:
- Introductie
- Hoe de browsergeschiedenis in de Chrome-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Chrome-webbrowser resetten?
- Hoe de browsergeschiedenis in de Firefox-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Firefox-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Firefox webbrowser resetten?
- Hoe mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassingen verwijderen?
- Hoe het Android toestel opstarten in "Veilige modus"?
- Hoe het batterijverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe het dataverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe de laatste software-updates installeren?
- Hoe het systeem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe toepassingen met beheerdersrechten uitschakelen?
Verwijder de browsegeschiedenis uit de Chrome-webbrowser:
Tik op de "Menu" knop (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende dropdown menu.
Tik op "Browsegegevens wissen", selecteer het tabblad "GEAVANCEERD", kies het tijdsbereik en de gegevenssoorten die u wilt wissen en tik op "Gegevens wissen".
Schakel browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uit:
Tik op de knop "Menu" (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Instellingen" in het geopende vervolgkeuzemenu.
Scroll naar beneden tot u de optie "Site-instellingen" ziet en tik erop. Scroll naar beneden tot u de optie "Meldingen" ziet en tik erop.
Zoek de websites die browsermeldingen leveren, tik erop en klik op "Wissen & resetten". Dit zal de verleende toestemmingen voor deze websites om meldingen te leveren verwijderen. Als u dezelfde site echter opnieuw bezoekt, kan deze opnieuw om toestemming vragen. U kunt kiezen of u deze toestemming wilt geven of niet (als u kiest om te weigeren zal de website naar de "Geblokkeerd" sectie gaan en u niet langer om de toestemming vragen).
Reset de Chrome webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u "Chrome" applicatie vindt, selecteer het en tik op "Opslag" optie.
Tik op "BEHEER GEHEUGEN", vervolgens op "ALLE GEGEVENS WISSEN" en bevestig de actie door op "OK" te tikken. Let op dat het resetten van de browser alle gegevens verwijdert die erin zijn opgeslagen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder de browsergeschiedenis van de Firefox webbrowser:
Tik op de "Menu" knop (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende dropdown menu.
Scroll omlaag tot u "Privégegevens wissen" ziet en tik erop. Selecteer de gegevenssoorten die u wilt verwijderen en tik op "GEGEVENS WISSEN".
Schakel browsermeldingen in de webbrowser Firefox uit:
Bezoek de website die browsermeldingen levert, tik op het pictogram dat links van de URL-balk wordt weergegeven (het pictogram is niet noodzakelijk een "Slot") en selecteer "Site-instellingen bewerken".
In de geopende pop-up kiest u de optie "Meldingen" en tikt u op " VERWIJDEREN ".
Reset de Firefox webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u "Firefox" applicatie vindt, selecteer het en tik op "Opslag" optie.
Tik op "GEGEVENS WISSEN" en bevestig de actie door op "WISSEN" te tikken. Let op dat het resetten van de browser alle gegevens verwijdert die erin zijn opgeslagen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens zullen worden verwijderd. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u een mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassing ziet, selecteer deze en tik op "Verwijderen". Als u om de een of andere reden de geselecteerde toepassing niet kunt verwijderen (u krijgt bijvoorbeeld een foutmelding), kunt u proberen de "Veilige modus" te gebruiken.
Start het Android toestel op in "Veilige modus":
De "Veilige modus" in het Android besturingssysteem schakelt tijdelijk alle toepassingen van derden uit. Het gebruik van deze modus is een goede manier om verschillende problemen te diagnosticeren en op te lossen (bv. kwaadaardige toepassingen verwijderen die gebruikers verhinderen wanneer het toestel "normaal" draait).
Druk op de "Power" knop en houd deze ingedrukt totdat u het "Uitschakelen" scherm ziet. Tik op het pictogram "Uitschakelen" en houd het ingedrukt. Na een paar seconden verschijnt de optie "Veilige modus" en kunt u deze uitvoeren door het apparaat opnieuw op te starten.
Controleer het batterijverbruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll omlaag tot u "Apparaatonderhoud" ziet en tik erop.
Tik op "Batterij" en controleer het gebruik van elke toepassing. Legitieme toepassingen zijn ontworpen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken om de beste gebruikerservaring te bieden en energie te besparen. Daarom kan een hoog batterijverbruik erop wijzen dat de toepassing kwaadaardig is.
Controleer het dataverbruik van verschillende applicaties:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Verbindingen" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Datagebruik" ziet en selecteer deze optie. Net als bij de batterij zijn legitieme toepassingen ontworpen om het gegevensgebruik zo veel mogelijk te beperken. Dit betekent dat een enorm gegevensgebruik kan wijzen op de aanwezigheid van een kwaadaardige toepassing. Merk op dat sommige kwaadaardige toepassingen ontworpen kunnen zijn om alleen te werken wanneer het toestel is verbonden met een draadloos netwerk. Om deze reden moet u zowel het mobiele als het Wi-Fi-gegevensgebruik controleren.
Als u een toepassing vindt die veel gegevens gebruikt, ook al gebruikt u die nooit, dan raden wij u sterk aan die zo snel mogelijk te verwijderen.
Installeer de laatste software-updates:
Het up-to-date houden van de software is een goede praktijk als het gaat om de veiligheid van het apparaat. De fabrikanten van het toestel brengen voortdurend verschillende beveiligingspatches en Android-updates uit om fouten en bugs te verhelpen die door cybercriminelen kunnen worden misbruikt. Een verouderd systeem is veel kwetsbaarder, en daarom moet u er altijd voor zorgen dat de software van uw toestel up-to-date is.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Software-update" ziet en tik erop.
Tik op "Updates handmatig downloaden" en controleer of er updates beschikbaar zijn. Zo ja, installeer ze dan onmiddellijk. We raden u ook aan om de optie "Updates automatisch downloaden" in te schakelen - het systeem zal u dan waarschuwen zodra er een update is uitgebracht en/of deze automatisch installeren.
Zet het systeem terug in de fabrieksinstellingen:
Het uitvoeren van een "Factory Reset" is een goede manier om alle ongewenste applicaties te verwijderen, de standaardinstellingen van het systeem te herstellen en het apparaat in het algemeen schoon te maken. U moet er echter rekening mee houden dat alle gegevens op het apparaat worden verwijderd, inclusief foto's, video-/audiobestanden, telefoonnummers (opgeslagen op het apparaat, niet op de SIM-kaart), SMS-berichten, enzovoort. Met andere woorden, het toestel wordt teruggezet naar zijn oorspronkelijke staat.
U kunt ook de basissysteeminstellingen herstellen en/of alleen de netwerkinstellingen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Over telefoon" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Reset" ziet en tik erop. Kies nu de actie die u wilt uitvoeren:
"Instellingen resetten" - alle systeeminstellingen terugzetten naar fabrieksinstellingen;
"Netwerkinstellingen resetten" - alle netwerkgerelateerde instellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen;
"Fabrieksgegevens resetten" - het hele systeem resetten en alle opgeslagen gegevens volledig wissen;
Schakel toepassingen uit die beheerdersrechten hebben:
Als een kwaadaardige applicatie privileges op beheerdersniveau krijgt, kan dat het systeem ernstig beschadigen. Om het apparaat zo veilig mogelijk te houden, moet u altijd controleren welke apps dergelijke privileges hebben en de apps uitschakelen die dat niet zouden moeten.
Ga naar "Instellingen", scroll omlaag tot u "Vergrendelscherm en beveiliging" ziet en tik erop.
Scroll omlaag tot u "Andere beveiligingsinstellingen" ziet, tik erop en tik vervolgens op "Apparaatbeheer-apps".
Identificeer toepassingen die geen beheerdersrechten mogen hebben, tik erop en tik vervolgens op "DEACTIVEER".
Veelgestelde vragen (FAQ)
Mijn Android toestel is geïnfecteerd met SMSFactory malware, moet ik mijn opslagapparaat formatteren om er vanaf te komen?
Nee, voor het verwijderen van SMSFactory is formatteren niet nodig.
Wat zijn de grootste problemen die SMSFactory malware kan veroorzaken?
SMSFactory is ontworpen om te bellen en/of SMSen te versturen naar betaalnummers - en daarmee inkomsten te genereren op kosten van slachtoffers. Daarom kan deze malware ernstige privacy problemen en financiële verliezen veroorzaken.
Wat is het doel van SMSFactory malware?
Door de manier waarop SMSFactory werkt, is het duidelijk dat dit kwaadaardige programma wordt gebruikt om inkomsten te genereren. Cybercriminelen kunnen malware echter ook gebruiken voor hun eigen amusement of om processen te verstoren (bijv. websites, diensten, bedrijven, instellingen, etc.). Deze aanvallen kunnen ook worden ingegeven door persoonlijke wraakacties of politieke/geopolitieke redenen.
Hoe heeft SMSFactory malware mijn Android toestel geïnfiltreerd?
Malware wordt voornamelijk verspreid via spammail, drive-by downloads, onbetrouwbare downloadkanalen (bijv. onofficiële en gratis file-hosting websites, P2P sharing netwerken, etc.), online scams, malvertising, illegale software activatie tools ("cracks"), en nep updates.
▼ Toon discussie