Software verwijderen die omleidingen naar ubersear.ch veroorzaakt van uw Android-toestel
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Wat is ubersear[.]ch?
Ubersear[.]ch is het adres van een valse zoekmachine. Gewoonlijk worden dit soort websites gepromoot door browser-hijacking software die de browserinstellingen wijzigt om dergelijke omleidingen te veroorzaken.
Er werd echter waargenomen dat ubersear[.]ch werd gepusht door een Android-targeting malware genaamd "Ads Blocker". Deze kwaadaardige app overlapte de browser om omleidingen te veroorzaken. Ads Blocker kan echter ook misleidende kalendergebeurtenissen en valse pop-upmeldingen weergeven.
Ubersear[.]ch doorverwijzing overzicht
Toen we de "Ads Blocker" malware testten, overlaadde deze de browser van het apparaat. De webbrowsertoepassing toonde twee URL-balken, en wanneer een zoekopdracht werd ingevoerd - toonde de onderste de standaard URL van de zoekmachine, terwijl de bovenste balk - de eigenlijke omleidingsketen liet zien. Op deze manier promootte de "Ads Blocker" malware ubersear[.]ch.
Deze onwettige zoekmachine kan onnauwkeurige zoekresultaten genereren vol met verschillende advertenties (die waarschijnlijk onbetrouwbare, zwendel- en kwaadaardige inhoud adverteren).
Het is opmerkelijk dat "Ads Blocker" ook de agenda's van het apparaat heeft gekaapt en honderden misleidende gebeurtenissen heeft aangemaakt, waarbij eveneens schadelijke online inhoud werd gepusht. Voor hetzelfde doel gebruikte de malware ook valse meldingen, waarvan sommige zelfs legitieme apps imiteerden (bijv. Messenger, enz.).
Samengevat kan de aanwezigheid van valse zoekmachine die software op apparaten promoten, leiden tot systeeminfecties, ernstige privacyproblemen, financiële verliezen en zelfs identiteitsdiefstal.
Als u continue omleidingen naar ubersear[.]ch ervaart en vermoedt dat uw apparaat geïnfecteerd is met "Ads Blocker" (of andere kwaadaardige software) - raden we u aan om een anti-virus te gebruiken en het onmiddellijk te verwijderen.
Naam | ubersear.ch browser hijacker |
Type bedreiging | Android Malware, Malicious Application, Unwanted Application, Browser Hijacker, Redirect, Search Hijacker. |
Detectienamen (ubersear[.]ch) | Heimdal Security (Malicious), volledige lijst (VirusTotal) |
Dienend IP Adres (ubersear[.]ch) | 192.241.228.85 |
Detectienamen (malicious installer) | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), ESET-NOD32 (een variant van Android/TrojanDropper.Agent.KEQ), Fortinet (Android/Agent.KEQ!tr), Kaspersky (Not-a-virus:UDS:AdWare.AndroidOS.FakeAd), volledige lijst (VirusTotal) |
Symptomen | Het apparaat werkt traag, systeeminstellingen worden gewijzigd zonder toestemming van de gebruiker, er verschijnen twijfelachtige toepassingen, het gegevens- en batterijverbruik neemt aanzienlijk toe, browsers worden omgeleid naar twijfelachtige websites, er worden opdringerige advertenties getoond. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen, schadelijke online advertenties, social engineering, misleidende toepassingen, zwendelwebsites. |
Schade | Gestolen persoonlijke informatie (privéberichten, logins/wachtwoorden, enz.), verminderde apparaatprestaties, de batterij raakt snel leeg, verminderde internetsnelheid, enorm gegevensverlies, geldverlies, gestolen identiteit (kwaadaardige apps kunnen misbruik maken van communicatie-apps). |
Malware verwijderen (Android) | Om malware-infecties te verwijderen raden onze beveiligingsonderzoekers aan uw Android-apparaat te scannen met legitieme anti-malware software. Wij raden Avast, Bitdefender, ESET of Malwarebytes aan. |
Hoe promoten browserkapers valse zoekmachines
Over het algemeen worden valse zoekmachines gepromoot door browserkapers. Deze software wijst dergelijke sites toe als de standaard zoekmachine, startpagina en URL's van nieuwe tabbladen/vensters in de browser. Wanneer gebruikers dus een nieuw browsertabblad/venster openen of de URL-balk gebruiken om op het web te zoeken, worden ze omgeleid naar onwettige zoekmachines (bijv. ubersear[.]ch).
De meeste gepromote sites kunnen geen zoekresultaten bieden en verwijzen naar Google, Yahoo, Bing en andere echte zoekmachines.
Bovendien verzamelen browser-hijacking software en de websites die het promoot - doorgaans privégegevens. Interessante informatie kan zijn: browsergeschiedenis en geschiedenis van zoekmachines, gebruikersnamen/wachtwoorden, persoonlijk identificeerbare gegevens, creditcardnummers, enz. De verzamelde gegevens kunnen vervolgens te gelde worden gemaakt door verkoop aan derden (mogelijk cybercriminelen).
Hoe heeft ubersear[.]ch die software promoot, mijn apparaat geïnfiltreerd?
Ongewenste en kwaadaardige software wordt verspreid met behulp van verschillende misleidende technieken. Het is meestal vermomd als of gebundeld met gewone programma's/media.
De meest gebruikte verspreidingsmethoden zijn: onbetrouwbare downloadbronnen (bv. freeware en websites waar gratis bestanden worden gehost, Peer-to-Peer sharing-netwerken, enz.), schadelijke bijlagen en links in spammail (bv. e-mails, sms'jes, DM's/PM's, enz.), online scam, drive-by (sluipende en bedrieglijke) downloads, valse updates, illegale programmaactivatiehulpmiddelen ("cracks") en malvertising.
Het is opmerkelijk dat cybercriminelen echte downloadplatforms gebruiken (bv. Google Play Store, enz.) om malware te verspreiden. Hoewel de beoordelingsteams de schadelijke inhoud snel kunnen verwijderen, gebruiken de criminelen vaak andere tactieken om detectie te vermijden en legitieme platforms te blijven gebruiken.
Hoe vermijdt u de installatie van malware?
Wij raden ten zeerste aan om software te onderzoeken vóór download/installatie en/of aankoop, bijv. door de voorwaarden en beoordelingen van deskundigen/gebruikers te lezen, de nodige toestemmingen te controleren, de legitimiteit van de ontwikkelaar te verifiëren, enz. Bovendien moeten alle downloads worden uitgevoerd via officiële/gecontroleerde kanalen. Het is van cruciaal belang om software te activeren en bij te werken met functies/tools van legitieme ontwikkelaars, aangezien illegale activeringstools ("cracks") en updaters van derden malware kunnen bevatten.
Een andere aanbeveling is om voorzichtig te zijn met inkomende e-mails, tekstberichten, DM's/PM's, enz. De bijlagen en links in verdachte/irrelevante e-mails mogen niet worden geopend, omdat ze kwaadaardig kunnen zijn en systeeminfecties kunnen veroorzaken. Wij adviseren ook waakzaam te zijn bij het surfen, aangezien frauduleuze en kwaadaardige inhoud meestal echt en ongevaarlijk lijkt.
Wij benadrukken het belang van het installeren en up-to-date houden van een goede antivirus. Met beveiligingsprogramma's moeten regelmatig systeemscans worden uitgevoerd en gedetecteerde bedreigingen en problemen worden verwijderd.
Verschijning van een omleiding naar de ubersear[.]ch website(GIF):
Verschijning van de "Ads Blocker" kwaadaardige toepassing (naamloze app zonder pictogram) die ubersear[.]ch promoot:
Website die de "Ads Blocker" kwaadaardige toepassing promoot:
Snelmenu:
- Introductie
- Hoe de browsergeschiedenis in de Chrome-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Chrome-webbrowser resetten?
- Hoe de browsergeschiedenis in de Firefox-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Firefox-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Firefox webbrowser resetten?
- Hoe mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassingen verwijderen?
- Hoe het Android toestel opstarten in "Veilige modus"?
- Hoe het batterijverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe het dataverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe de laatste software-updates installeren?
- Hoe het systeem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe toepassingen met beheerdersrechten uitschakelen?
Browsegeschiedenis verwijderen uit de Chrome-webbrowser:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende uitklapmenu.
Tik op "Browsegegevens wissen", selecteer het tabblad "GEAVANCEERD", kies het tijdsbereik en de gegevenstypen die u wilt wissen en tik op "Gegevens wissen".
Schakel browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uit:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Instellingen" in het geopende uitklapmenu.
Scroll naar beneden tot u de optie "Site-instellingen" ziet en tik erop. Scroll naar beneden tot u de optie "Meldingen" ziet en tik erop.
Zoek de websites die browsermeldingen leveren, tik erop en klik op "Wissen & resetten". Dit zal de toestemmingen verwijderen die voor deze websites zijn verleend om meldingen te leveren. Zodra u echter dezelfde site opnieuw bezoekt, kan deze opnieuw om toestemming vragen. U kunt kiezen of u deze toestemming wilt geven of niet (als u kiest voor weigeren gaat de website naar de sectie "Geblokkeerd" en zal u niet langer om de toestemming vragen).
Reset de Chrome webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u de toepassing "Chrome" vindt, selecteer deze en tik op de optie "Opslag".
Tik op "BEHEER OPSLAG", vervolgens op "VERWIJDER ALLAE GEGEVENS" en bevestig de actie door op "OK" te tikken. Merk op dat het resetten van de browser alle daarin opgeslagen gegevens zal verwijderen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Browsegeschiedenis verwijderen uit de Firefox-webbrowser:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende uitklapmenu.
Scroll naar beneden tot u "Privégegevens wissen" ziet en tik erop. Selecteer de soorten gegevens die u wilt verwijderen en tik op "GEGEVENS WISSEN".
Schakel browsermeldingen in de webbrowser Firefox uit:
Bezoek de website die browsermeldingen geeft, tik op het pictogram links van de URL-balk (het pictogram is niet noodzakelijk een "slot") en selecteer "Site-instellingen bewerken".
Kies in de geopende pop-up de optie "Meldingen" en tik op "WISSEN".
Reset de Firefox webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u de toepassing "Firefox" vindt, selecteer deze en tik op de optie "Opslag".
Tik op "VERWIJDER GEGEVENS" en bevestig de actie door op "VERWIJDER" te tikken. Merk op dat het resetten van de browser alle daarin opgeslagen gegevens zal verwijderen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u een mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassing ziet, selecteer deze en tik op "Verwijderen". Als u om de een of andere reden de geselecteerde toepassing niet kunt verwijderen (u krijgt bijvoorbeeld een foutmelding), moet u proberen de "Veilige modus" te gebruiken.
Start het Android-toestel op in "Veilige modus":
De "Veilige modus" in het Android besturingssysteem schakelt tijdelijk alle toepassingen van derden uit. Het gebruik van deze modus is een goede manier om verschillende problemen te diagnosticeren en op te lossen (bijvoorbeeld het verwijderen van kwaadaardige toepassingen die gebruikers verhinderen dat u dat doet wanneer het apparaat "normaal" draait).
Druk op de "Aan/uit" knop en houd deze ingedrukt totdat u het "Uitschakelen" scherm ziet. Tik op het pictogram "Uitschakelen" en houd het vast. Na een paar seconden verschijnt de optie "Veilige modus", die u kunt uitvoeren door het apparaat opnieuw op te starten.
Controleer het batterijverbruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apparaatonderhoud" ziet en tik erop.
Tik op "Batterij" en controleer het gebruik van elke toepassing. Legitieme/echte toepassingen zijn ontworpen om zo weinig mogelijk energie te gebruiken om de beste gebruikerservaring te bieden en energie te besparen. Daarom kan een hoog batterijverbruik erop wijzen dat de toepassing kwaadaardig is.
Controleer het gegevensgebruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Verbindingen" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Gegevensgebruik" ziet en selecteer deze optie. Net als bij de batterij zijn legitieme/echte toepassingen ontworpen om het gegevensgebruik zo laag mogelijk te houden. Dit betekent dat een enorm dataverbruik kan wijzen op de aanwezigheid van een kwaadaardige toepassing. Merk op dat sommige kwaadaardige toepassingen ontworpen kunnen zijn om alleen te werken wanneer het toestel verbonden is met een draadloos netwerk. Daarom moet u zowel het mobiele als het Wi-Fi-gegevensverbruik controleren.
Als u een toepassing vindt die veel gegevens gebruikt, ook al gebruikt u die nooit, dan raden wij u sterk aan deze zo snel mogelijk te verwijderen.
Installeer de laatste software-updates:
Het up-to-date houden van de software is een goede gewoonte als het gaat om de veiligheid van het toestel. De fabrikanten brengen voortdurend verschillende beveiligingspatches en Android-updates uit om fouten en bugs te verhelpen die door cybercriminelen kunnen worden misbruikt. Een verouderd systeem is veel kwetsbaarder en daarom moet u er altijd zeker van zijn dat de software van uw toestel up-to-date is.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Software-update" ziet en tik erop.
Tik op "Updates handmatig downloaden" en controleer of er updates beschikbaar zijn. Zo ja, installeer ze dan onmiddellijk. We raden ook aan om de optie "Download updates automatisch" in te schakelen - dan zal het systeem u op de hoogte stellen zodra er een update is uitgebracht en/of deze automatisch installeren.
Zet het systeem terug naar de fabrieksinstellingen:
Het uitvoeren van een "fabrieksreset" is een goede manier om alle ongewenste toepassingen te verwijderen, de standaardinstellingen van het systeem te herstellen en het apparaat in het algemeen schoon te maken. U moet er echter rekening mee houden dat alle gegevens op het apparaat worden verwijderd, inclusief foto's, video/audiobestanden, telefoonnummers (opgeslagen op het apparaat, niet op de SIM-kaart), SMS-berichten, enzovoort. Met andere woorden, het apparaat wordt teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat.
U kunt ook de basissysteeminstellingen en/of gewoon de netwerkinstellingen herstellen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Over telefoon" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Reset" ziet en tik erop. Kies nu de actie die u wilt uitvoeren:
"Instellingen resetten" - alle systeeminstellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen;
"Netwerkinstellingen resetten" - alle netwerkgerelateerde instellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen;
"Fabrieksgegevens resetten" - het hele systeem resetten en alle opgeslagen gegevens volledig wissen;
Schakel toepassingen met beheerdersrechten uit:
Als een kwaadaardige toepassing privileges op beheerdersniveau krijgt, kan deze het systeem ernstig beschadigen. Om het apparaat zo veilig mogelijk te houden, moet u altijd controleren welke apps dergelijke rechten hebben en degene die dat niet zouden moeten hebben, uitschakelen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Vergrendelingsscherm en beveiliging" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Andere beveiligingsinstellingen" ziet, tik erop en tik vervolgens op "Apparaatbeheer-apps".
Zoek toepassingen die geen beheerdersrechten mogen hebben, tik erop en tik vervolgens op "DEACTIVEER".
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat is het doel van het dwingen van gebruikers om ubersear[.]ch website te bezoeken?
Sites zoals ubersear[.]ch promoten misleidende/malafide inhoud en verzamelen privégegevens - daarom genereren cybercriminelen inkomsten door middel van omleidingen naar dergelijke websites.
Is een bezoek aan ubersear[.]ch een bedreiging voor mijn privacy?
Waarschijnlijk wel. Sites zoals ubersear[.]ch verzamelen (en verkopen) gewoonlijk bezoekersgegevens.
Hoe is een ubersear[.]ch die software promoot in mijn Android toestel geïnfiltreerd?
Dit soort software wordt meestal gepromoot via dubieuze downloadbronnen (bijv. freeware en gratis file-hosting sites, P2P sharing netwerken, enz.), online scams, spam mail (bijv. e-mails, SMS'jes, PM's/DM's, enz.), drive-by downloads, illegale software activatie tools ("cracks"), valse updates, gebundelde installers, en malvertising.
▼ Toon discussie