Hoe verwijdert u de IcRAT-malware van uw Android-toestel?
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat is IcRAT?
IcRAT is een Remote Access Trojan (RAT) die zich richt op Android-besturingssystemen (OS'en). RAT's zijn ontworpen om cybercriminelen in staat te stellen de controle over geïnfecteerde apparaten over te nemen.
IcRAT is met name verspreid via smishing (SMS phishing) campagnes, die gericht zijn op klanten van bekende Indiase banken. De misleidende tekstberichten verleiden gebruikers om een link te volgen en deze malware te downloaden door te beweren dat zij een beloning van hun bank zullen ontvangen.
Volgens het onderzoek van de analisten van Trend Micro is er een toevloed van soortgelijke campagnes die gericht zijn op klanten van Indiase banken. Naast IcRAT verspreidden de spamoperaties AxBanker, Elibomi, FakeReward en IcSpy. Op het moment van schrijven is er geen concreet bewijs dat deze campagnes met elkaar in verband brengt.
IcRAT malware overzicht
IcRAT infiltreert apparaten onder het mom van een bestaande bank app. Zijn eerste actie is het aanvragen van verschillende sms-, contact- en apparaatmachtigingen.
Zoals vermeld in de inleiding, is IcRAT een remote access trojan die Android-apparaten op afstand kan benaderen en besturen. Het is goed versleuteld en kan verschillende kwaadaardige acties uitvoeren. Deze trojan kan bijvoorbeeld het apparaat vergrendelen/ontgrendelen en de geluidsinstellingen wijzigen om het op stille modus te zetten - waardoor gebruikers geen kennis kunnen nemen van lopende activiteiten met meldingen/berichten.
IcRAT kan sms-berichten beheren door ze te onderscheppen en alle sms-berichten in de inbox te openen/downloaden. Het kan ook meldingen beheren. Dankzij deze mogelijkheden kan IcRAT OTP's (One-Time Passwords) en 2FA's/MFA's (twee/multifactor authenticaties) stelen.
Het is opmerkelijk dat als toekomstige versies van deze kwaadaardige software een sms-verzendfunctie bevatten - het zou kunnen werken als Toll Fraud-malware. IcRAT kan ook gesprekken onderscheppen en toegang krijgen tot gesprekslogboeken/contactlijsten.
Het kan phishingvensters weergeven, die waarschijnlijk worden voorgesteld als vensters van online bankieren of andere toepassingen die legitieme diensten aanbieden. Via deze valse schermen probeert de RAT creditcardgegevens te verkrijgen (kaartnummer, vervaldatum, CVV-code, enz.). Met deze informatie - kunnen de cybercriminelen frauduleuze transacties of online aankopen doen.
Kortom, IcRAT-infecties kunnen leiden tot ernstige privacyproblemen, aanzienlijke financiële verliezen en identiteitsdiefstal.
Als u denkt dat uw apparaat is geïnfecteerd met IcRAT (of andere malware), raden wij u ten zeerste aan een antivirus te gebruiken om het onmiddellijk te verwijderen.
Naam | IcRAT remote access trojan |
Type bedreiging | Android malware, malicious application. |
Detectienamen | Avast-Mobile (Android:Evo-gen [Trj]), DrWeb (Android.BankBot.1003.origin), ESET-NOD32 (een variant van Android/Spy.Agent.BUD), Kaspersky (HEUR:Trojan-Banker.AndroidOS.Agent.ke), volledige lijst (VirusTotal) |
Symptomen | Het apparaat werkt traag, systeeminstellingen worden gewijzigd zonder toestemming van de gebruiker, er verschijnen twijfelachtige toepassingen, het gegevens- en batterijverbruik neemt aanzienlijk toe, browsers worden omgeleid naar twijfelachtige websites, er worden opdringerige advertenties getoond. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen, schadelijke online advertenties, social engineering, misleidende toepassingen, zwendelwebsites. |
Schade | Gestolen persoonlijke informatie (privéberichten, logins/wachtwoorden, enz.), verminderde apparaatprestaties, de batterij raakt snel leeg, verminderde internetsnelheid, enorm gegevensverlies, geldverlies, gestolen identiteit (kwaadaardige apps kunnen misbruik maken van communicatie-apps). |
Malware verwijderen (Android) | Om malware-infecties te verwijderen raden onze beveiligingsonderzoekers aan uw Android-apparaat te scannen met legitieme anti-malware software. Wij raden Avast, Bitdefender, ESET of Malwarebytes aan. |
Android-gerichte RAT voorbeelden
We hebben tientallen Android-gerichte kwaadaardige programma's geanalyseerd; Ahmyth, PJobRAT, RatMilad en Cypher zijn slechts enkele voorbeelden van remote access trojans.
Malware kan op zeer uiteenlopende manieren werken, en het doel ervan kan variëren op basis van de doelen van de cybercriminelen. Ongeacht wat deze software doet of waarom - de aanwezigheid ervan op een systeem brengt de integriteit van het apparaat en de privacy van de gebruiker in gevaar. Daarom is het van het grootste belang alle bedreigingen onmiddellijk na ontdekking te verwijderen.
Hoe is IcRAT in mijn apparaat geïnfiltreerd?
IcRAT werd verspreid via spam-sms'jes over bankbeloningen. Deze berichten bevatten kwaadaardige links die naar deze malware leiden.
Het is relevant te vermelden dat ook andere distributiemethoden kunnen worden gebruikt. Kwaadaardige software wordt voornamelijk verspreid via phishing en social engineering-technieken.
Malware wordt meestal verspreid via kwaadaardige bijlagen en links in spammail (sms'jes, e-mails, PM's/DM's, enz.), drive-by downloads (heimelijk en bedrieglijk), online oplichting, malvertising, dubieuze downloadbronnen (bv. freeware en gratis websites voor het hosten van bestanden, Peer-to-Peer sharing-netwerken, enz.
Hoe vermijdt u de installatie van malware?
Wij raden u aan voorzichtig te zijn met inkomende e-mails, PM's/DM's, SMS'jes en andere berichten. De bijlagen/links in verdachte/irrelevante e-mails mogen niet worden geopend, omdat ze kwaadaardig kunnen zijn en systeeminfecties kunnen veroorzaken.
Het is net zo belangrijk om waakzaam te zijn tijdens het browsen, aangezien frauduleuze en schadelijke inhoud meestal legitiem/onschuldig lijkt.
Een andere aanbeveling is om alleen te downloaden van officiële en geverifieerde kanalen. Bovendien moeten alle programma's worden geactiveerd en bijgewerkt met legitieme functies/tools, aangezien illegale activeringstools ("cracks") en valse updates malware kunnen bevatten.
Het is essentieel voor de veiligheid van apparaten/gebruikers om een gerenommeerde antivirus te installeren en up-to-date te houden. Met beveiligingssoftware moeten regelmatig systeemscans worden uitgevoerd en gedetecteerde bedreigingen en problemen worden verwijderd.
Snelmenu:
- Introductie
- Hoe de browsergeschiedenis in de Chrome-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Chrome-webbrowser resetten?
- Hoe de browsergeschiedenis in de Firefox-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Firefox-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Firefox webbrowser te resetten?
- Hoe mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassingen verwijderen?
- Hoe het Android toestel opstarten in "Veilige modus"?
- Hoe het batterijverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe het dataverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe de laatste software-updates installeren?
- Hoe het systeem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe toepassingen met beheerdersrechten uitschakelen?
Browsegeschiedenis verwijderen uit de Chrome-webbrowser:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende uitklapmenu.
Tik op "Browsegegevens wissen", selecteer het tabblad "GEAVANCEERD", kies het tijdsbereik en de gegevenstypen die u wilt wissen en tik op "Gegevens wissen".
Schakel browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uit:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Instellingen" in het geopende uitklapmenu.
Scroll naar beneden tot u de optie "Site-instellingen" ziet en tik erop. Scroll naar beneden tot u de optie "Meldingen" ziet en tik erop.
Zoek de websites die browsermeldingen leveren, tik erop en klik op "Wissen & resetten". Dit zal de toestemmingen verwijderen die voor deze websites zijn verleend om meldingen te leveren. Zodra u echter dezelfde site opnieuw bezoekt, kan deze opnieuw om toestemming vragen. U kunt kiezen of u deze toestemming wilt geven of niet (als u kiest voor weigeren gaat de website naar de sectie "Geblokkeerd" en zal u niet langer om de toestemming vragen).
Reset de Chrome webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u de toepassing "Chrome" vindt, selecteer deze en tik op de optie "Opslag".
Tik op "BEHEER OPSLAG", vervolgens op "VERWIJDER ALLE GEGEVENS" en bevestig de actie door op "OK" te tikken. Merk op dat het resetten van de browser alle daarin opgeslagen gegevens zal verwijderen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Browsegeschiedenis verwijderen uit de Firefox-webbrowser:
Tik op de knop "Menu" (drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende uitklapmenu.
Scroll naar beneden tot u "Privégegevens wissen" ziet en tik erop. Selecteer de soorten gegevens die u wilt verwijderen en tik op "GEGEVENS WISSEN".
Schakel browsermeldingen in de webbrowser Firefox uit:
Bezoek de website die browsermeldingen geeft, tik op het pictogram links van de URL-balk (het pictogram is niet noodzakelijk een "slot") en selecteer "Site-instellingen bewerken".
Kies in de geopende pop-up de optie "Meldingen" en tik op "WISSEN".
Reset de Firefox webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u de toepassing "Firefox" vindt, selecteer deze en tik op de optie "Opslag".
Tik op "VERWIJDER GEGEVENS" en bevestig de actie door op "VERWIJDER" te tikken. Merk op dat het resetten van de browser alle daarin opgeslagen gegevens zal verwijderen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u een mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassing ziet, selecteer deze en tik op "Verwijderen". Als u om de een of andere reden de geselecteerde toepassing niet kunt verwijderen (u krijgt bijvoorbeeld een foutmelding), moet u proberen de "Veilige modus" te gebruiken.
Start het Android-toestel op in "Veilige modus":
De "Veilige modus" in het Android besturingssysteem schakelt tijdelijk alle toepassingen van derden uit. Het gebruik van deze modus is een goede manier om verschillende problemen te diagnosticeren en op te lossen (bijvoorbeeld het verwijderen van kwaadaardige toepassingen die gebruikers verhinderen dat u dat doet wanneer het apparaat "normaal" draait).
Druk op de "Aan/uit" knop en houd deze ingedrukt totdat u het "Uitschakelen" scherm ziet. Tik op het pictogram "Uitschakelen" en houd het vast. Na een paar seconden verschijnt de optie "Veilige modus", die u kunt uitvoeren door het apparaat opnieuw op te starten.
Controleer het batterijverbruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apparaatonderhoud" ziet en tik erop.
Tik op "Batterij" en controleer het gebruik van elke toepassing. Legitieme/echte toepassingen zijn ontworpen om zo weinig mogelijk energie te gebruiken om de beste gebruikerservaring te bieden en energie te besparen. Daarom kan een hoog batterijgebruik erop wijzen dat de toepassing kwaadaardig is.
Controleer het gegevensgebruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Verbindingen" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Gegevensgebruik" ziet en selecteer deze optie. Net als bij de batterij zijn legitieme/echte toepassingen ontworpen om het gegevensgebruik zo laag mogelijk te houden. Dit betekent dat een enorm dataverbruik kan wijzen op de aanwezigheid van een kwaadaardige toepassing. Merk op dat sommige kwaadaardige toepassingen ontworpen kunnen zijn om alleen te werken wanneer het toestel verbonden is met een draadloos netwerk. Daarom moet u zowel het mobiele als het Wi-Fi-gegevensverbruik controleren.
Als u een toepassing vindt die veel gegevens gebruikt, ook al gebruikt u die nooit, dan raden wij u sterk aan deze zo snel mogelijk te verwijderen.
Installeer de laatste software-updates:
Het up-to-date houden van de software is een goede gewoonte als het gaat om de veiligheid van het apparaat. De fabrikanten brengen voortdurend verschillende beveiligingspatches en Android-updates uit om fouten en bugs te verhelpen die door cybercriminelen kunnen worden misbruikt. Een verouderd systeem is veel kwetsbaarder en daarom moet u er altijd zeker van zijn dat de software van uw toestel up-to-date is.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Software-update" ziet en tik erop.
Tik op "Updates handmatig downloaden" en controleer of er updates beschikbaar zijn. Zo ja, installeer ze dan onmiddellijk. We raden ook aan om de optie "Download updates automatisch" in te schakelen - dan zal het systeem u op de hoogte stellen zodra er een update is uitgebracht en/of deze automatisch installeren.
Zet het systeem terug naar de fabrieksinstellingen:
Het uitvoeren van een "fabrieksreset" is een goede manier om alle ongewenste toepassingen te verwijderen, de standaardinstellingen van het systeem te herstellen en het apparaat in het algemeen schoon te maken. U moet er echter rekening mee houden dat alle gegevens op het apparaat worden verwijderd, inclusief foto's, video/audiobestanden, telefoonnummers (opgeslagen op het apparaat, niet op de SIM-kaart), SMS-berichten, enzovoort. Met andere woorden, het apparaat wordt teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat.
U kunt ook de basissysteeminstellingen en/of gewoon de netwerkinstellingen herstellen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Over telefoon" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Reset" ziet en tik erop. Kies nu de actie die u wilt uitvoeren:
"Instellingen resetten" - alle systeeminstellingen herstellen naar de fabrieksinstellingen;
"Netwerkinstellingen resetten" - alle netwerkgerelateerde instellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen;
"Fabrieksgegevens resetten" - het hele systeem resetten en alle opgeslagen gegevens volledig wissen;
Schakel toepassingen met beheerdersrechten uit:
Als een kwaadaardige toepassing privileges op beheerdersniveau krijgt, kan deze het systeem ernstig beschadigen. Om het apparaat zo veilig mogelijk te houden, moet u altijd controleren welke apps dergelijke rechten hebben en degene die dat niet zouden moeten hebben, uitschakelen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Vergrendelingsscherm en beveiliging" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Andere beveiligingsinstellingen" ziet, tik erop en tik vervolgens op "Apparaatbeheer-apps".
Zoek toepassingen die geen beheerdersrechten mogen hebben, tik erop en tik vervolgens op "DEACTIVEER".
Veelgestelde vragen (FAQ)
Mijn Android-apparaat is geïnfecteerd met IcRAT-malware, moet ik mijn opslagapparaat formatteren om er vanaf te komen?
Nee, de meeste kwaadaardige programma's kunnen worden verwijderd zonder te formatteren.
Wat zijn de grootste problemen die IcRAT malware kan veroorzaken?
De bedreigingen van malware zijn afhankelijk van de functionaliteiten en de werkwijze van de cybercriminelen. IcRAT is een RAT die toegang tot/controle over apparaten op afstand mogelijk maakt en uitgebreide mogelijkheden heeft om informatie te stelen. Dergelijke infecties kunnen leiden tot ernstige privacyproblemen, financiële verliezen en identiteitsdiefstal.
Wat is het doel van IcRAT-malware?
Malware wordt meestal gebruikt om inkomsten te genereren. Sommige aanvallen worden echter gebruikt om de aanvallers te amuseren, persoonlijke wraakacties uit te voeren, processen te verstoren (bijv. websites, diensten, bedrijven, enz.) en zelfs politieke/geopolitieke aanvallen te lanceren.
Hoe is IcRAT-malware in mijn Android-apparaat geïnfiltreerd?
IcRAT is verspreid via spam-sms'jes met links naar een nep bank-app. Waarschijnlijk worden echter ook andere distributiemethoden gebruikt. Over het algemeen wordt malware verspreid via spammail (bijv. e-mails, SMS'jes, PM's/DM's, enz.), drive-by downloads, online oplichting, onbetrouwbare downloadbronnen (bijv. onofficiële en freeware sites, P2P sharing netwerken, enz.), malvertising, illegale programma activatie ("cracking") tools, valse updates, enz.
▼ Toon discussie