DeepInDeep (.deepindeep) ransomware virus - verwijdering en decryptie opties
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat voor soort malware is DeepInDeep?
Ons onderzoeksteam vond de DeepInDeep ransomware tijdens het beoordelen van nieuwe malware-inzendingen op VirusTotal. Dit programma maakt deel uit van de Phobos ransomware-familie. Ransomware is ontworpen om bestanden te versleutelen en losgeld te eisen voor de ontsleuteling, en DeepInDeep is geen uitzondering.
Deze malware verandert de namen van de vergrendelde bestanden door ze toe te voegen aan een unieke ID die is toegewezen aan het slachtoffer, het e-mailadres van de cybercriminelen en een ".deepindeep" extensie. Een bestand met de oorspronkelijke naam "1.jpg" verscheen bijvoorbeeld als "1.jpg.id[9ECFA84E-3511].[Deep_in_Deep@tutanota.com].deepindeep" op ons testsysteem.
Nadat het versleutelingsproces was voltooid, werden er twee losgeldbriefjes gemaakt: één werd weergegeven in een pop-upvenster ("info.hta") en het andere werd gedropt als een tekstbestand ("info.txt"). Gebaseerd op de berichten daarin, is het duidelijk dat DeepInDeep zich richt op grote entiteiten (zoals bedrijven) in plaats van particulieren.
Screenshot van bestanden versleuteld door DeepInDeep ransomware:
Losgeldbrief overzicht
De berichten van DeepInDeep ransomware zijn niet identiek, maar bevatten vergelijkbare tekst en geven dezelfde informatie. In de berichten staat dat er is ingebroken in het netwerk van het slachtoffer.
De gevolgen omvatten de versleuteling van hun bestanden en de exfiltratie van gevoelige gegevens (bijv. interne bedrijfsdocumentatie, boekhoudkundige informatie, privégegevens van klanten/partners/werknemers, enz.) De diefstal van deze inhoud wordt gebruikt om het slachtoffer te dwingen het losgeld te betalen en in de aantekeningen wordt gedetailleerd ingegaan op de mogelijke dreiging dat deze gegevens aan derden worden verkocht of uitlekken.
Na betaling wordt het slachtoffer een snel ontsleutelingsproces en verwijdering van de ge-exfiltreerde informatie beloofd. De berichten vermelden niet de grootte van het losgeld, maar geven wel aan dat het 70% minder zal zijn als er binnen de eerste zes uur contact wordt opgenomen met de aanvallers. Voordat de eisen van de cybercriminelen worden ingewilligd, kan de decryptie gratis worden getest op twee bestanden.
Het slachtoffer wordt gewaarschuwd voor acties die hun gegevens onversleutelbaar kunnen maken, zoals het manipuleren van de bestanden (bijv. hernoemen, verplaatsen, kopiëren, enz.), het gebruik van herstelsoftware van derden en het opnieuw opstarten/afsluiten van het systeem.
DeepInDeep ransomware overzicht
We hebben talloze ransomware-infecties geanalyseerd en onderzocht en op basis van deze ervaring kunnen we concluderen dat decryptie meestal onmogelijk is zonder tussenkomst van de aanvallers. De zeldzame uitzonderingen zijn gevallen van ransomware met ernstige gebreken.
Bovendien ontvangen slachtoffers vaak niet de benodigde sleutels/tools om hun gegevens te ontsleutelen, ondanks het feit dat ze aan de losgeldeisen voldoen. Daarom raden we het sterk af, omdat bestandsherstel niet gegarandeerd is en betalen deze illegale activiteit ook ondersteunt.
Hoewel het verwijderen van DeepInDeep ransomware zal voorkomen dat het meer gegevens versleutelt - zal verwijdering de reeds vergrendelde bestanden niet herstellen. De enige oplossing is om ze te herstellen vanuit een back-up (als er vooraf een is gemaakt en elders is opgeslagen).
We raden ten zeerste aan om back-ups op meerdere verschillende locaties te bewaren (bijvoorbeeld externe servers, losgekoppelde opslagapparaten, enz.
Ransomware voorbeelden
Ran, Yzaq, Whole, BlackHatUP en Ppvt zijn slechts enkele voorbeelden van ransomware die we onlangs hebben geanalyseerd. Hoewel malware binnen deze classificatie vrijwel overal hetzelfde werkt, hebben deze programma's twee significante verschillen.
Ransomware kan verschillende cryptografische algoritmen (symmetrisch of asymmetrisch) gebruiken om bestanden te versleutelen. Losgeld kan variëren van 3 tot 8 cijfers (in USD), afhankelijk van het beoogde slachtoffer, d.w.z. thuisgebruiker vs. grote entiteit (bedrijf, onderneming, organisatie, instelling, enz.).
Hoe heeft ransomware mijn computer geïnfecteerd?
Cybercriminelen gebruiken voornamelijk phishing- en social engineering-technieken om malware (inclusief ransomware) te verspreiden. Deze software wordt meestal gepresenteerd als of gebundeld met reguliere programma's/media.
Besmettelijke bestanden zijn er in verschillende formaten, bijvoorbeeld archieven (RAR, ZIP, enz.), uitvoerbare bestanden (.exe, .run, enz.), documenten (Microsoft Office, Microsoft OneNote, PDF, enz.), JavaScript, enzovoort. Zodra een schadelijk bestand wordt uitgevoerd, uitgevoerd of op een andere manier wordt geopend, wordt de infectieketen gestart.
Gebruikelijke verspreidingsmethoden zijn: drive-by (sluipende/bedrieglijke) downloads, schadelijke bijlagen of koppelingen in spammail (bijv. e-mails, PM's/DM's, sms'jes, enz.), online zwendel, malvertising, onbetrouwbare downloadbronnen (bijv. freeware en gratis bestandshostingsites, Peer-to-Peer sharing netwerken, enz.
Bovendien kunnen sommige kwaadaardige programma's zichzelf verspreiden via lokale netwerken en verwijderbare opslagapparaten (bijv. USB-flashstations, externe harde schijven, etc.).
Naam | DeepInDeep virus |
Type bedreiging | Ransomware, Crypto Virus, Files locker |
Versleutelde bestandsextensie | .deepindeep (bestanden zijn ook voorzien van een unieke ID en het e-mailadres van de cybercrimineel) |
Losgeld eisend bericht | info.hta, info.txt |
Gratis decryptietool beschikbaar? | Nee |
Contactgegevens cybercriminelen | Via Session messenger, Deep_in_Deep@tutanota.com |
Detectienamen | Avast (Win32:Phobos-D [Ransom]), Combo Cleaner (Trojan.Ransom.PHU), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Phobos.C), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.Win32.Phobos.vho), Microsoft (Ransom:Win32/Phobos.PM), Volledige lijst van detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Bestanden die op uw computer zijn opgeslagen, kunnen niet worden geopend. Bestanden die voorheen functioneerden, hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een bericht met een verzoek om losgeld weergegeven op uw bureaublad. Cybercriminelen eisen betaling van losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden worden versleuteld en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Aanvullende wachtwoord stelende trojans en malware infecties kunnen samen met een ransomware infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u zich tegen ransomware-infecties?
We raden aan om inkomende e-mails en andere berichten met de nodige voorzichtigheid te behandelen. Bijlagen of links in verdachte/irrelevante e-mails mogen niet worden geopend, omdat ze besmettelijk kunnen zijn. Omdat nep/malafide online inhoud veel voorkomt en zo goed gemaakt kan zijn, raden we aan om waakzaam te zijn tijdens het browsen.
Daarnaast moeten alle downloads worden uitgevoerd vanaf officiële en geverifieerde kanalen. Een andere aanbeveling is om software te activeren en bij te werken met legitieme functies/tools, omdat die van derden malware kunnen bevatten.
We moeten benadrukken hoe belangrijk het is om een goed antivirusprogramma te installeren en up-to-date te houden. Beveiligingsprogramma's moeten worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en om gedetecteerde bedreigingen/problemen te verwijderen. Als uw computer al is geïnfecteerd met DeepInDeep, raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Screenshot van het pop-upvenster van DeepInDeep ransomware ("info.hta"):
Tekst gepresenteerd in dit bericht:
!!! ATTENTION !!!
Your network is hacked and files are encrypted.
Including the encrypted data we also downloaded other confidential information: data of your employees, customers, partners, as well as accounting and other internal documentation of your company.
About Data
All data is stored until you will pay.
After payment we will provide you the programs for decryption and we will delete your data
We dont want did something bad to your company, it is just bussines (Our reputation is our money!)
If you refuse to negotiate with us (for any reason) all your data will be put up for sale.
What you will face if your data gets on the black market:
The personal information of your employees and customers may be used to obtain a loan or purchases in online stores.
You may be sued by clients of your company for leaking information that was confidential.
After other hackers obtain personal data about your employees, social engineering will be applied to your company and subsequent attacks will only intensify.
Bank details and passports can be used to create bank accounts and online wallets through which criminal money will be laundered.
You will forever lose the reputation.
You will be subject to huge fines from the government.
You can learn more about liability for data loss here: hxxps://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulationor here hxxps://gdpr-info.eu
Courts, fines and the inability to use important files will lead you to huge losses. The consequences of this will be irreversible for you.
Contacting the police will not save you from these consequences, and lost data, will only make your situation worse.
How to contact us
Write us to the mails: Deep_in_Deep@tutanota.com
Download the (Session) messenger hxxps://getsession.org in messenger :ID"05bc5e20c9c6fbfd9a58bfa222cecd4bbf9b5cf4e1ecde84a0b8b3de23ce8e144e"
Write this ID in the title of your message -
IF YOU WILL CONTACT US IN FIRST 6 hours , and we close our deal in 24 hours , PRICE WILL BE ONLY 30%.
(time is money for both of us , if you will take care about our time , we will do same , we will care of price and decryption process will be done VERY FAST)
ALL DOWNLOADED DATA WILL BE DELETED after payment.
What no to do and recomendation
You can get out of this situation with minimal losses (Our reputation is our money!) !!! To do this you must strictly observe the following rules:
DO NOT Modify, DO NOT rename, DO NOT copy, DO NOT move any files. Such actions may DAMAGE them and decryption will be impossible.
DO NOT use any third party or public decryption software, it may also DAMAGE files.
DO NOT Shutdown or Reboot the system this may DAMAGE files.
DO NOT hire any third party negotiators (recovery/police, etc.) You need to contact us as soon as possible and start negotiations.
You can send us 1-2 small data not value files for test , we will decrypt it and send it to you back.
After payment we need no more that 2 hours to decrypt all of your data. We will be support you untill fully decryption going to be done! ! ! (Our reputation is our money!)
Weergave van het DeepInDeep's tekstbestand "info.txt" (GIF):
Tekst gepresenteerd in dit bestand:
!!! ATTENTION !!!
Your network is hacked and files are encrypted.
Including the encrypted data we also downloaded other confidential information:
Data of your employees, customers, partners, as well as accounting and
other internal documentation of your company.
All data is stored until you will pay.
After payment we will provide you the programs for decryption and we will delete your data
We dont want did something bad to your company, it is just bussines (Our reputation is our money!)
If you refuse to negotiate with us (for any reason) all your data will be put up for sale.
What you will face if your data gets on the black market:
1) The personal information of your employees and customers may be used to obtain a loan or
purchases in online stores.
2) You may be sued by clients of your company for leaking information that was confidential.
3) After other hackers obtain personal data about your employees, social engineering will be
applied to your company and subsequent attacks will only intensify.
4) Bank details and passports can be used to create bank accounts and online wallets through
which criminal money will be laundered.
5) You will forever lose the reputation.
6) You will be subject to huge fines from the government.
You can learn more about liability for data loss here:
hxxps://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulation
hxxps://gdpr-info.eu/
Courts, fines and the inability to use important files will lead you to huge losses.
The consequences of this will be irreversible for you.
Contacting the police will not save you from these consequences, and lost data,
will only make your situation worse.
You can get out of this situation with minimal losses (Our reputation is our money!) !!!
To do this you must strictly observe the following rules:
DO NOT Modify, DO NOT rename, DO NOT copy, DO NOT move any files.
Such actions may DAMAGE them and decryption will be impossible.
DO NOT use any third party or public decryption software, it may also DAMAGE files.
DO NOT Shutdown or Reboot the system this may DAMAGE files.
DO NOT hire any third party negotiators (recovery/police, etc.)
You need to contact us as soon as possible and start negotiations.
You can send us 1-2 small data not value files for test , we will decrypt it and send it to you back.
After payment we need no more that 2 hours to decrypt all of your data. We will be support you untill fully decryption going to be done! ! !
(Our reputation is our money!)
Instructions for contacting our team:
Download the (Session) messenger (hxxps://getsession.org) in messenger :Deep_in_Deep@tutanota.com
Write this ID in the title of your message -
IF YOU WILL CONTACT US IN FIRST 6 hours , and we close our deal in 24 hours , PRICE WILL BE ONLY 30%.
(time is money for both of us , if you will take care about our time , we will do same , we will care of price and decryption process will be done VERY FAST)
ALL DOWNLOADED DATA WILL BE DELETED after payment.
DeepInDeep ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is DeepInDeep virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe is mijn computer gehackt en hoe hebben hackers mijn bestanden versleuteld?
Uitvoerbare bestanden van ransomware worden meestal gepresenteerd als gewone software-/mediabestanden - daarom openen slachtoffers deze vaak uit zichzelf. Deze malware wordt voornamelijk verspreid via drive-by downloads, spam e-mails/berichten, online scams, malvertising, dubieuze downloadbronnen (bijv. freeware en websites van derden, P2P sharing netwerken, etc.), illegale software activatie ("cracking") tools en valse updates.
Hoe ".deepindeep" bestanden openen?
Met Ransomware versleutelde bestanden kunnen niet worden geopend of anderszins worden gebruikt tenzij ze worden ontsleuteld.
Waar moet ik zoeken naar gratis decoderingstools voor DeepInDeep ransomware?
In het geval van een ransomware-aanval adviseren wij u om de website van het No More Ransom-project te bekijken (meer informatie hierboven).
Ik kan jullie veel geld betalen, kunnen jullie bestanden voor mij decoderen?
We leveren geen decryptieservices. In feite is decryptie onmogelijk zonder tussenkomst van cybercriminelen, afgezien van gevallen waarbij het gaat om ransomware met ernstige gebreken. Daarom zijn derden die betaalde decryptie aanbieden vaak oplichters of tussenpersonen tussen slachtoffers en criminelen.
Helpt Combo Cleaner me DeepInDeep ransomware te verwijderen?
Ja, Combo Cleaner kan apparaten scannen en actieve ransomware-infecties verwijderen. Het is opmerkelijk dat terwijl het gebruik van een anti-virus de eerste stap is in het herstel van ransomware, beveiligingsprogramma's niet in staat zijn om versleutelde bestanden te herstellen.
▼ Toon discussie