Mango (.mango) ransomware virus – verwijderings- en decoderingsopties
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Wat voor soort malware is Mango?
Mango-ransomware is een kwaadaardig programma dat door onze onderzoekers is ontdekt tijdens een routine-inspectie van nieuwe inzendingen op het VirusTotal-platform. Deze malware maakt deel uit van de Phobos-ransomwarefamilie. Mango werkt door bestanden te coderen om betaling te eisen voor de decodering ervan.
Nadat we een voorbeeld van deze ransomware op onze testmachine hadden gelanceerd, werden de bestanden gecodeerd en werden de bestandsnamen gewijzigd. De eerste titels werden toegevoegd met een unieke ID die aan het slachtoffer was toegewezen, het e-mailadres van de cybercrimineel en een extensie ".mango". Een bestand dat oorspronkelijk "1.jpg" heette, verscheen bijvoorbeeld als "1.jpg.id[9ECFA84E-3316].[duckjahana@onionmail.com].mango".
Na voltooiing van het coderingsproces werden twee losgeldnota's gemaakt. Eén werd weergegeven in een pop-upvenster met de titel "info.hta", en een ander was een tekstbestand met de naam "info.txt"; deze bestanden werden op het bureaublad en in alle gecodeerde mappen geplaatst.
Screenshot van bestanden versleuteld door de Mango-ransomware:
Losgeldbrief overzicht
In het bericht in het tekstbestand staat dat de ontoegankelijke bestanden zijn gecodeerd. Het dringt er bij het slachtoffer op aan contact op te nemen met de aanvallers voor het decoderen van gegevens.
De pop-up breidt zich uit na de ransomware-infectie. Het verduidelijkt dat voor bestandsherstel losgeld moet worden betaald, waarvan de omvang zou afhangen van hoe snel er contact wordt opgenomen met de cybercriminelen. De betaling zal moeten worden gedaan in Bitcoin-cryptocurrency.
Voordat aan de losgeldeisen wordt voldaan, kan het slachtoffer de decodering van drie getroffen bestanden testen (binnen bepaalde specificaties). Het slachtoffer wordt gewaarschuwd voor het wijzigen van de vergrendelde bestanden, het gebruik van decoderingstools van derden en het zoeken naar hulp van derden.
Mango ransomware overzicht
Zoals vermeld in de inleiding behoort Mango tot de Phobos-familie. Programma's die tot deze groep behoren, zijn geavanceerde malware. Ze voorkomen dat geïnfecteerde systemen niet meer werken door kritieke bestanden onversleuteld achter te laten. De Phobos-ransomware versleutelt zowel lokale als op het netwerk gedeelde bestanden.
Omdat bestanden die geopend/actief zijn (bijvoorbeeld in tekstbestandlezers, databaseprogramma's, enz.) mogelijk worden vrijgesteld van de codering omdat ze als "in gebruik" worden beschouwd, beëindigt de ransomware de bijbehorende processen om vrijstelling te voorkomen.
Phobos-programma's proberen de kans op dubbele encryptie te verkleinen door de bestanden die door andere ransomware zijn vergrendeld, onaangetast te laten. Dit mechanisme is echter niet zonder gebreken, omdat het een vooraf bepaalde lijst met ransomware volgt die niet alomvattend is en ook niet kan zijn.
Om gegevensherstel te voorkomen, verwijdert deze malware ook de volumeschaduwkopieën. Phobos heeft een functie waarmee het geolocatiegegevens kan verzamelen en deze kan gebruiken om te bepalen of doorgegaan moet worden met de codering (bijvoorbeeld zwakke economische regio's vermijden, slachtoffers aanvallen op basis van geopolitieke redenen, enz.).
Bovendien gebruiken deze programma's van het ransomware-type verschillende technieken om de persistentie te garanderen. Phobos-programma's kopiëren zichzelf naar het pad %LOCALAPPDATA% en registreren ze met specifieke Run-sleutels. Deze ransomware kan ook automatisch opstarten nadat het systeem opnieuw is opgestart.
Op basis van onze aanzienlijke ervaring met het onderzoeken van deze malwareklasse kunnen we concluderen dat decodering zelden mogelijk is zonder tussenkomst van de aanvallers. De zeldzame uitzonderingen zijn gevallen waarbij sprake is van ernstig gebrekkige ransomware.
Bovendien ontvangen slachtoffers, ondanks het voldoen aan de losgeldeisen, doorgaans niet de beloofde decoderingstools. Daarom raden we dit ten zeerste af, omdat gegevensherstel niet gegarandeerd is en betalen ook deze criminele activiteit ondersteunt.
Door de Mango-ransomware van het besturingssysteem te verwijderen, wordt verdere versleuteling voorkomen. Helaas zal verwijdering de reeds gecompromitteerde bestanden niet herstellen. De enige oplossing is om de gegevens te herstellen vanaf een back-up (als deze eerder is gemaakt en elders is opgeslagen).
Het algemene advies om de bestandsveiligheid te garanderen is om back-ups op meerdere verschillende locaties te bewaren, zoals externe servers, niet-aangesloten opslagapparaten en andere.
Ransomware voorbeelden
We hebben duizenden programma's van het ransomware-type geanalyseerd; Cdtt, Cdpo, 2700 en SomeOrdinaryGamers Mutahar zijn slechts enkele van onze nieuwste vondsten. Ondanks hun vrijwel identieke werkwijze hebben deze kwaadaardige programma's twee grote verschillen.
Ransomware kan verschillende cryptografische algoritmen (symmetrisch of asymmetrisch) gebruiken om gegevens te versleutelen. Het losgeld kan drastisch variëren – van drie tot acht cijfers (in USD) – afhankelijk van het beoogde slachtoffer (d.w.z. thuisgebruiker versus grote entiteit).
Hoe heeft ransomware mijn computer geïnfecteerd?
Programma's van het Phobos-ransomwaretype infecteren apparaten doorgaans via exploiteerbare RDP-services (Remote Desktop Protocol). De infectie wordt vaak vergemakkelijkt door brute force- en woordenboekaanvallen. Na infiltratie schakelen deze programma's de firewall uit. Het is opmerkelijk dat andere infectieprocessen en verspreidingstechnieken niet onwaarschijnlijk zijn.
Over het algemeen wordt malware (inclusief ransomware) verspreid door gebruik te maken van phishing- en social engineering-technieken. Het is gebruikelijk dat kwaadaardige software wordt vermomd als of gebundeld met gewone programma-/mediabestanden. Ze zijn er in verschillende formaten, bijvoorbeeld uitvoerbare bestanden (.exe, .run, enz.), archieven (ZIP, RAR, enz.), documenten (Microsoft Office, Microsoft OneNote, PDF, enz.), JavaScript, enzovoort.
De meest gebruikte verspreidingsmethoden zijn onder meer: drive-by (heimelijke/misleidende) downloads, onbetrouwbare downloadbronnen (bijvoorbeeld freeware en websites van derden, peer-to-peer-deelnetwerken, enz.), kwaadaardige bijlagen of links in spam-e-mails. /messages, online oplichting, malvertising, illegale software-activeringstools ("cracks") en valse updates.
Bovendien kunnen sommige kwaadaardige programma's zichzelf verspreiden via lokale netwerken en verwijderbare opslagapparaten (bijvoorbeeld externe harde schijven, USB-flashstations, enz.).
Naam | Mango virus |
Type bedreiging | Ransomware, Crypto Virus, Files locker |
Versleutelde bestandsextensie | .mango (bestanden worden ook toegevoegd met een unieke ID en het e-mailadres van de cybercrimineel) |
Losgeld eisend bericht | info.hta, info.txt |
Gratis decryptietool beschikbaar? | Nee |
Contactgegevens cybercriminelen | duckjahana@onionmail.com, @santasupp (Telegram) |
Detectienamen | Avast (Win32:Phobos-D [Ransom]), Combo Cleaner (Trojan.Ransom.PHU), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Phobos.C), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.Win32.Phobos.vho), Microsoft (Ransom:Win32/Phobos.PM), volledige lijst van detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Kan geen bestanden openen die op uw computer zijn opgeslagen; voorheen functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld mijn.docx.locked). Er verschijnt een bericht met de vraag om losgeld op uw bureaublad. Cybercriminelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrent-websites, kwaadaardige advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Naast een ransomware-infectie kunnen er nog meer wachtwoordstelende Trojans en malware-infecties worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe kunt u uzelf beschermen tegen ransomware-infecties?
We raden ten zeerste aan om te voldoen aan veilige computerpraktijken, inclusief een sterk referentiebeheer. Het is essentieel om alleen te downloaden vanaf officiële en geverifieerde kanalen. Een andere aanbeveling is om software te activeren en bij te werken met behulp van legitieme functies/tools, aangezien illegale activeringstools ("cracks") en updaters van derden malware kunnen bevatten.
We raden u ook aan voorzichtig te zijn tijdens het browsen, aangezien valse en kwaadaardige online-inhoud meestal echt en onschadelijk lijkt. Waakzaamheid moet worden uitgebreid tot inkomende e-mails, PM's/DM's, sms'jes en andere berichten. Bijlagen of links in verdachte e-mail mogen niet worden geopend, omdat deze besmettelijk kunnen zijn.
We moeten het belang benadrukken van het installeren en up-to-date houden van een betrouwbaar antivirusprogramma. Er moeten beveiligingsprogramma's worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en gedetecteerde bedreigingen en problemen te verwijderen. Als uw computer al is geïnfecteerd met Mango, raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Schermafbeelding van het pop-upvenster van de Mango-ransomware ("info.hta"):
Tekst gepresenteerd in dit bericht:
All your files have been encrypted!
All your files have been encrypted due to a security problem with your PC. If you want to restore them, write us to the e-mail: duckjahana@onionmail.com
Write this ID in the title of your message -
Or text in the messenger Telegram: @santasupp
You have to pay for decryption in Bitcoins. The price depends on how fast you write to us. After payment we will send you the tool that will decrypt all your files.
Free decryption as guarantee
Before paying you can send us up to 3 files for free decryption. The total size of files must be less than 4Mb (non archived), and files should not contain valuable information. (databases,backups, large excel sheets, etc.)
How to obtain Bitcoins
The easiest way to buy bitcoins is LocalBitcoins site. You have to register, click 'Buy bitcoins', and select the seller by payment method and price.
hxxps://localbitcoins.com/buy_bitcoins
Also you can find other places to buy Bitcoins and beginners guide here:
hxxp://www.coindesk.com/information/how-can-i-buy-bitcoins/
Attention!
Do not rename encrypted files.
Do not try to decrypt your data using third party software, it may cause permanent data loss.
Decryption of your files with the help of third parties may cause increased price (they add their fee to our) or you can become a victim of a scam.
Screenshot van Mango's tekstbestand ("info.txt"):
Tekst gepresenteerd in dit bestand:
!!!All of your files are encrypted!!!
To decrypt them send e-mail to this address: duckjahana@onionmail.com
Our online operator is available in the messenger Telegram: @santasupp
Mango ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Mango virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe werd mijn computer gehackt en hoe versleutelden hackers mijn bestanden?
Mango maakt deel uit van de Phobos-ransomwarefamilie. Programma's van deze groep infecteren systemen doorgaans via kwetsbare RDP-services door te vertrouwen op brute force- en woordenboekaanvallen. Andere methoden zijn echter niet onwaarschijnlijk.
Vaak openen de slachtoffers zelf uitvoerbare bestanden van ransomware, omdat deze doorgaans worden gepresenteerd als gewone software-/mediabestanden. Ransomware wordt voornamelijk verspreid via drive-by downloads, dubieuze downloadbronnen, spammail, online oplichting, illegale software-activeringstools ("cracks") en valse updates.
Hoe ".mango"-bestanden openen?
Voortgezet bestandsgebruik vereist decodering. Met andere woorden: gecodeerde gegevens kunnen niet worden geopend/gebruikt, tenzij ze worden gedecodeerd.
Waar moet ik zoeken naar gratis decoderingstools voor de Mango-ransomware?
Als u een ransomware-aanval heeft meegemaakt, raden wij u aan de website van het No More Ransom-project te raadplegen (meer informatie hierboven).
Ik kan jullie veel geld betalen, kunnen jullie bestanden voor mij decoderen?
Wij bieden dit soort diensten niet aan. Afgezien van gevallen waarbij sprake is van zeer gebrekkige ransomware, is gegevensherstel meestal onmogelijk zonder tussenkomst van de aanvallers. Daarom zijn derde partijen die betaalde decodering aanbieden vaak oplichting of tussenpersonen tussen slachtoffers en criminelen.
Zal Combo Cleaner mij helpen de Mango-ransomware te verwijderen?
Ja, Combo Cleaner kan apparaten scannen en actieve ransomware-infecties verwijderen. Houd er rekening mee dat hoewel het gebruik van antivirussoftware de eerste stap is in het herstel van ransomware, beveiligingsprogramma's geen gecodeerde bestanden kunnen herstellen.
▼ Toon discussie