Voorkom dat u wordt opgelicht door valse "Chase Bank Invoice" e-mails
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat voor soort e-mail is "Chase Bank Invoice"?
Na inspectie van deze "Chase Bank Invoice" e-mail hebben we vastgesteld dat het om spam gaat. Het is vermomd als een factuur van de Chase Bank. Het doel is om ontvangers de valse klantenservice te laten bellen met de bedoeling om de aankooptransactie terug te draaien. Na het bellen is het de bedoeling om de slachtoffers te misleiden zodat ze gevoelige informatie vrijgeven en geld naar de oplichters sturen. Er moet worden benadrukt dat deze spammail op geen enkele manier in verband wordt gebracht met de echte JPMorgan Chase Bank, N.A.
"Chase Bank Invoice" email scam overzicht
De spam-e-mail met als onderwerp "Invoice Revised Service Payment" (kan variëren) wordt gepresenteerd als een factuur van Chase Bank. De vermeende betaling is voor de "Norton Device antivirus protection 2023", die wordt vermeld als 478,65 USD. De brief herhaalt meerdere keren de vermeende hulplijnen voor klanten van Chase. Het moedigt de ontvanger ook aan om te bellen als ze de aankoop niet hebben gedaan of de betaling verdacht vinden.
Zoals vermeld in de inleiding, is alle informatie in de "Chase Bank Invoice" e-mail vals en is deze e-mail niet geassocieerd met Chase Bank, Norton AntiVirus en zijn ontwikkelaar - Gen Digital, of andere legitieme entiteiten.
Nadat de ontvanger contact heeft opgenomen met de oplichters, worden ze waarschijnlijk verleid tot het verstrekken van kwetsbare informatie of het sturen van geld naar de cybercriminelen.
Het is zeer waarschijnlijk dat deze spam e-mail een terugbetalingszwendel promoot. Deze zwendelpraktijken houden in dat de oplichters toegang op afstand vragen tot de apparaten van de slachtoffers. Dit sleutelelement wordt gedeeld met zwendelpraktijken voor technische klantenservice, waarover u meer kunt lezen in onze artikelen over legitieme software voor toegang op afstand - UltraViewer en TeamViewer - die vaak wordt gebruikt in deze zwendelpraktijken.
Bij oplichting met terugbetalingen is de verbinding op afstand bedoeld om het slachtoffer te helpen bij het valse proces van het terugdraaien van de rekening. Oplichters doen zich voor als klantenservice en vragen het slachtoffer om in te loggen op hun online bankrekening (bijv. Chase, enz.).
De criminelen gebruiken de functie van het programma op afstand om het scherm van het slachtoffer te verduisteren en vragen hen om het bedrag van de terugbetaling in te typen. En terwijl ze niets kunnen zien, wijzigen de oplichters de HTML van de website of verplaatsen ze geld van de ene rekening naar de andere (bijv. van spaarrekening naar betaalrekening).
Wanneer het scherm van het slachtoffer zichtbaar wordt, zien ze dat er een aanzienlijk groter bedrag naar hun rekening is overgemaakt. Dit is bedrog, want beide eerder beschreven technieken wekken de indruk dat er extra geld op de rekening staat, maar geen van beide heeft daadwerkelijk invloed op het geld. De oplichters smeken het slachtoffer vervolgens om het teveel terug te storten.
Er moet worden benadrukt dat er absoluut geen geld is overgemaakt - door het "teveel" terug te sturen, stuurt het slachtoffer zijn eigen geld.
Om de kans op vervolging en het terughalen van geld door slachtoffers te verkleinen, kiezen oplichters voor moeilijk te traceren methodes om het geld te verkrijgen, zoals cryptocurrencies, cadeaubonnen, voorafbetaalde vouchers, geld verstopt in onschuldig uitziende pakketten en verzonden, enz. Houd er rekening mee dat succesvol opgelichte slachtoffers vaak herhaaldelijk het doelwit zijn.
Het is relevant om te vermelden dat dergelijke scams ook op zoek kunnen gaan naar persoonlijk identificeerbare gegevens en financiële informatie (bijv. identiteitskaartgegevens, pasfoto's/scans, creditcardnummers, enz.)
Kortom, slachtoffers van spammail zoals "Chase Bank Invoice" kunnen te maken krijgen met ernstige privacyproblemen, financiële verliezen en zelfs identiteitsdiefstal. Als u scammers toegang geeft tot apparaten op afstand, loopt u bovendien het risico dat uw systeem geïnfecteerd raakt.
Als u al hebt toegestaan dat cybercriminelen verbinding maken - moet u eerst uw apparaat loskoppelen van het internet. Deïnstalleer daarna het gebruikte programma voor toegang op afstand, want oplichters hebben je toestemming misschien niet nodig om opnieuw verbinding te maken. Voer ten slotte een volledige systeemscan uit met een antivirusprogramma en verwijder alle gedetecteerde bedreigingen.
Als u denkt dat uw privégegevens zijn onthuld (bijvoorbeeld identiteitskaartgegevens, creditcardgegevens, enzovoort) - neem dan onmiddellijk contact op met de juiste autoriteiten. En als u uw inloggegevens hebt verstrekt - wijzig dan de wachtwoorden van alle mogelijk aangetaste accounts en informeer de officiële klantenservice.
Naam | "Chase Bank Invoice" spam email |
Type bedreiging | Phishing, Scam, Social Engineering, Fraud |
Vermomming | Chase Bank-factuur voor een Norton AntiVirus-aankoop. |
Scammer telefonnummer(s) | +1(855) 773-1735, +1(408) 791-8286 |
Symptomen | Geldverlies, ongeautoriseerde online aankopen, veranderde online accountwachtwoorden, identiteitsdiefstal, illegale toegang tot de computer. |
Verspreidingsmethodes | Misleidende e-mails, malafide online pop-upadvertenties, zoekmachinevergiftiging, verkeerd gespelde domeinen. |
Schade | Verlies van gevoelige privégegevens, geldelijk verlies, identiteitsdiefstal. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Spamcampagnes in het algemeen
We hebben talloze spam e-mails onderzocht; "Alibaba", "DHL Agreement Documents", "Coetzee & Fisher Attorneys", "Oversea Credit Commission", en "American Express - Unusual Spending Activities Detected" zijn slechts enkele van onze laatste vondsten.
Via spam worden verschillende oplichtingspraktijken gepromoot; naast oplichting met terugbetalingen zijn andere veelvoorkomende oplichtingspraktijken technische klantenservice, sextortion, phishing, loterij, erfenis, enz. Daarnaast worden misleidende e-mails gebruikt om malware te verspreiden.
Daarom raden we u aan voorzichtig te zijn met inkomende e-mails, PM's/DM's, sms'jes en andere berichten, omdat spammail zo wijdverspreid is en zo goed gemaakt kan zijn.
Hoe infecteren spamcampagnes uw computers?
Spamcampagnes worden gebruikt om malware te verspreiden. Deze e-mails/berichten kunnen virulente bestanden bevatten als bijlagen of downloadlinks. De bestanden kunnen archieven zijn (ZIP, RAR, enz.), uitvoerbare bestanden (.exe, .run, enz.), documenten (Microsoft Office, Microsoft OneNote, PDF, enz.), JavaScript, enzovoort.
Wanneer een besmettelijk bestand wordt geopend, wordt de download-/installatieketen van malware gestart. Voor sommige indelingen zijn echter extra handelingen nodig om deze processen te starten. Microsoft Office-bestanden vereisen bijvoorbeeld dat gebruikers macroopdrachten inschakelen (d.w.z. bewerken/inhoud), terwijl OneNote-documenten vereisen dat ze op ingesloten inhoud klikken.
Hoe vermijdt u de installatie van malware?
Het is van het grootste belang om inkomende e-mails, DM's/PM's, sms'jes en andere berichten met zorg te behandelen. We raden je af om bijlagen of koppelingen in dubieuze/irrelevante e-mails te openen omdat ze kwaadaardig kunnen zijn. We raden u aan Microsoft Office-versies te gebruiken die na 2010 zijn uitgebracht, omdat de modus "Beschermde weergave" automatische uitvoering van macro's voorkomt.
Er moet worden vermeld dat malware op verschillende manieren wordt verspreid. Daarom adviseren we om waakzaam te zijn tijdens het browsen, omdat frauduleuze en gevaarlijke online inhoud meestal legitiem en onschadelijk lijkt.
Bovendien moeten alle downloads worden uitgevoerd vanuit officiële en betrouwbare bronnen. We raden u ook aan om programma's te activeren en bij te werken met echte functies/tools, aangezien illegale activeringstools ("cracks") en updaters van derden malware kunnen bevatten.
We moeten benadrukken hoe belangrijk het is om een betrouwbare antivirus te installeren en up-to-date te houden. Beveiligingssoftware moet worden gebruikt om regelmatig systeemscans uit te voeren en om gedetecteerde bedreigingen te verwijderen. Als u al schadelijke bijlagen hebt geopend, raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om geïnfiltreerde malware automatisch te verwijderen.
Tekst in de "Chase Bank Invoice" spam e-mail:
Subject: Invoice Revised Service Payment
CHASE
CUSTOMER HELPLINE
+1(855) 773-1735
INVOICE TO :
DEAR USER,
Date: 21-Dec-2023
Invoice: CHASE-F8JMC3
Description Norton Device antivirus protection 2023
Qty 01
Price $478.65
Total $478.65
Sub-total : $ 478.65
Tax : 00%
Payment Method - auto debit
Total : $478.65
Your transaction successfully
Processing
Chase Update Information :
This service message was sent to you as a Chase Bank customer to inform you about the transaction updates of your account.
Contact our head office at +1(408) 791-8286 if you did not make the above transaction or you find the debit suspicious.
CHASE
ADMINISTRATOR
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Snelmenu:
- Wat is "Chase Bank Invoice" spam email?
- Soorten kwaadaardige e-mails.
- Hoe herkent u een kwaadaardige e-mail?
- Wat moet u doen als u in een e-mailscam getrapt bent?
Soorten kwaadaardige e-mails:
Phishing E-mails
Meestal gebruiken cybercriminelen misleidende e-mails om internetgebruikers ertoe te verleiden hun gevoelige privégegevens, zoals inloggegevens voor verschillende onlinediensten, e-mailaccounts of onlinebankiergegevens, prijs te geven.
Dergelijke aanvallen worden phishing genoemd. Bij een phishingaanval sturen cybercriminelen meestal een e-mail met een logo van een populaire dienst (bijvoorbeeld Microsoft, DHL, Amazon, Netflix), creëren ze urgentie (verkeerd verzendadres, verlopen wachtwoord, enz.) en plaatsen ze een link waarvan ze hopen dat hun potentiële slachtoffers erop zullen klikken.
Na het klikken op de link in zo'n e-mailbericht worden slachtoffers omgeleid naar een valse website die er identiek of zeer vergelijkbaar uitziet als de oorspronkelijke website. Slachtoffers worden dan gevraagd om hun wachtwoord, creditcardgegevens of andere informatie in te voeren die door cybercriminelen wordt gestolen.
E-mails met kwaadaardige Bijlagen
Een andere populaire aanvalsvector is e-mailspam met kwaadaardige bijlagen die de computers van gebruikers infecteren met malware. Kwaadaardige bijlagen bevatten meestal trojans die in staat zijn wachtwoorden, bankgegevens en andere gevoelige informatie te stelen.
Bij dergelijke aanvallen is het belangrijkste doel van cybercriminelen om hun potentiële slachtoffers over te halen een geïnfecteerde e-mailbijlage te openen. Om dit doel te bereiken, wordt in e-mail meestal gesproken over recent ontvangen facturen, faxen of spraakberichten.
Als een potentieel slachtoffer in de val trapt en de bijlage opent, raakt zijn computer geïnfecteerd en kan de cybercrimineel veel gevoelige informatie verzamelen.
Hoewel het een gecompliceerdere methode is om persoonlijke informatie te stelen (spamfilters en antivirusprogramma's detecteren dergelijke pogingen meestal), kunnen cybercriminelen, als ze succes hebben, een veel breder scala aan gegevens bemachtigen en informatie verzamelen voor een lange periode.
Sexafpersing E-mails
Dit is een vorm van phishing. In dit geval ontvangen gebruikers een e-mail waarin wordt beweerd dat een cybercrimineel toegang heeft kunnen krijgen tot de webcam van het potentiële slachtoffer en een video-opname heeft van iemands masturbatie.
Om van de video af te komen, worden slachtoffers gevraagd om losgeld te betalen (meestal met Bitcoin of een andere cryptocurrency). Toch zijn al deze beweringen vals - gebruikers die dergelijke e-mails ontvangen, moeten ze negeren en verwijderen.
Hoe herkent u een kwaadaardige e-mail?
Hoewel cybercriminelen proberen hun lokmails er betrouwbaar uit te laten zien, zijn hier enkele dingen waar u op moet letten als u een phishing-e-mail probeert te herkennen:
- Controleer het e-mailadres van de afzender ("van"): Ga met uw muis over het "from" adres en controleer of het legitiem is. Als u bijvoorbeeld een e-mail van Microsoft hebt ontvangen, moet u controleren of het e-mailadres @microsoft.com is en niet iets verdachts als @m1crosoft.com, @microsfot.com, @account-security-noreply.com, enz.
- Controleer op algemene begroetingen: Als de begroeting in de e-mail "Geachte gebruiker", "Geachte @youremail.com", "Geachte gewaardeerde klant" is, moet dit argwaan wekken. Het is gebruikelijk dat bedrijven u bij uw naam noemen. Het ontbreken van deze informatie kan wijzen op een poging tot phishing.
- Controleer de links in de e-mail: Ga met uw muis over de link die in de e-mail wordt gepresenteerd, als de link die verschijnt verdacht lijkt, klik er dan niet op. Bijvoorbeeld, als u een e-mail van Microsoft hebt ontvangen en de link in de e-mail laat zien dat het naar firebasestorage.googleapis.com/v0 gaat... moet u het niet vertrouwen. Het beste is om niet op de links in de e-mails te klikken, maar om de website van het bedrijf te bezoeken dat u de e-mail in de eerste plaats heeft gestuurd.
- Vertrouw niet blindelings op e-mailbijlagen: Meestal zullen legitieme bedrijven u vragen om in te loggen op hun website en daar eventuele documenten te bekijken; als u een e-mail met een bijlage hebt ontvangen, is het een goed idee om deze te scannen met een antivirustoepassing. Geïnfecteerde e-mailbijlagen zijn een veelvoorkomende aanvalsvector die door cybercriminelen wordt gebruikt.
Om het risico op het openen van phishing en kwaadaardige e-mails te minimaliseren, raden wij u aan Combo Cleaner te gebruiken.
Voorbeeld van een spam e-mail:
Wat moet u doen als u in een e-mailscam getrapt bent?
- Als u op een link in een phishing-e-mail hebt geklikt en uw wachtwoord hebt ingevoerd - moet u uw wachtwoord zo snel mogelijk wijzigen. Meestal verzamelen cybercriminelen gestolen inloggegevens om deze vervolgens te verkopen aan andere groepen die ze voor kwaadaardige doeleinden gebruiken. Als u uw wachtwoord tijdig wijzigt, bestaat de kans dat criminelen niet genoeg tijd hebben om schade aan te richten.
- Als u uw creditcardgegevens hebt ingevoerd - neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank en leg de situatie uit. Er is een goede kans dat u uw gecompromitteerde creditcard moet annuleren en een nieuwe moet aanvragen.
- Als u tekenen van identiteitsdiefstal ziet - moet u onmiddellijk contact opnemen met de Federal Trade Commission. Deze instelling zal informatie over uw situatie verzamelen en een persoonlijk herstelplan opstellen.
- Als u een kwaadaardige bijlage hebt geopend - uw computer is waarschijnlijk geïnfecteerd, moet u deze scannen met een betrouwbare antivirustoepassing. Voor dit doel, raden wij u aan gebruik te maken van Combo Cleaner.
- Help andere internetgebruikers - meld phishing-e-mails bij de Anti-Phishing Working Group, het Internet Crime Complaint Center van de FBI, het National Fraud Information Center en het Amerikaanse ministerie van Justitie.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Waarom heb ik deze e-mail ontvangen?
Spammails zijn niet persoonlijk, ondanks alle relevante details die erin staan. Deze e-mail wordt massaal verspreid - vandaar dat talloze gebruikers identieke berichten ontvangen.
Ik heb mijn persoonlijke gegevens verstrekt toen ik werd misleid door deze spammail, wat moet ik doen?
Als u uw inloggegevens hebt verstrekt - wijzig dan de wachtwoorden van alle mogelijk blootgestelde accounts en informeer de officiële klantenservice. En als u andere privégegevens hebt vrijgegeven (bijv. identiteitskaartgegevens, paspoortscans/foto's, creditcardnummers, enz.
Ik heb cybercriminelen op afstand toegang gegeven tot mijn computer, wat moet ik doen?
Als u cybercriminelen toegang heeft gegeven tot uw apparaat - verbreek dan de verbinding met internet. Verwijder daarna de software voor toegang op afstand die de criminelen hebben gebruikt (bijv. UltraViewer, TeamViewer, AnyDesk, enz.). Voer ten slotte een volledige systeemscan uit met een antivirusprogramma en verwijder alle gedetecteerde bedreigingen.
Ik heb een spam e-mail gelezen maar de bijlage niet geopend, is mijn computer geïnfecteerd?
Nee, het openen/lezen van een e-mail is onschuldig. Apparaten worden geïnfecteerd wanneer schadelijke bijlagen of koppelingen worden geopend/geklikt.
Ik heb een bestand gedownload en geopend dat als bijlage bij een spammail was gevoegd.
Als het geopende bestand een uitvoerbaar bestand was (.exe, .run, enz.), is het systeem hoogstwaarschijnlijk geïnfecteerd. U had echter een infectie kunnen voorkomen als het een document was (.doc, .xls, .one, .pdf, enz.). Voor deze indelingen zijn mogelijk extra acties nodig (bijv. het inschakelen van macroopdrachten, klikken op ingesloten inhoud, enz.
Verwijdert Combo Cleaner malware-infecties in e-mailbijlagen?
Ja, Combo Cleaner kan praktisch alle bekende malware-infecties detecteren en verwijderen. Merk op dat het uitvoeren van een volledige systeemscan essentieel is, aangezien kwaadaardige software van hoge kwaliteit zich meestal diep in systemen verbergt.
▼ Toon discussie