PROM (.PROM) ransomware virus - verwijdering en decryptie opties
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat is de PROM ransomware?
PROM is een kwaadaardig programma dat wordt geclassificeerd als ransomware. Systemen die geïnfecteerd zijn met deze malware hebben hun gegevens versleuteld en gebruikers ontvangen losgeld voor decoderingstools. Dat wil zeggen, de bestanden worden ontoegankelijk gemaakt en slachtoffers wordt gevraagd te betalen om toegang tot hun gegevens te krijgen.
Tijdens het versleutelingsproces worden aangetaste bestanden voorzien van de extensie ".PROM[prometheushelp@mail.ch]", die het e-mailadres van de cybercriminelen bevat.Bijvoorbeeld, een bestand met de oorspronkelijke naam "1.jpg" verschijnt als "1.jpg.PROM[prometheushelp@mail.ch]", "2.jpg" als "2.jpg.PROM[prometheushelp@mail.ch]", enzovoort.
Nadat dit proces is voltooid, worden de bestanden "RESTORE_FILES_INFO.hta" (pop-upvenster) en "RESTORE_FILES_INFO.txt" gemaakt, die identieke losgeldberichten bevatten.
Schermafbeelding van bestanden die zijn versleuteld door PROM ransomware:
PROM ransomware overzicht
De losgeldberichten ("RESTORE_FILES_INFO.hta" en "RESTORE_FILES_INFO.txt") informeren slachtoffers dat hun gegevens zijn versleuteld en dat handmatige ontsleuteling niet mogelijk is. De enige methode om de bestanden te herstellen is het kopen van decryptiesleutels/tools van de cybercriminelen achter de infectie.
In de berichten staat dat herstel slechts een week mogelijk is, omdat decryptiesleutels (cruciaal voor gegevensherstel) na zeven dagen automatisch worden verwijderd. De berichten instrueren slachtoffers om contact op te nemen met de criminelen voor verdere instructies. Er worden twee communicatieopties genoemd in de losgeldberichten. Het raadt aan om te communiceren via de meegeleverde website, die alleen toegankelijk is via de Tor-browser. De tweede optie is e-mail.
De ontcijfering kan gratis worden getest door drie versleutelde bestanden (die geen waardevolle informatie bevatten) te uploaden naar de gekoppelde webpagina. De berichten worden afgesloten met waarschuwingen dat het hernoemen van de gecompromitteerde bestanden of het proberen te ontsleutelen met tools/software van derden kan leiden tot permanent gegevensverlies.
Helaas is decryptie bij de meeste ransomware-aanvallen onmogelijk zonder tussenkomst van de cybercriminelen, tenzij in zeldzame gevallen het kwaadaardige programma nog in ontwikkeling is of ernstige bugs/fouten bevat. Hoe dan ook, het wordt sterk afgeraden om in te gaan op de losgeldeisen. Ondanks betaling ontvangen slachtoffers vaak niet de benodigde sleutels/tools om de bestanden te ontsleutelen. Daarom lijden ze financieel verlies en blijven hun gegevens versleuteld - vrijwel nutteloos.
Het verwijderen van PROM ransomware uit het besturingssysteem zal verdere versleuteling voorkomen, maar verwijdering zal de reeds aangetaste bestanden niet herstellen. De enige oplossing is om ze te herstellen vanuit een back-up, als er een is gemaakt voor de infectie en is opgeslagen op een aparte locatie.
Ransomware voorbeelden
Hard, Amber (Phobos), Enfp en Hog zijn enkele voorbeelden van andere schadelijke programma's binnen de ransomware classificatie. Deze malware werkt door gegevens te versleutelen en/of het scherm van het apparaat te vergrendelen om betaling te eisen voor decryptietools/toegangsherstel.
Er zijn twee primaire verschillen tussen ransomware-type programma's: de cryptografische algoritmen die ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en de hoogte van het losgeld.
De bedragen variëren van drie tot vier cijfers in USD wanneer ze worden ingezet tegen de gemiddelde gebruiker, maar losgeld is vaak aanzienlijk hoger wanneer het wordt ingezet tegen grote ondernemingen. Digitale valuta (bijv. cryptocurrencies, vooraf betaalde vouchers, enz.) worden vaak gebruikt omdat deze transacties moeilijk/moeilijk te traceren zijn.
Om bestanden te beschermen, bewaar je back-ups op externe servers en/of losgekoppelde opslagapparaten. In het ideale geval worden back-ups op meerdere locaties opgeslagen.
Hoe heeft ransomware mijn computer geïnfecteerd?
Ransomware en andere malware worden verspreid via verschillende tactieken en technieken.
Meestal wordt ransomware en andere malware verspreid via malspamcampagnes, valse software-updatetools, niet-vertrouwde downloadbronnen, onofficiële softwareactiveringstools (van derden) en Trojaanse paarden.
Gebruikers besmetten computers met malware wanneer ze schadelijke bestanden openen die ze via e-mail ontvangen. Deze e-mails bevatten vaak schadelijke bijlagen of websites die zijn ontworpen om gevaarlijke bestanden te downloaden. In de meeste gevallen sturen cybercriminelen e-mails met als bijlagen Microsoft Office-documenten, archiefbestanden (ZIP, RAR), PDF-documenten, JavaScript-bestanden en uitvoerbare bestanden zoals .exe.
Valse software-updatetools updaten of repareren geen geïnstalleerde software - ze installeren gewoon malware. Ze kunnen ook systemen infecteren door gebruik te maken van bugs/fouten in verouderde software.
Voorbeelden van dubieuze downloadkanalen voor bestanden/software zijn Peer-to-Peer netwerken zoals torrent clients, eMule, verschillende gratis bestandshostingsites en websites voor het downloaden van freeware. Gebruikers infecteren computers via deze kanalen wanneer ze kwaadaardige bestanden downloaden en uitvoeren, die vaak vermomd zijn als legitiem en normaal.
Software 'cracking' tools activeren zogenaamd gratis (illegaal) gelicentieerde software, maar in plaats van iets te activeren, installeren ze vaak kwaadaardige programma's.
Trojaanse paarden zijn malafide programma's die, als ze geïnstalleerd zijn, andere malware installeren (waardoor keteninfecties ontstaan).
Naam | PROM virus |
Type bedreiging | Ransomware, cryptovirus, bestandsvergrendeling |
Gecodeerde bestandsextensie | .PROM[prometheushelp@mail.ch] |
Bericht met verzoek om losgeld | RESTORE_FILES_INFO.hta en RESTORE_FILES_INFO.txt |
Contact cybercriminelen | Website op Tor-netwerk, prometheushelp@mail.ch, prometheushelp@airmail.cc en prometheus.help@protonmail.ch |
Namen detectie | Avast (Win32:Trojan-gen), BitDefender (Gen:Heur.MSIL.Bladabindi.1), ESET-NOD32 (Een variant van MSIL/Filecoder.Thanos.A), Kaspersky (HEUR:Trojan-Downloader.MSIL.Seraph.gen), Microsoft (Ransom:MSIL/FileCoder!MTB), Volledige lijst met detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Bestanden die op uw computer zijn opgeslagen, kunnen niet worden geopend. Bestanden die voorheen functioneerden, hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een bericht met een verzoek om losgeld weergegeven op uw bureaublad. Cybercriminelen eisen betaling van losgeld (meestal in bitcoins) om je bestanden te ontgrendelen. |
Distributiemethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden worden versleuteld en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Aanvullende wachtwoordstelende trojans en malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe jezelf beschermen tegen ransomware-infecties
Je wordt geadviseerd om bestanden en programma's te downloaden van officiële websites en via directe downloadlinks. Andere hulpmiddelen en bronnen zoals downloaders en installateurs van derden, onofficiële pagina's en Peer-to-Peer netwerken (bijv. eMule, torrent clients) mogen niet worden gebruikt om software te downloaden of te installeren.
Controleer alle "Aangepaste", "Geavanceerde" en andere soortgelijke instellingen (of beschikbare selectievakjes) voor aanbiedingen om ongewenste apps te downloaden en/of te installeren. Klik niet op advertenties op dubieuze websites, omdat deze ontworpen kunnen zijn om valse webpagina's te openen of ongewenste downloads en installaties te veroorzaken.
Verwijder alle ongewenste, verdachte extensies, plug-ins en add-ons die op de browser zijn geïnstalleerd en dit soort software van het besturingssysteem.
Als je computer al geïnfecteerd is met PROM, raden we je aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te elimineren.
Screenshot van PROM ransomware's pop-up venster ("RESTORE_FILES_INFO.hta"):
Verschijning van het PROM ransomware pop-up venster "RESTORE_FILES_INFO.hta" (GIF):
Verschijning van het tekstbestand van PROM ransomware "RESTORE_FILES_INFO.txt" (GIF):
Tekst die wordt weergegeven in PROM losgeldberichten (pop-upadvertentie tekstbestand):
You are not able to decrypt it by yourself! The only method of recovering files is to purchase an unique private key.
Only we can give you this key and only we can recover your files.We recommend you upload 3 encrypted files in hxxps://privatlab.com/file and paste link to you message. We will demonstrate that we can recover your files.
* Please note that files must not contain any valuable information.
Do you really want to restore your files?1) Using a TOR browser!
a) Download and install TOR browser from this site: hxxps://torproject.org/
b) Open website: hxxp://sonarmsniko2lvfu.onion/?a=reg
c) Register account
d) Click Compose and write to us, our username: Prometheus, in message write Your Key Identifier (it is at the end of file)2) Using a email
Write to 3 emails address at once, in message write Your Key Identifier (it is at the end of file) :
prometheushelp@mail.ch
prometheushelp@airmail.cc
Prometheus.help@protonmail.chWe recommend using 1 method via TOR browser to contact us.
Email letters may not reach us. Therefore, if you do not receive a response within 12 hours, please use method 1.* Do not rename encrypted files.
* Do not try to decrypt your data using third party software, it may cause permanent data loss.
* Decryption of your files with the help of third parties may cause increased price (they add their fee to our) or you can become a victim of a scam.
*For our safety, all information about your server and your decryption key will be automaticaly DELETED AFTER 7 DAYS! You will irrevocably lose all your data!Key Identifier:
-
Screenshot van de website van PROM ransomware:
Tekst gepresenteerd in deze webpagina:
Sonar
The most secure and private web messenger in Tor.
Login · Register
Registration Form
There is no way to recover the password, make sure you don't forget it.
Username
Valid characters: a-Z, 0-9, _ and -
Password
Same Password
CAPTCHAThe private PGP key is stored encrypted so even if the server gets hacked the hacker gets no keys.
For higher security, you can manually encrypt the messages with PGP.PGP key · FAQ · Contact Us · Donate · API · Sonar-cli
Sonar is listed on
Dark Eye - Raptor
PROM ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is PROM virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe is mijn computer gehackt en hoe hebben hackers mijn bestanden versleuteld?
Slachtoffers openen ransomware-executables vaak zelf, omdat deze bestanden meestal vermomd zijn als gewone software/media. Deze malware wordt voornamelijk verspreid via drive-by downloads, online scams, spammail, malvertising, dubieuze downloadkanalen (bijv. freeware en sites van derden, Peer-to-Peer sharing-netwerken, enz.), illegale programmaactiveringstools ("cracks") en nepupdates.
Hoe open ik ".PROM" bestanden?
Gecodeerde kunnen niet worden geopend of anderszins worden gebruikt - tenzij ze worden gedecodeerd.
Waar moet ik zoeken naar gratis decoderingstools voor PROM ransomware?
In het geval van een ransomware-aanval raden we je aan om de website van het No More Ransom-project te bekijken (meer informatie hierboven).
Ik kan jullie veel geld betalen, kunnen jullie bestanden voor mij decoderen?
We bieden geen decryptieservices. Sterker nog, afgezien van gevallen waarbij het gaat om ransomware met ernstige gebreken, is het terughalen van versleutelde gegevens meestal onmogelijk zonder tussenkomst van de cybercriminelen. Daarom zijn derden die betaalde decryptie aanbieden vaak oplichters of fungeren ze als tussenpersoon tussen slachtoffers en criminelen.
Helpt Combo Cleaner me bij het verwijderen van PROM ransomware?
Ja, Combo Cleaner kan computers scannen en gedetecteerde ransomware-infecties verwijderen. Het moet worden vermeld dat, hoewel het gebruik van een antivirus de eerste stap is in het herstel van ransomware - beveiligingssoftware is niet in staat om bestanden te ontsleutelen.
▼ Toon discussie