Verwijder de Kronos ransomware uit uw besturingssysteem
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Kronos ransomware verwijderingsinstructies
Wat is Kronos?
Kronos is een stukje kwaadaardige software, een nieuwe variant van de Ouroboros ransomware. Het is ontworpen om de gegevens te coderen en om losgeld te eisen voor het herstel ervan (d.w.z. betaling voor decryptietools/software). Tijdens het coderingsproces wordt aan alle bestanden het e-mailadres van de ontwikkelaars van deze ransomware toegevoegd, het unieke ID-nummer van het slachtoffer en ".KRONOS" - ".Email=[luciferenc@tutanota.com]ID=[victim's_ID].KRONOS". Daarom zal een bestand zoals "1.jpg hernoemd worden naar "1.jpg.Email=[luciferenc@tutanota.com]ID=[ALEohfnsVHCbRp8].KRONOS". Zodra dit proces voltooid is, wordt er een tekstbestand "HowToDecrypt.txt" neergezet in elke getroffen map.
Het tekstbestand bevat de losgeldbrief. In het bericht staat dat alle bestanden van het slachtoffer gecodeerd zijn en dat ze moeten betalen als ze deze willen decoderen. Het geeft instructies over hoe dit te bereiken. Ten eerste moeten de gebruikers via het opgegeven e-mailadres contact opnemen met de cybercriminelen achter Kronos. Hun e-mail moet de unieke ID bevatten (die elk gecodeerd bestand of het bestand "HowToDecrypt.txt" bevat). Als bewijs van hun vermogen om de gegevens te herstellen, bieden de criminelen aan om één bestand gratis te decoderen. Dit bestand mag niet groter zijn dan 1 MB en mag geen waardevolle informatie bevatten (bijv. Database, back-up of Excel-blad). Het losgeldbedrag wordt niet vermeld, maar de gewenste valuta is Bitcoin-cryptocurrency. Nadat de transactie voltooid is, wordt er aan de slachtoffers beloofd dat ze hun gegevens zullen ontsleutelen. De gebruikers worden echter ook gewaarschuwd om niet te proberen om de bestanden te decoderen met software van externen en/of andere hersteltools, omdat dat permanente gegevensschade tot gevolg zal hebben. Het losgeldbriefje eindigt met weblinks naar pagina's waarin wordt beschreven hoe Bitcoins te kopen. Gewoonlijk gebruiken ransomware-programma's sterke coderingen die niet verbroken kunnen worden zonder de betrokkenheid van de individuen die het codeerden. Hoe dan ook, het wordt nadrukkelijk afgeraden om aan de losgeldvereisten te voldoen of om met de cybercriminelen te communiceren. Ondanks een betaling ontvangen de slachtoffers vaak geen decoderingstools/software, waardoor hun gegevens versleuteld en waardeloos blijven. Als u dit schadelijke programma verwijdert, dan worden de getroffen bestanden niet hersteld. Het voorkomt echter dat Kronos verdere coderingen gebruikt. De enige mogelijke oplossing om de gegevens te herstellen is uit een back-up, mits deze vóór de infectie gemaakt is en apart wordt bewaard.
Screenshot van een bericht waarin de gebruikers worden aangemoedigd om losgeld te betalen omzo hun gecompromitteerde gegevens te decoderen:
Elder, DEADMIN LOCKER, oo7 zijn enkele voorbeelden van ransomware die vergelijkbaar is met Kronos. In feite deelt alle ransomware belangrijke eigenschappen; ze coderen allemaal de gegevens en eisen om een betaling. De belangrijkste verschillen tussen hen zijn het cryptografische algoritme dat ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en de grootte van het losgeld. Gewoonlijk ligt dit laatste tussen de drie- en viercijferige bedragen. Digitale valuta (bijv. cryptocurrencies, voorafbetaalde vouchers, etc.) hebben de voorkeur van cybercriminelen, aangezien dergelijke transacties moeilijk/onmogelijk te traceren zijn. Tenzij een ransomware nog in ontwikkeling is en/of bepaalde fouten/bugs heeft, dan is een handmatige decryptie (zonder de tussenkomst van de cybercriminelen) niet mogelijk. Om bestanden te beschermen tegen gegevenscodering of beschadiging van infecties, is het raadzaam om back-ups op externe servers en/of niet-aangesloten opslagapparaten te bewaren. Omdat beide schade kunnen veroorzaken, is het het beste om meerdere back-upkopieën op verschillende locaties op te slaan.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Ransomware en andere malware worden meestal verspreid via spamcampagnes, trojans, onbetrouwbare downloadkanalen, valse software-updaters en "cracking" (activerings) tools. Duizenden misleidende e-mails worden verzonden met behulp van spamcampagnes. Deze e-mails worden vaak gemarkeerd als "belangrijk", "officieel", "dringend" of als prioritaire e-mail. Ze bevatten besmettelijke bijlagen (of weblinks die hiertoe leiden) en kunnen verschillende bestandsindelingen hebben (bijvoorbeeld archief- en uitvoerbare bestanden, PDF- en Microsoft Office-documenten, JavaScript, enz.). Zodra deze bestanden zijn uitgevoerd of geopend worden, veroorzaken ze de infectie door de schadelijke software te downloaden/installeren. Trojans zijn een soort malware die werkt door kettinginfecties te veroorzaken. Peer-to-peer deelnetwerken (BitTorrent, eMule, Gnutella, etc.), niet-officiële en gratis websites voor het hosten van bestanden, downloaders van externen worden als onbetrouwbaar beschouwd; daarom is het waarschijnlijker dat er misleidende of gebundelde inhoud wordt aangeboden. Door gebruik te maken van zwakke punten van verouderde programma's veroorzaken valse updaters infecties, maar ze kunnen eenvoudig schadelijke software downloaden/installeren in plaats van de beloofde updates. Illegale softwareactiveringstools ("cracks") kunnen malware downloaden/installeren in plaats van het gewenste product te activeren.
Naam | Kronos virus |
Bedreigingstype | Ransomware, cryptovirus, bestandslocker |
Versleutelde Bestandsextensie | .KRONOS (deze ransomware voegt ook bestandsnamen toe met de unieke ID en het e-mailadres van de ontwikkelaar). |
Losgeld eisend Bericht | HowToDecrypt.txt |
Cyber Crimineel Contact | luciferenc@tutanota.com |
Detectie Namen | Avast (Win32:RansomX-gen [Ransom]), BitDefender (DeepScan:Generic.Ransom.Ouroboros.8663), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Ouroboros.D), Kaspersky (Trojan-Ransom.Win32.Crypren.afyf), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | Kan bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, eerder functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een losgeldbericht op uw bureaublad weergegeven. Cybercriminelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra wachtwoord-stelende trojans en malware-infecties kunnen samen met de ransomware-infectie geïnstalleerd zijn. |
Verwijdering | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe uzelf te beschermen tegen ransomware-infecties?
Irrelevante en verdachte e-mails mogen niet worden gelezen, vooral niet als ze ontvangen zijn van onbekende afzenders (adressen). De bijlagen in deze e-mail mogen nooit uitgevoerd of geopend worden. Hetzelfde geldt voor de weblinks die in deze misleidende e-mails worden vermeld, er mag niet op worden geklikt. Het openen van de bijlagen zal downloads/installaties van malware veroorzaken. Het wordt ten zeerste aanbevolen om alleen officiële en geverifieerde downloadbronnen te gebruiken. Verschillende deelnetwerken en externe downloaders kunnen schadelijke software aanbieden, vermomd als legitieme producten en/of gewone programma's gebundeld met malware. Software moet geactiveerd en bijgewerkt worden via tools/functies van de echte ontwikkelaars, niet met behulp van "krakende" tools of updaters van externen. Het wordt ten zeerste aangeraden om een gerenommeerde anti-virus/anti-spyware suite te installeren en om deze up-to-date te houden. Deze software moet gebruikt worden om regelmatig systeemscans uit te voeren en om potentiële bedreigingen te verwijderen. Als uw computer al geïnfecteerd is met Kronos, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in het Kronos ransomware's tekstbestand ("HowToDecrypt.txt"):
Uw bestanden zijn gecodeerd
Als u uw bestanden nodig heeft, dan moet u de decryptieprijs betalen
De stappen voor het verkrijgen van decoderingstool:
1-ID verzenden van de bestanden of HowtoDecrypt.txt-bestanden naar onze e-mail
2-Stuur 1MB-bestand voor het verkrijgen van de decoderingstest om ervoor te zorgen dat u uw bestanden bij ons kunt terugkrijgen (het testbestand mag geen waardevolle gegevens bevatten zoals Excel-spreadsheets of back-ups)
3- Betaal decoderingsprijs (betaling moet met Bitcoin zijn)
4- Ontvang Decryption Tool met sleutel
Aandacht:
Het gebruik van toepassingen van externen of hersteltools kan uw bestanden permanent beschadigen
Uw identiteitskaart :-
Onze e-mail: luciferenc@tutanota.com
U kunt leren hoe Bitcoin te kopen via deze links hieronder
hxxps: //localbitcoins.com/buy_bitcoins
hxxps: //www.coindesk.com/information/how-can-i-buy-bitcoins
Screenshot van bestanden versleuteld door Kronos (".KRONOS" extensie):
Kronos ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Kronos virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie