Hoe de ANTEFRIGUS ransomware uit het besturingssysteem te verwijderen?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
ANTEFRIGUS ransomware verwijderingsinstructies
Wat is ANTEFRIGUS?
ANTEFRIGUS is de naam van een ransomware. Meestal is dit soort malware ontworpen om bestanden te coderen met een sterk coderingsalgoritme dat alleen gedecodeerd kan worden met de juiste decoderingssoftware en/of sleutel. Het is echter bekend dat deze specifieke ransomware geen bestanden codeert die opgeslagen zijn op de C-schijf (C:). Het codeert echter wel alle gegevens die zijn opgeslagen op andere schijven, zoals D, E, F, F, H en I. Het voegt een willekeurige extensie toe aan elk gecodeerd bestand. Het verandert bijvoorbeeld "1.jpg" in "1.jpg.mewqsm", enzovoort. ANTEFRIGUS maakt ook een losgeldbrief aan; een tekstbestand met de naam "mewqsm-readme.txt" (het wordt genoemd naar de toegevoegde willekeurige extensie).
Zoals vermeld in de losgeldbrief, codeert ANTEFRIGUS alle bestanden. De gecodeerde bestanden kunnen gedecodeerd worden door de instructies op een Tor-website te volgen. Het is vermeldenswaard dat het adres ten tijde van het onderzoek niet toegankelijk was. De cybercriminelen die ANTEFRIGUS ontwierpen, moedigen hun slachtoffers - die moeite hebben om toegang te krijgen tot die website of die andere moeilijkheden ondervinden - aan om een e-mail te schrijven naar antefrigus@cock.li. In andere gevallen worden de slachtoffers verondersteld die website te openen en een sleutel in te voeren (de sleutel die in de losgeldbrief staat) alsook de bijgevoegde extensie. Ook waarschuwen deze cybercriminelen hun slachtoffers om niet te proberen om de bestanden te herstellen met behulp van software van externen of om de naam te wijzigen. Volgens hen kunnen dergelijke acties de gegevens permanent beschadigen. Zoals we in de inleiding al zeiden, codeert deze ransomware niet alle bestanden, alleen degenen die zijn opgeslagen op andere dan de C-schijf. Het codeert ook geen bestanden met bepaalde extensies, hieronder vindt u een lijst met die extensies. Het is echter mogelijk dat in sommige gevallen deze ransomware geen bestanden codeert: sommige geanalyseerde voorbeelden zijn gebroken en niet gecodeerd. Hoe dan ook, we raden u af om contact op te nemen met de eventuele ransomware-ontwikkelaars en om ze zeker niet te betalen. Er zijn veel gevallen waarin de slachtoffers die hen vertrouwden werden opgelicht. Eenvoudig gezegd: ze betaalden het losgeld maar hebben geen decoderingstool en/of sleutel ontvangen. Een ander probleem is dat de cybercriminelen die dergelijke malware (ransomware) ontwikkelden, meestal de enige zijn die de tools kunnen aanbieden die de gecodeerde bestanden kunnen decoderen. Als er bestanden zijn die gecodeerd werden door ANTEFRIGUS, dan raden we u aan om deze te herstellen vanaf een gemaakte back-up. Deze ransomware moet ook zo snel mogelijk uit het systeem worden verwijderd, maar het verwijderen ervan zal alleen voorkomen dat het verdere coderingen veroorzaakt, de gecodeerde bestanden blijven ontoegankelijk.
Screenshot van een bericht waarin de gebruikers worden aangemoedigd om losgeld te betalen om zo hun gecompromitteerde gegevens te decoderen:
In de meeste gevallen zijn ransomware-programma's ontworpen om de bestanden te vergrendelen (coderen) zodat de slachtoffers gedwongen worden om losgeld te betalen/een decoderingstool te kopen. Een paar voorbeelden van andere soortgelijke malware zijn: Ninja, DoppelPaymer, en Peet. In de meeste gevallen zijn de belangrijkste verschillen: de prijs van de decodering en het cryptografisch algoritme (symmetrisch of asymmetrisch) dat gebruikt wordt om de toegang tot de gegevens te blokkeren. Er zijn gevallen waarin de bestanden hersteld kunnen worden zonder contact op te nemen met de ransomware-ontwikkelaars, maar alleen als de ransomware zich nog in een ontwikkelingsstatus bevindt/enkele bugs, fouten bevat. Het is zeer waarschijnlijk dat dit het geval is bij ANTEFRIGUS. Hoe dan ook, om gegevens en geldverlies in de toekomst te voorkomen, raden we u aan om een back-up van de gegevens te maken en om deze op een niet-aangesloten opslagapparaat of een externe server zoals een Cloud op te slaan.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
De besturingssystemen worden meestal geïnfecteerd met verschillende malware via spamcampagnes, trojans, valse software-updaters, niet-officiële software-activeringsprogramma's ('krakende') en dubieuze downloadkanalen/bronnen. Eén van de meest voorkomende manieren om malware te verspreiden, is om e-mails te verzenden met schadelijke bestanden (bijlagen). In de meeste gevallen voegen de cybercriminelen Microsoft Office, PDF-documenten, uitvoerbare bestanden zoals .exe, archiefbestanden zoals ZIP-, RAR- en JavaScript-bestanden toe. Als deze kwaadaardige bestanden geopend worden, dan wordt de schadelijke software geïnstalleerd. Trojans zijn schadelijke programma's die vaak ontworpen zijn om andere malware te verspreiden (installeren). Dit kan echter alleen gebeuren als er een trojan op het besturingssysteem geïnstalleerd is. Valse software-updatetools veroorzaken schade door het downloaden en installeren van kwaadaardige programma's in plaats van de verschillende updates, of door misbruik te maken van de kwetsbaarheden van reeds geïnstalleerde en verouderde software. De onofficiële activeringsprogramma's zouden hun gebruikers in staat moeten stellen om de betaalde activeringen van de gelicentieerde programma's te omzeilen. Er is echter altijd een mogelijkheid dat deze software in plaats daarvan de computer infecteert met risicovolle malware. Onbetrouwbare downloadkanalen voor software zoals freeware downloadwebsites, gratis websites voor het hosten van bestanden, peer-to-peer-netwerken (zoals torrent-clients, eMule), downloaders van externen, installatieprogramma's kunnen ook gebruikt worden als tools om malware te verspreiden. Om dit te doen, vermommen de cybercriminelen de kwaadaardige bestanden als legitiem en wachten ze tot iemand ze zal downloaden en openen. Als ze worden geopend, dan veroorzaken die bestanden de installatie van één of andere schadelijke software.
Naam | ANTEFRIGUS virus |
Bedreigingstype | Ransomware, Crypto Virus, Bestanden locker |
Versleitelde Bestandsextensie | ANTEFRIGUS staat een willekeurige extensie voor, vb. mewqsm |
Losgeldeisend Bericht | mewqsm-readme.txt (de naam is afhankelijk van de vooraf ingestelde extensie) |
Cybercrimineel Contact | antefrigus@cock.li |
Losgeld Bedrag | 1,995/3,990 euro in Bitcoins. |
Detectie Namen | BitDefenderTheta (Gen:NN.ZexaF.32250.sy0@aWO6vFc), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Kryptik.GYHS), Kaspersky (UDS:DangerousObject.Multi.Generic), Microsoft (Trojan:Win32/Wacatac.B!ml), Volledige Lijst met Detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Kan bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, eerder functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een losgeldbericht op uw bureaublad weergegeven. Cybercriminelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Extra Informatie | Deze ransomware versleutelt geen bestanden die zijn opgeslagen op de C (C :) -schijf. Sommige van de geanalyseerde monsters waren gebroken en codeerden niets. Het is zeer waarschijnlijk dat deze ransomware zich nog in een ontwikkelingsstatus bevindt. |
Verspreidingsmethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra wachtwoord-stelende trojans en malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie geïnstalleerd worden. |
Verwijdering | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe uzelf te beschermen tegen ransomware-infecties?
We raden u aan om bestanden en software alleen te downloaden van officiële websites en via directe downloadlinks. Geen van de bovengenoemde en andere vergelijkbare bronnen mag vertrouwd worden. Als een e-mail een verdachte, onbekende afzender heeft en als deze mail een weblink of bijlage bevat, dan mag de inhoud ervan niet geopend worden. Vooral niet als de ontvangen e-mail irrelevant is. De geïnstalleerde software moet bijgewerkt worden via de tools of de geïmplementeerde functies die gemaakt werden door de officiële ontwikkelaars. Hetzelfde geldt voor de softwareactivering. Bovendien is het niet legaal om de gelicentieerde software te activeren met behulp van niet-officiële activeringsprogramma's ('krakende'). We raden u ook aan om het besturingssysteem regelmatig op bedreigingen te scannen. Dit moet gebeuren met een gerenommeerde antivirus- of antispyware-software. Als uw computer al geïnfecteerd is met ANTEFRIGUS, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in dit bestand:
[+] Wat gebeurt er? [+]
Uw bestanden zijn gecodeerd en momenteel niet beschikbaar. U kunt het controleren: alle bestanden op uw computer hebben de uitbreiding mewqsm.
Trouwens, alles is mogelijk om te herstellen, maar u moet onze instructies volgen. Anders kunt u uw gegevens niet retourneren (NOOIT).
[+] Welke garanties? [+]
Het is gewoon een commerce. We geven absoluut niet om u en uw deals, behalve om voordelen te krijgen. Als we ons werk en onze verplichtingen niet doen dan zal niemand met ons samenwerken. Het is niet in ons belang.
Ga naar onze website om te controleren of uw bestanden hersteld kunnen worden. Daar kunt u één bestand gratis decoderen. Dat is onze garantie.
Als u niet wilt meewerken aan onze service: voor ons doet het er niet toe. Maar u verliest uw tijd en gegevens, want alleen wij hebben de private sleutel. In de praktijk is tijd veel waardevoller dan geld.
[+] Hoe toegang krijgen op de website? [+]
U heeft twee manieren:
1) [Aanbevolen] Een TOR-browser gebruiken!
a) Download en installeer de TOR-browser van deze site: hxxps: //torproject.org/
b) Open onze website: hxxp: //yboa7nidpv5jdtumgfm4fmmvju3ccxlleut2xvzgn5uqlbjd5n7p3kid.onion/? mewqsm
(Als u de link of andere moeilijkheid niet kunt volgen, schrijf dan naar de e-mail voor technische ondersteuning: antefrigus@cock.li)
2) Als de TOR geblokkeerd is in uw land, probeer dan de VPN te gebruiken! Voor deze:
a) Open elke browser (Chrome, Firefox, Opera, IE, Edge) en download en installeer gratis VPN-programma en download TOR-browser van deze site hxxps: //torproject.org/
b) Als u problemen ondervindt bij het kopen van bitcoins, of als u twijfelt bij het kopen van decryptor, neem dan contact op met een gegevensherstelbedrijf in uw land, zij zullen u meer garanties geven en de aankoop- en decryptieprocedure op zich nemen. Bijna al dergelijke bedrijven hebben van ons gehoord en weten dat ons decryptieprogramma werkt, zodat ze u kunnen helpen.
Wanneer u onze website opent, voert u de volgende gegevens in het invoerformulier in:
Sleutel:
-Naam extensie:
mewqsm
--------- -
!!!GEVAAR !!!
Probeer NIET om zelf bestanden te wijzigen, gebruik GEEN software van externen voor het herstellen van uw gegevens of antivirusoplossingen - dit kan leiden tot de beschadiging van de privésleutel en, als resultaat zal u alle gegevens verliezen.
!!!!!!!!!
NOG MEER TIJD: Het is in uw belang om uw bestanden terug te krijgen. Van onze kant maken wij (de beste specialisten) alles om te herstellen, maar bemoei u er alstublieft niet mee.
!!!!!!!!!
Screenshot van een pop-up die vertoond wordt als de ANTEFRIGUS encryptie gedaan is:
Tekst in deze pop-up:
Aandacht!!!!!!!
Uw computer is gecodeerd !!! Voor decryptie zie het bestand met instructies op uw bureaublad !!!
Screenshot van bestanden versleuteld door ANTEFRIGUS (willekeurige extensie):
Lijst van extensies die niet verleuteld worden door ANTEFRIGUS:
adv, ani, bat, big, bin, cab, cmd, com, cpl, cur, deskthemepack, diagcab, diagcfg, diagpkg, dll, drv, exe, hlp, hta, icl, icns, ico, ics, idx, key, ldf, lnk, lock, mod, mpa, msc, msi, msp, msstyles, msu, nls, nomedia, ocx, pck, prf, rom, rtp, scr, shs, spl, sys, theme, themepack, wpx
ANTEFRIGUS ransomware verwijdering:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is ANTEFRIGUS virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie