Hoe de Dever ransomware verwijderen uit het besturingssysteem?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Dever ransomware verwijderingsinstructies
Wat is Dever?
Als lid van de Crisis/Dharma malware-famiie, is Dever een kwaadaardig ransomware-programma. De apparaten die ermee geïnfecteerd zijn, versleutelen ale gegevens en er wordt losgeld van de slachtoffers geëist voor de decoderingssoftware. Omdat Dever de bestanden codeert, geeft het ze een nieuwe naam: de unieke ID, het e-mailadres van de ontwikkelaars (er zitten verschillende e-mails die cybercriminelen achter deze infectie gebruiken, daarom is er meer dan één variant in de gewijzigde bestandsnamen) en voegt er de extensie ".Dever" aan toe. Een bestand als bijvoorbeeld "1.jpg" zou "1.jpg.id[1E857D00-2544].[lizethroyal@aol.com].Dever" kunnen zijn na de encryptie. Zodra dit proces voltooid is, wordt er een tekstbestand "info.txt" en een HTML-toepassing "info.hta" op het bureaublad gemaakt. De bijgewerkte varianten van deze ransomware gebruiken ".[charlesetta.embody@aol.com].Dever" voor de gecodeerde bestanden.
Het tekstbestand informeert de slachtoffers dat hun gegevens gecodeerd zijn en dat als ze het willen herstellen ze contact moeten opnemen met de ontwikkelaars van de Dever ransomware via het opgegeven e-mailadres. Het pop-upvenster van de HTML-toepassing bevat een meer gedetailleerde losgeldbrief. Het verduidelijkt dat het onderwerp/de titel van de e-mail de ID van de gebruiker moet zijn (afzonderlijk voor elk slachtoffer gegenereerd en zich zowel in de notitie als in de bestandsnamen van de betreffende bestanden bevindt). Als de cybercriminelen niet binnen de 24 uur reageren, dan moeten de slachtoffers schrijven naar het alternatieve e-mailadres. De prijs van de decoderingstools/software hangt af van hoe snel de gebruikers contact opnemen. Het losgeld moet betaald worden in Bitcoin-cryptocurrency (het bericht bevat ook weblinks met informatie over hoe en waar Bitcoins te verkrijgen). Als garantie dat herstel mogelijk is, bieden de criminelen aan om maximaal 5 bestanden gratis te decoderen. De totale grootte van deze bestanden mag niet groter zijn dan 4 MB (niet-gearchiveerd) en ze mogen geen waardevolle informatie bevatten, zoals databases, back-ups, grote Excel-sheets en dergelijke. De gebruikers worden gewaarschuwd dat het hernoemen van de gecompromitteerde bestanden en/of het proberen om ze te decoderen met programma's van externen kan leiden tot permanent gegevensverlies. In de meeste gevallen van ransomware-infecties is handmatige decodering (d.w.z. zonder de betrokkenheid van de verantwoordelijke personen) onmogelijk. Het kan een uitvoerbare oplossing zijn als de schadelijke software in kwestie bugs (fouten) bevat en/of nog in ontwikkeling is. Ongeacht wat het is, wordt het nadrukkelijk afgeraden om te communiceren met en/of te voldoen aan de eisen van de cybercriminelen - ze zijn niet te vertrouwen. Ondanks het betalen ontvangen de slachtoffers vaak niet de beloofde decryptiesoftware/-tools. Daardoor blijven hun gegevens versleuteld en waardeloos. Om verdere versleuteling van Dever te voorkomen, moet het uit het systeem worden verwijderd. Helaas herstelt de verwijdering niet de reeds gecodeerde gegevens. Het kan mogelijk zijn om de bestanden van een back-up te herstellen, als deze vóór de infectie gemaakt is en op een andere locatie is opgeslagen.
Screenshot van een bericht waarin de gebruikers worden aangemoedigd om losgeld te betalen om zo hun gecompromitteerde gegevens te decoderen:
Happy New Year, MZ434376 en Deniz_Kizi zijn een paar voorbeelden van andere ransomware. De schadelijke programma's binnen deze classificaties zijn ontworpen om de gegevens te coderen en om een betaling te eisen voor de decodering ervan. Cruciale verschillen zijn onder meer het cryptografische algoritme dat ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en het losgeldbedrag. Deze laatste variëren tussen de drie en de vier cijfers. Gewoonlijk vragen de cybercriminelen om cryptocurrencies (hoewel andere digitale valuta's ook waarschijnlijk zijn), omdat dergelijke transacties moeilijk/onmogelijk te traceren zijn. Om de gegevensveiligheid te garanderen, moeten de back-ups bewaard worden op externe servers en/of niet-aangesloten opslagapparaten. In het ideale geval moeten meerdere back-upkopieën op verschillende locaties worden opgeslagen.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Malware in het algemeen (niet alleen ransomware) verspreidt zich voornamelijk via trojans, spamcampagnes, software "cracking" (activerings) tools, valse updaters en onbetrouwbare downloadkanalen. Trojans zijn schadelijke programma's die kettinginfecties kunnen veroorzaken (d.w.z. dat ze extra malware downloaden/installeren). Grootschalige spamcampagnes worden gebruikt om misleidende e-mails te verzenden waaraan virulente bestanden toegevoegd zijn (of die links bevatten die ernaar verwijzen). Deze letters worden meestal voorgesteld als "officieel", "belangrijk", "dringend" enzovoort. De bijlagen zijn er in verschillende indelingen, bijvoorbeeld: archief- en uitvoerbare bestanden, PDF- en Microsoft Office-documenten, JavaScript, enz. Wanneer een infectieus bestand uitgevoerd of anderszins geopend wordt , dan start het infectieproces. Tools voor illegale activering ("krakende") kunnen schadelijke software downloaden/installeren in plaats van een gelicentieerd product te activeren. Illegale updaters veroorzaken infecties door misbruik te maken van de zwakke punten van verouderde programma's en/of door malware te installeren in plaats van de updates. Onbetrouwbare downloadbronnen zoals: niet-officiële en gratis sites voor het hosten van bestanden, peer-to-peer deelnetwerken en andere externe downloaders kunnen schadelijke inhoud aanbieden om te downloaden (bijvoorbeeld vermomd als gewone software en/of gebundeld daarmee).
Naam | Dever virus |
Bedreigingstype | Ransomware, Crypto Virus, Bestanden locker |
Versleutelde Bestandsextensie | .Dever (de bestandsnamen worden toegevoegd met een unieke ID en het e-mailadres van de ontwikkelaar) |
Losgeldeisend Bericht | info.hta and info.txt |
Cyber Crimineel Contact | lizethroyal@aol.com en maitlandtiffaney@aol.com |
Detectie Namen | Avast (Win32:Malware-gen), BitDefender (Trojan.Ransom.Phobos.F), ESET-NOD32 (Win32/Filecoder.Phobos.C), Kaspersky (HEUR:Trojan.Win32.Generic), Volledige Lijst met Detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Kan bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, eerder functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een losgeldbericht op uw bureaublad weergegeven. Cybercriminelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra wachtwoord-stelende trojans en malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie geïnstalleerd worden. |
Verwijdering | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe uzelf te beschermen tegen ransomware-infecties?
Het is belangrijk om verdachte en of irrelevante e-mails niet te openen. Alle bijlagen (en weblinks) in dubieuze e-mail mogen nooit worden geopend, omdat deze bestanden de bron van een mogelijke infectie zijn. De gebruikers worden geadviseerd om altijd officiële en geverifieerde downloadkanalen te gebruiken. Programma's mogen alleen geactiveerd en bijgewerkt worden met behulp van functies/tools, geleverd door de legitieme ontwikkelaars. Illegale activeringstools ("cracks") en updaters van externen mogen niet gebruikt worden vanwege het grote risico op malware-installatie. Het is van groot belang om een gerenommeerde anti-virus/anti-spyware suite geïnstalleerd en up-to-date te houden. Verder moet deze software gebruikt worden voor regelmatige systeemscans en voor het verwijderen van de gedetecteerde bedreigingen/problemen. Als uw computer al geïnfecteerd is met Dever, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in Dever ransomware's pop-up ("info.hta"):
Al uw bestanden zijn gecodeerd!
Al uw bestanden zijn gecodeerd vanwege een beveiligingsprobleem met uw pc. Als u ze wilt herstellen, schrijf ons dan naar de e-mail lizethroyal@aol.com
Schrijf deze ID in de titel van uw bericht 1E857D00-2544
Als u binnen de 24 uur geen antwoord krijgt, dan kunt u ons een e-mailbericht sturen naar: maitlandtiffaney@aol.com
U moet betalen voor de decodering in Bitcoins. De prijs is afhankelijk van hoe snel u ons schrijft. Na betaling sturen we u de tool die al uw bestanden decodeert.
Gratis decryptie als garantie
Voordat u betaalt, kunt u ons maximaal 5 bestanden sturen voor gratis decodering. De totale bestandsgrootte moet kleiner zijn dan 4 MB (niet gearchiveerd) en de bestanden mogen geen waardevolle informatie bevatten. (databases, back-ups, grote Excel-bladen, enz.)
Hoe Bitcoins te verkrijgen?
De eenvoudigste manier om bitcoins te kopen is via de LocalBitcoins-site. U moet zich registreren, op 'Bitcoins kopen' klikken en de verkoper selecteren op betaalmethode en prijs.
hxxps: //localbitcoins.com/buy_bitcoins
U kunt hier ook andere plaatsen vinden om Bitcoins en een beginnersgids te kopen:
hxxp: //www.coindesk.com/information/how-can-i-buy-bitcoins/
Aandacht!
Wijzig de naam van de gecodeerde bestanden niet.
Probeer niet om uw gegevens te decoderen met software van externen, dit kan permanent gegevensverlies veroorzaken.
De decodering van uw bestanden met behulp van externen kan een hogere prijs veroorzaken (ze voegen hun kosten toe aan de onze) of u kunt het slachtoffer worden van een zwendel.
Screenshot van Dever's tekstbestanden ("info.txt"):
Tekst in dit bestand:
!!!Al uw bestanden zijn gecodeerd!!!
Stuur een e-mail naar dit adres om ze te decoderen: lizethroyal@aol.com.
Als we niet binnen de 24 uur antwoorden, stuur dan een e-mail naar dit adres: maitlandtiffaney@aol.com
Screenshot van bestanden versleuteld door Dever (".Dever" extensie):
Dever ransomware verwijdering:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Dever virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie