Mailto ransomware verwijderingsinstructies
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Mailto ransomware verwijderingsinstructies
Wat is Mailto?
Mailto (ook bekend als NetWalker) werd ontdekt door GrujaRS en is een schadelijke software, een bijgewerkte versie van de Kokoklock ransomware. Mailto codeert de bestanden, waardoor ze onbruikbaar worden. Het programma codeert de gegevens en hernoemt de bestanden door er het e-mailadres van de ontwikkelaar en een extensie met de unieke ID van het slachtoffer aan toe te voegen (bijv. ".E85fb1"). Zo kan "1.jpg" bijvoorbeeld worden hernoemd naar "1.jpg.mailto[Hamlampampom@cock.li].e85fb1". Zodra de codering is voltooid, creëert Mailto een tekstbestand met de naam met het patroon "slachtoffer_ID-Readme.txt" (bv. "E85FB1-Readme.txt") op het bureaublad.
Het bericht in het tekstbestand informeert de gebruikers dat hun gegevens gecodeerd zijn. Om ze te herstellen, worden ze dringend verzocht om contact op te nemen met de cybercrMailtonelen die verantwoordelijk zijn voor de codering. De slachtoffers worden aangemoedigd om contact op te nemen met de ontwikkelaars van Mailto via de opgegeven e-mailadressen - dit zal hen in staat stellen te leren hoe ze hun bestanden kunnen ontsleutelen en/of het losgeld kunnen betalen. Elk slachtoffer met bestanden geïnfecteerd door deze ransomware ontvangt een unieke ID/persoonlijke code in het tekstbestand. Deze code moet vermeld worden in de e-mailreactie. Bovendien mogen de gebruikers één bestand gratis bijvoegen voor een decodering. Over het algemeen kunnen alleen de cybercrMailtonelen de gegevens versleuteld met hun software decoderen. Mailto en soortgelijke programma's gebruiken sterke coderingen die vrijwel niet te 'kraken' zijn. Merk op dat de cybercrMailtonelen nooit te vertrouwen zijn - ze bieden vaak geen decryptiesoftware/-tools aan, zelfs als ze worden betaald. Als aan de losgeldvereisten voldaan wordt, dan ontvangen de slachtoffers meestal niets terug en gaan de gegevens verloren. De enige manier om de gecodeerde bestanden te herstellen, is door een back-up te maken, als deze vóór de codering gemaakt is.
Screenshot van een bericht waarin de gebruikers worden aangemoedigd om losgeld te betalen om zo hun gecompromitteerde gegevens te decoderen:
Mailto is gelijkaardig aan StuardRitchi, Caleb, Sherminator en vele andere ransomware-programma's. Alle gegevens worden gecodeerd en vragen losgeld om de bestanden te decoderen. De verschillen zijn: het gebruikte cryptografische algoritme (symmetrisch of asymmetrisch) en het losgeldbedrag (meestal tussen de drie en de vier cijfers). In de meeste gevallen is handmatige decryptie (zonder de betrokkenheid van de cybercrMailtonelen) onmogelijk, tenzij de ransomware nog in ontwikkeling is en/of fouten/bugs bevat. Bewaar back-ups op externe servers en/of niet-aangesloten opslagapparaten om de gegevensveiligheid te waarborgen. Aangezien deze ook beschadigd kunnen worden, moet u meerdere back-ups op verschillende locaties opslaan.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Ransomware en andere malware wordt op verschillende manieren verspreid: via trojans, spamcampagnes, onbetrouwbare downloadkanalen, software "cracking" (activerings) tools en valse updaters. Trojans zijn schadelijke programma's die ontworpen zijn om kettinginfecties te veroorzaken. Ze voeren malafide downloads/installatie van andere malware uit. Schadelijke inhoud wordt ook verspreid via verschillende e-mailbijlagen (bijvoorbeeld uitvoerbare en archiefbestanden, Microsoft Office- en PDF-documenten, JavaScript en andere). Deze misleidende e-mails worden verzonden via grootschalige spamcampagnes en worden vaak gemarkeerd als "belangrijk" of "officieel". Onbetrouwbare downloadbronnen verspreiden ook malware. Deze omvatten peer-to-peer deelnetwerken (bijv. BitTorrent, Gnutella, eMule en enz.), gratis websites voor het hosten van bestanden, downloaders van externen en andere vergelijkbare bronnen. Programma's voor het "kraken" installeren vaak malware, in plaats van het activeren van de gelicentieerde software. Valse updaters werken op een vergelijkbare manier - in plaats van de programma's bij te werken, benutten ze bugs/fouten en installeren ze schadelijke inhoud.
Naam | Mailto virus |
Bedreigingtype | Ransomware, cryptovirus, bestandslocker. |
Versleutelde Bestandextensie | .mailto[Hamlampampom@cock.li] |
Losgeldeisend Bericht | victim's_ID-Readme.txt |
CybercrMailtoneel Contact | hamlampampom@cock.li, galgalgalhalk@tutanota.com, sevenoneone@cock.li, kavariusing@tutanota.com |
Detectie Namen | Avast (Win32:Trojan-gen), BitDefender (Gen:Variant.Razy.553720), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.NXP), Kaspersky (HEUR:Trojan.Win32.Generic), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | U kunt bestanden die op uw computer zijn opgeslagen niet openen, eerder functionele bestanden hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een bericht met een vraag om losgeld op uw bureaublad weergegeven. CybercrMailtonelen eisen losgeld (meestal in bitcoins) om uw bestanden te ontgrendelen. |
Verspreidingsmethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), torrentwebsites, schadelijke advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra wachtwoord-stelende trojans en malware-infecties kunnen samen met de ransomware-infectie geïnstalleerd worden. |
Verwijdering | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe uzelf te beschermen tegen ransomware-infecties
Bijlagen in e-mails ontvangen van verdachte/onbekende afzenders mogen nooit worden geopend. Deze e-mails worden vaak vermomd als "officieel", "belangrijk", "dringend" of anderszins gemarkeerd als prioritaire e-mail. In feite mogen irrelevante e-mails niet worden geopend, ondanks deze misleidende labels. Download software alleen van officiële en geverifieerde bronnen. Gebruik geen onofficiële en onbetrouwbare downloadwebsites, peer-to-peer deelnetwerken en andere externe downloaders. De op het systeem aanwezige software moet up-to-date worden gehouden via de functies/tools die door de officiële ontwikkelaar worden geleverd. Hetzelfde geldt voor de softwareactivering. Illegale activeringstools ("kraks") kunnen systeeminfecties veroorzaken. Laat een gerenommeerde anti-virus/anti-spyware suite installeren en updaten. Deze programma's kunnen gebruikt worden om regelmatige systeemscans uit te voeren voor de detectie en verwijdering van potentiële bedreigingen. Als uw computer al geïnfecteerd is met Mailto, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in Mailto ransomware tekstbestand ("victim's_ID-Readme.txt"):
+++++++++++++++++++++++
---Wat gebeurt er ?
---
Uw bestanden zijn gecodeerd en momenteel niet beschikbaar.
U kunt het controleren: alle bestanden op uw computer hebben de uitbreiding e85fb1.
Trouwens, alles is mogelijk om te herstellen, maar u moet onze instructies volgen.
Anders kunt u uw gegevens niet herstellen.
---
Welke garanties?
---
Het is maar onze zaak. We geven absoluut niet om u en uw deals. Als we ons werk en onze verplichtingen niet doen, dan zal niemand met ons samenwerken.
Dat is niet in ons belang.
Om te controleren of u bestanden kunt herstellen, moet u ons een e-mail sturen.
Daar kunt u één bestand gratis decoderen. Dat is onze garantie.
---
Hoe contact met ons opnemen?
---
Email ons:
1.Hamlampampom@cock.li
2.Galgalgalhalk@tutanota.com
sevenoneone@cock.li
kavariusing@tutanota.com
kkeessnnkkaa@cock.li
hhaaxxhhaaxx@tuta.io
Vergeet niet uw persoonlijke code in de brief te vermelden:-
Screenshot van bestanden versleuteld door Mailto (willekeurige extensie):
Update 6 februari 2020 - De ontwikkelaars van de Mailto (NetWalker) ransomware zijn zich recentelijk gaan richten op verschillende bedrijfsnetwerken om nog meer winst te maken. Bedrijven bezitten vaker bestanden die waardevol zijn dan gewone gebruikers. Bovendien bevatten deze bestanden vaak gevoelige gegevens (bijv. persoonlijke gegevens van klanten, productinformatie [zoals patenten, ingrediënten en dergelijke], informatie over werknemers, enz.). Om deze reden is er een veel grotere kans dat een bedrijf akkoord gaat om voor de decodering te betalen en dus gemakkelijker te chanteren valt. Ook zijn bedrijven bereid om veel meer geld te betalen dan een thuisgebruiker die zijn muziekverzameling, foto's, enzovoort wil herstellen. Met andere woorden, dergelijke persoonlijke informatie is niet erg waardevol en de crMailtonelen zullen veel meer inkomsten krijgen door bedrijven te chanteren dan thuisgebruikers. Bovendien is er een bijgewerkte versie van de Mailto ransomware uitgebracht. Die gedraagt zich vrijwel identiek. De enige verschillen zijn de opgegeven e-mailadressen en tekst in het bericht met de vraag om losgeld.
Screenshot van het geupdate Mailto ransomware-bericht ("random_string-Readme.txt"):
Tekst in dit bestand:
Hoi!
Uw bestanden zijn gecodeerd.
Alle gecodeerde bestanden voor deze computer hebben de extensie: .f5be7
-
Als u om één of andere reden deze tekst leest voordat de codering is beëindigd,
dan kan dit begrepen worden door het feit dat de computer vertraagt,
en uw hartslag is gestegen vanwege de mogelijkheid om het uit te zetten,
dan raden we u aan om weg te gaan van de computer en te accepteren dat u gecompromitteerd bent,
opnieuw opstarten/afsluiten zorgt ervoor dat u bestanden verliest zonder de mogelijkheid van herstel en zelfs god zal u niet kunnen helpen,
kunnen het bestanden op het netwerk zijn die toebehoren aan andere gebruikers, weet u zeker dat u die verantwoordelijkheid wilt nemen?
-
Onze coderingsalgoritmen zijn erg sterk en uw bestanden zijn zeer goed beschermd. U moet niet hopen om ze te herstellen zonder onze hulp.
De enige manier om uw bestanden terug te krijgen is om met ons samen te werken en het decrypter-programma te kopen.
Probeer uw bestanden niet te herstellen zonder een programma te decoderen, u kunt ze beschadigen en dan zijn ze onmogelijk te herstellen.
We raden u aan zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, anders bestaat de mogelijkheid dat uw bestanden nooit worden hersteld.
Voor ons is dit alleen zakelijk en om u onze ernst te bewijzen, zullen we u enkele bestanden gratis decoderen,
maar we zullen niet lang op uw mail wachten, schiet dus op met uw beslissing.
Neem contact met ons op:
1.sevenoneone@cock.li
2.kavariusing@tutanota.com
Vergeet niet uw code in de e-mail te vermelden:-
Screenshot van bestanden versleuteld door de geupdate Mailto ransomware (willekeurig extensie blijft):
Screenshot van het geupdate Mailto ransomware's proces (vermomd als "Sticky Password") in Windows Taakbeheer:
Mailto ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Mailto virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie