Hoe verwijdert u IPM van uw computer?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
IPM ransomware verwijderingsinstructies
Wat is IPM?
IPM is een kwaadaardig programma dat behoort tot de Dharma ransomware-familie en werd ontdekt door Jakub Kroustek. Het codeert bestanden en hernoemt ze door de ID van het slachtoffer, het e-mailadres decoderen@qbmail.biz en de extensie ".IPM" toe te voegen aan hun bestandsnamen. Het verandert bijvoorbeeld een bestand met de naam "1.jpg" in "1.jpg.id-1E857D00.[Decoding@qbmail.biz].IPM", enz. IPM maakt ook een losgeldnota aan (het "FILES ENCRYPTED.txt "-bestand) en geeft er nog één weer in een pop-upvenster.
Om instructies te krijgen over hoe ze een decoderingstool en andere informatie kunnen kopen, moeten de slachtoffers contact opnemen met de ontwikkelaars van IPM via decoding@qbmail.biz of cost1BTC@protonmail.com en de opgegeven ID verstrekken. Er wordt ook gemeld dat als ze zouden proberen om de bestanden te hernoemen of te decoderen met software van een andere partij hun bestanden permanent kunnen worden beschadigd. Meestal coderen programma's zoals IPM de bestanden met een sterk versleutelingsalgoritme en de enige manier om ze te ontsleutelen is door de juiste decoderingstool te gebruiken. Helaas zijn de cybercriminelen achter ransomware-programma's (hun ontwikkelaars) meestal de enigen met de tools die de bestanden kunnen versleutelen die versleuteld zijn met hun ransomware. Aangezien er geen gratis tools zijn die de door IPM versleutelde bestanden kunnen ontsleutelen, is het herstellen vanaf een back-up de enige manier om de data terug te krijgen. Het is nooit een goed idee om losgeld te betalen. Vaak versturen ze geen decryptietools en/of sleutels, zelfs niet als hun slachtoffers geld overmaken (meestal in cryptocurrency). Eenvoudig gesteld kunnen cybercriminelen die ransomware verspreiden niet worden vertrouwd. Het is goed om te vermelden dat de bestanden gecodeerd blijven, zelfs na verwijdering van de ransomware. Door de ransomware echter van de computer te verwijderen, voorkomen slachtoffers een verdere codering van hun bestanden.
Schermafbeelding van een bericht waarin gebruikers worden aangemoedigd losgeld te betalen om hun gecompromitteerde gegevens te decoderen:
Meestal worden ransomware-programma's ontworpen om bestanden te versleutelen en om ze ontoegankelijk te maken, tenzij de slachtoffers ze ontsleutelen met een tool (of tools) die gewoonlijk alleen kunnen worden gekocht bij de cybercriminelen die ransomware ontwierpen. De twee belangrijkste variabelen zijn de prijs van de decodering en het cryptografisch algoritme (symmetrisch of asymmetrisch) dat de ransomware gebruikt om de bestanden te versleutelen. Helaas gebruiken de meeste van deze programma's sterke coderingsalgoritmen en is het onmogelijk om bestanden te decoderen zonder de tools die alleen de cybercriminelen kunnen aanbieden. Dat kan alleen als de ransomware niet volledig werd ontwikkeld of bugs en fouten bevat. Dit komt niet vaak voor. Daarom is het belangrijk om altijd een back-up van de gegevens bij te houden en om deze op een externe server (bijvoorbeeld in de cloud) of op een niet-aangesloten opslagapparaat te bewaren. Enkele voorbeelden van andere ransomware zijn: Remk, Hentai Onichan en NEFILIM.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Eén van de meest populaire manieren om gebruikers te misleiden om ransomware en andere malware te installeren, zijn spammails. Vaak sturen de cybercriminelen e-mails met kwaadaardige bijlagen of websitelinks erin en hopen ze dat de ontvangers het bijgevoegde of gedownloade bestand zullen openen/uitvoeren. Indien geopend, dan wordt de malware geïnstalleerd. In de meeste gevallen voegen ze Microsoft Office-documenten, PDF-documenten, uitvoerbare bestanden zoals .exe, archiefbestanden zoals ZIP-, RAR- of JavaScript-bestanden toe. Een andere manier om systemen met schadelijke software te infecteren, is door de gebruikers te misleiden zodat ze een trojan te installeren die ontworpen is om kettinginfecties te veroorzaken. Er zijn trojans die ontworpen zijn om andere schadelijke software te installeren. Valse software-updaters kunnen ook de installatie van ransomware en andere malware veroorzaken. Als ze worden gebruikt, dan infecteren ze de systemen door malware te installeren in plaats van updates of door bugs/gebreken in verouderde software te misbruiken. Onbetrouwbare bronnen voor het downloaden van software, zoals freeware downloadwebsites, gratis websites voor het hosten van bestanden, peer-to-peer-netwerken (bijv. torrent-clients, eMule), of downloaders van derden kunnen worden gebruikt als tools om kwaadaardige bestanden te verspreiden. Gebruikers die bestanden openen die via dergelijke kanalen werden gedownload, lopen het risico om malware te installeren. Installatieprogramma's van derden kunnen ook de installatie van schadelijke software veroorzaken. Een andere manier om malware te verspreiden, is door middel van niet-officiële activeringstools ('cracking'). Die zouden gelicentieerde software gratis moeten activeren (de activering ervan omzeilen), maar vaak zijn ze ontworpen om computers te infecteren door er malware op te installeren.
Naam | IPM virus |
Type bedreiging | Ransomware, cryptovirus, bestandslocker |
Extensie versleutelde bestanden | .IPM |
Bericht met de vraag om losgeld | FILES ENCRYPTED.txt en pop-upvenster |
Contactgegevens cybercriminelen | Decoding@qbmail.biz, Cost1BTC@protonmail.com |
Detectienamen | Avast (Win32:RansomX-gen [Ransom]), BitDefender (Trojan.Ransom.Crysis.E), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Crysis.P), Kaspersky (Trojan-Ransom.Win32.Crusis.to), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | U kunt bestanden op uw computer niet meer openen, bestanden hebben een andere extensie gekregen (zoals my.docx.locked). Er verschijnt een bericht op uw bureaublad waarin cybercriminelen u vragen om een losgeld te betalen (gewoonlijk in bitcoin) om uw bestanden te ontsleutelen. |
Distributie methodes | Besmette e-mailbijlagen (macros), torrentwebsites, kwaadaardige advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en ze kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra trojans, wachtwoordstelers en andere malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Verwijdering | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u uzelf tegen besmettingen met ransomware?
Bijlagen en websitelinks in irrelevante e-mails die worden verzonden vanaf onbekende, verdachte adressen, mogen niet worden geopend. Het is goed om te beseffen dat cybercriminelen hun e-mails vaak als officiële en belangrijke berichten vermommen om de ontvangers te misleiden om de bestanden in bijlage te openen. De e-mail mag alleen worden geopend als er geen reden is om aan te nemen dat deze schade kan veroorzaken. Software (en bestanden) moeten altijd worden gedownload van officiële, betrouwbare websites. Andere kanalen (zoals de voorbeelden die werden genoemd in de vorige paragraaf) mogen niet worden vertrouwd. De geïnstalleerde software moet worden bijgewerkt en/of geactiveerd met behulp van tools en/of functies die ontworpen zijn door de officiële softwareontwikkelaars en niet met niet-officiële tools van derden. Diverse 'cracking' tools (onofficiële activators) of updaters kunnen de installatie van verschillende malware veroorzaken. Bovendien is het niet legaal om de gelicentieerde programma's te activeren met niet-officiële tools. En tot slot is het belangrijk om het besturingssysteem regelmatig te scannen op bedreigingen met een betrouwbare antivirus- of antispywaresoftware. Als uw computer al is geïnfecteerd met IPM, dan raden we u aan om een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst gepresenteerd in het pop-upvenster van de IPM ransomware:
YOUR FILES ARE ENCRYPTED
Don't worry,you can return all your files!
If you want to restore them, follow this link:email Decoding@qbmail.biz YOUR ID 1E857D00
If you have not been answered via the link within 12 hours, write to us by e-mail:Cost1BTC@protonmail.com
Attention!
Do not rename encrypted files.
Do not try to decrypt your data using third party software, it may cause permanent data loss.
Decryption of your files with the help of third parties may cause increased price (they add their fee to our) or you can become a victim of a scam.
Screenshot van het tekstbestand van IPM ("FILES ENCRYPTED.txt"):
Tekst in dit bericht:
all your data has been locked us
You want to return?
write email Decoding@qbmail.biz or Cost1BTC@protonmail.com
Screenshot van bestanden versleuteld door de IPM (".IPM"-extensie):
IPM ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is IPM virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie