Hoe verwijdert u de Sekhmet ransomware?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Instructies voor het verwijderen van de Sekhmet ransomware
Wat is Sekhmet?
Zoals werd ontdekt door dnwls0719 is Sekhmet een ransomware. Dit kwaadaardige programma versleutelt gegevens en vraagt vervolgens losgeld in ruil voor de decodering. Tijdens het coderingsproces worden alle betrokken bestanden hernoemd met een extensie bestaande uit willekeurige tekens (bijv. ".HrUSsw", ".WNgh", ".NdWfEr", enz.). Let op, deze extensies verschillen niet alleen van infectie tot infectie, ze kunnen ook op hetzelfde apparaat verschillen. Zo kunnen slachtoffers ontdekken dat sommige van hun bestanden één extensie hebben en andere bestanden een andere. Nadat het coderingsproces is voltooid, wordt een bericht met de vraag om losgeld "RECOVER-FILES.txt" in elke getroffen map geplaatst.
Het bericht met de vraag om losgeld ("RECOVER-FILES.txt") informeert de slachtoffers dat hun bedrijfsnetwerk is gehacked. Vertrouwelijke en persoonlijke gegevens zijn uit de systemen op het netwerk verwijderd en zullen binnen drie dagen worden gepubliceerd, zo meldt het bericht. Bovendien zijn alle opgeslagen bestanden versleuteld met de cryptografische algoritmes RSA-2048 en ChaCha. De enige manier om publicatie te voorkomen en de besmette gegevens te herstellen, is door losgeld te betalen aan de cybercriminelen die verantwoordelijk zijn voor de Sekhmet-ransomware. Gebruikers kunnen op twee manieren contact leggen met de criminelen. Eén methode is via de website, die kan worden geopend via de Tor-browser. De andere is via een andere site die moet worden gebruikt als slachtoffers problemen hebben met de verbinding via het Tor-netwerk. Op die websites ontvangen gebruikers betalings- en decoderingsinstructies, waar ze ook gratis het herstel van bestanden kunnen testen. Het bericht eindigt met F.A.Q. (Veelgestelde Vragen). Deze sectie verduidelijkt dat decodering kan worden getest door maximaal drie gecodeerde bestanden naar de opgegeven site te uploaden. Dit zou een garantie moeten bieden dat de slachtoffers de cybercriminelen kunnen vertrouwen. Wat betreft de vraag hoe het netwerk is geïnfecteerd, beloven de criminelen na betaling een gedetailleerd rapport aan hun slachtoffers te sturen. Helaas is decodering in de meeste gevallen na ransomware-infecties onmogelijk zonder tussenkomst van de verantwoordelijke cybercriminelen. Dit kan enkel als de betreffende malware nog in ontwikkeling is en / of bugs (gebreken) vertoont. Hoe dan ook, het wordt nadrukkelijk afgeraden om losgeld te betalen. Ondanks betaling ontvangen gebruikers vaak niet de beloofde decoderingstools of de gestolen gegevens blijven in bezit van de cybercriminelen die ze kunnen gebruiken voor nieuwe pogingen tot chantage. Zonder de juiste hersteltools / software blijven de bestanden versleuteld en waardeloos. Om te voorkomen dat Sekhmet verder bestanden versleutelt, moet deze ransomware worden verwijderd uit het besturingssysteem. Verwijdering zal echter de reeds getroffen gegevens niet herstellen. De enige haalbare oplossing is om deze te herstellen vanaf een back-up, als deze vóór de infectie is gemaakt en op een aparte locatie wordt bewaard.
Schermafbeelding van een bericht waarin gebruikers wordt gevraagd om losgeld te betalen om hun getroffen gegevens te ontsleutelen:
Ransomware-programma's versleutelen bestanden en vragen losgeld om deze te decoderen. Taargo, .2020, Mado, Opqz zijn hier enkele voorbeelden van. Onderling verschillen deze programma's alleen in het cryptografische algoritme dat ze gebruiken (symmetrisch of asymmetrisch) en het bedrag van het gevraagde losgeld. Dit wordt altijd in crytomunten of andere digitale valuta betaald om tracering te voorkomen. Om permanent gegevensverlies te vermijden moeten backups worden gemaakt en bewaard op niet-aangesloten apparaten of servers (liefst op verschillende locaties).
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Ransomware en andere malware verspreidt zich voornamelijk via trojans, spamcampagnes, software voor het kraken (activeren) van software, nepupdates en onbetrouwbare downloadkanalen. Trojans zijn een soort malware en kunnen kettinginfecties veroorzaken (d.w.z. aanvullende kwaadaardige programma's downloaden / installeren). Spamcampagnes worden gebruikt om duizenden misleidende e-mails op grote schaal te verzenden en zo mensen op te lichten. Aan deze mails zijn virusbestanden toegevoegd (of er wordt naar gelinkt). De schadelijke bestanden kunnen verschillende formaten hebben (bijv. archief- en uitvoerbare bestanden, PDF- en Microsoft Office-documenten, JavaScript, enz.) en wanneer ze worden geopend, dan wordt het infectieproces gestart. "Cracks" kunnen malware downloaden en installeren in plaats van een gelicentieerd product te activeren. Valse updaters kunnen systemen infecteren door fouten in verouderde producten te misbruiken of door simpelweg schadelijke software te installeren in plaats van updates. Malware kan onbedoeld worden gedownload van onbetrouwbare bronnen (bijv. niet-officiële en gratis sites voor het hosten van bestanden, peer-to-peer-netwerken voor delen en andere downloaders van derden).
Naam | Sekhmet virus |
Type bedreiging | Ransomware, Cryptovirus, bestandslocker |
Extensie versleutelde bestanden | Bestanden krijgen verschillende extensies bestaande uit willekeurige tekenreeksen (bv. .HrUSsw, .WNgh, etc.) |
Bericht met de vraag om losgeld | RECOVER-FILES.txt |
Contactgegevens cybercriminelen | Tor-website |
Detectienamen | Avast (Win32:Malware-gen), BitDefender (Trojan.GenericKD.42872102), ESET-NOD32 (een variant van Generik.GYISLCY), Kaspersky (Trojan-Ransom.Win32.Cryptor.ddu), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | U kunt bestanden op uw computer niet meer openen, bestanden hebben een andere extensie gekregen (zoals my.docx.locked). Er verschijnt een bericht op uw bureaublad waarin cybercriminelen u vragen om een losgeld te betalen (gewoonlijk in bitcoin) om uw bestanden te ontsleutelen. |
Distributiemethodes | Besmette e-mailbijlagen (macros), torrentwebsites, kwaadaardige advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en ze kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra trojans, wachtwoordstelers en andere malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u zich tegen besmettingen met ransomware?
Verdachteof irrelevante e-mails mogen nooit worden geopend, vooral geen bijlagen (of links) daarin, omdat dat kan leiden tot een gevaarlijke infectie. Het wordt aanbevolen om altijd officiële en geverifieerde downloadkanalen te gebruiken. Bovendien mag software alleen worden geactiveerd en bijgewerkt met tools / functies die worden aangeboden door legitieme ontwikkelaars. Tools voor illegale activering ("cracks") en updaters van derden zijn niet aanbevolen, want vaak worden ze gebruikt om malware te verspreiden. Om de veiligheid van apparaten en gebruikers te garanderen, is het van het grootste belang dat er een betrouwbare antivirus- / antispywaresuite is geïnstalleerd en bijgewerkt. Deze software wordt gebruikt voor regelmatige systeemscans en om alle gedetecteerde / potentiële bedreigingen te verwijderen. Als uw computer al is geïnfecteerd met Sekhmet, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst in het tekstbestand van Sekhmet ransomware ("RECOVER-FILES.txt"):
-----
| Attention! |
-----Your company network has been hacked and breached. We downloaded confidential and private data.
In case of not contacting us in 3 business days this data will be published on a special website available for public view.Also we had executed a special software that turned files, databases and other important data in your network into an encrypted state using RSA-2048 and ChaCha algorithms.
A special key is required to decrypt and restore these files. Only we have this key and only we can give it to you with a reliable decryption software.-----
| How to contact us and be safe again |
-----The only method to restore your files and be safe from data leakage is to purchase a private key which is unique for you and securely stored on our servers.
After the payment we provide you with decryption software that will decrypt all your files, also we remove the downloaded data from your network and never post any information about you.There are 2 ways to directly contact us:
1) Using hidden TOR network:
a) Download a special TOR browser: hxxps://www.torproject.org/
b) Install the TOR browser
c) Open our website in the TOR browser: hxxp://o3n4bhhtybbtwqqs.onion/1E857D009F862A38
d) Follow the instructions on this page.2) If you have any problems connecting or using TOR network
a) Open our website: hxxps://sekhmet.top/1E857D009F862A38
b) Follow the instructions on this pageOn this web site, you will get instructions on how to make a free decryption test and how to pay.
Also it has a live chat with our operators and support team.-----------------------
|Questions and answers|
-----------------------
We understand you may have questions, so we provide here answers to the frequently asked questions.====
Q: What about decryption guarantees?
A: You have a FREE opportunity to test a service by instantly decrypting for free 3 files from every system in your network.
If you have any problems our friendly support team is always here to assist you in a live chat.
========
Q: How can we be sure that after the payment data is removed and not published or used in any nefarious ways?
A: We can assure you, downloaded data will be securely removed using DoD 5220.22-M wiping standart.
We are not interested in keeping this data as we do not gain any profit from it. This data is used only to leverage you to make a payment and nothing more.
On the market the data itself are relatively useless and cheap.
Also we perfectly understand that using or publishing this data after the payment will compromise our reliable business operations and we are not interested in it.
========
Q: How did you get into the network?
A: Detailed report on how we did it and how to fix your vulnerabilities can be provided by request after the payment.
====-----
This is techinal information we need to identify you correctly and give decryption key to you, do not redact!
---SEKHMET---
-
---SEKHMET---
Lay-out van de Sekhmet website (GIF):
Screenshot van bestanden versleuteld door Sekhmet (willeeurige tekenreeksen als extensie):
De Sekhmet ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Sekhmet virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie