Hoe verwijdert u de Bmd ransomware van uw besturingssysteem?
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Instructies voor het verwijderen van de Bmd ransomware
Wat is de Bmd ransomware?
Bmd is onderdeel van de Dharma-ransomwaregroep. Net zoals de meeste kwaadaardige programma's versleutelt Bmd bestanden, wijzigt het de bestandsnamen en toont het instructies voor het contacteren van de ontwikkelaars. Aan de bestandsnamen wordt een unieke ID per slachtoffer toegevoegd en het e-mailadres van de cybercriminelen backmydata@protonmail.com, appending the "evenals de extensie ".bdm". Zo zou een bestand met naam "1.jpg" worden gewijzigd naar "1.jpg.id-C279F237.[backmydata@protonmail.com].bmd", "2.jpg" naar "2.jpg.id-C279F237.[backmydata@protonmail.com].bmd" enz. Instructies over hoe men contact kan opnemen met de verantwoordelijke cybercriminelen staan in het tekstbestand "FILES ENCRYPTED.txt" en een pop-up met het losgeldbericht.
Zoals wordt vermeld in het weergegeven pop-upvenster met het losgeldbericht, kunnen slachtoffers instructies ontvangen over hoe ze bestanden kunnen herstellen (decoderen) door een e-mail te sturen naar backmydata@protonmail.com of backmydata@airmail.cc. Wanneer slachtoffers contact opnemen met de cybercriminelen, ontvangen ze informatie zoals de prijs van de decoderingssoftware en / of sleutel, hoe ze ervoor moeten betalen, enz. Vaak ontvangen slachtoffers echter geen decoderingstools, zelfs niet na hun betaling, en worden ze dus opgelicht . Daarom wordt sterk aangeraden om cybercriminelen die verantwoordelijk zijn voor ransomware te vertrouwen. In dergelijke gevallen kunnen bestanden worden hersteld (zonder het risico te lopen opgelicht te worden) vanaf een back-up. Ook kan worden voorkomen dat geïnstalleerde ransomware (in dit geval Bmd) bestanden verder versleutelt door deze ransomware van het besturingssysteem te verwijderen. Gecodeerde bestanden zullen ontoegankelijk blijven, zelfs nadat de ransomware is verwijderd.
Screenshot van een bericht waarin gebruikers de instructie krijgen om losgeld te betalen om hun gecompromitteerde gegevens te ontsleutelen:
Er bestaan veel kwaadaardige programma's van dit type, zoals bv. Kasp, Fappy en AIDS NT 2020. De meeste hebben dezelfde functionaliteit: ze zijn ontworpen om bestanden te versleutelen en om een losgeldbericht weer te geven of aan te maken met daarin instructies om contact op te nemen met hun ontwikkelaars, losgeld te betalen, enz. De twee meest voorkomende en belangrijkste verschillen zijn de prijs van de decodeering en het cryptografische algoritme (symmetrisch of asymmetrisch ) dat de ransomware gebruikt voor gegevensversleuteling. Helaas gebruikt de meeste ransomware sterke coderingsalgoritmen, waardoor het onmogelijk is om bestanden te decoderen zonder de juiste tools die alleen cybercriminelen kunnen bieden. Het is alleen mogelijk om bestanden te decoderen zonder hun tools als de ransomware bugs of gebreken heeft, het is niet af. Het grootste probleem is dat het niet vaak voorkomt, daarom wordt aanbevolen om altijd een back-up van de gegevens te hebben en deze op een externe server of een losgekoppeld opslagapparaat te bewaren.
Hoe besmette ransomware mijn computer?
Meestal verspreiden cybercriminelen ransomware en andere soorten malware via spamcampagnes, tojans onbetrouwbare downloadkanalen en updatetools en niet-officiële activeringstools ('cracks'). Het is gebruikelijk dat ze proberen malware te verspreiden door e-mails te verzenden met kwaadaardige bijlagen of links die zijn ontworpen om kwaadaardige bestanden te downloaden. Hun belangrijkste doel is om ontvangers te misleiden om een schadelijk bestand uit te voeren dat is ontworpen om malware te installeren. Meestal voegen ze bestanden toe zoals MS Office-documenten, uitvoerbare bestanden (zoals .exe), archiefbestanden zoals RAR-, ZIP-, PDF-documenten of JavaScript-bestanden. Een andere manier om verschillende soorten malware te verspreiden, is via Trojaanse paarden: schadelijke programma's die kunnen worden ontworpen om andere schadelijke software te installeren. Dit type malware kan echter alleen kettinginfecties veroorzaken als het al op een computer is geïnstalleerd. Er kunnen verschillende onbetrouwbare bronnen voor het downloaden van bestanden en software worden gebruikt om gebruikers te misleiden om ook malware te installeren. Computers raken geïnfecteerd wanneer gebruikers schadelijke bestanden openen die via die bronnen zijn gedownload. Meestal zijn die bestanden vermomd als legitiem, normaal. Enkele voorbeelden van onbetrouwbare downloadbronnen zijn peer-to-peer-netwerken (bijv. Torrent-clients, eMule), freeware download, gratis bestandshostingpagina's, niet-officiële sites en externe downloaders. Het is de moeite waard te vermelden dat installatieprogramma's van derden ook kunnen worden gebruikt om malware te verspreiden. Valse software / software-updatetools van derden infecteren computers door gebruik te maken van bugs, fouten van verouderde software of door kwaadaardige software te installeren in plaats van fixes, updates voor de geïnstalleerde software. Niet-officiële activeringstools zijn illegale programma's die gelicentieerde software gratis zouden moeten activeren (de activering ervan omzeilen). Het komt echter vaak voor dat dergelijke programma's zijn ontworpen om in plaats daarvan schadelijke software te installeren.
Naam | Het Bmd virus |
Type bedreiging | RRansomware, cryptovirus, bestandslocker |
Extensie versleutelde bestanden | .bmd |
Bericht met de vraag om losgeld | FILES ENCRYPTED.txt, pop-up |
Contactgegevens cybercriminelen | backmydata@protonmail.com, backmydata@airmail.cc |
Detectienamen | Avast (Win32:RansomX-gen [Ransom]), BitDefender (Trojan.Ransom.Crysis.E), ESET-NOD32 (een variant van Win32/Filecoder.Crysis.P), Kaspersky (Trojan-Ransom.Win32.Crusis.to), volledige detectielijst (VirusTotal) |
Symptomen | U kunt bestanden op uw computer niet meer openen, bestanden hebben een andere extensie gekregen (zoals my.docx.locked). Er verschijnt een bericht op uw bureaublad waarin cybercriminelen u vragen om een losgeld te betalen (gewoonlijk in bitcoin) om uw bestanden te ontsleutelen. |
Distributiemethodes | Besmette e-mailbijlagen (macros), torrentwebsites, kwaadaardige advertenties. |
Schade | Alle bestanden zijn gecodeerd en ze kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Extra trojans, wachtwoordstelers en andere malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe beschermt u zich tegen besmettingen met ransomware?
Het is belangrijk om geen bijlagen en links te openen in e-mails zonder zeker te zijn dat deze volledig veilig zijn. Als een ontvangen e-mail irrelevant lijkt omdat deze werd verzonden vanaf een onbekend, verdacht adres en een bijlage (en / of link) bevat, dan is het zeer waarschijnlijk dat deze is verzonden met het doel om malware te verspreiden. Het is de moeite waard om te vermelden dat cybercriminelen hun e-mails vaak vermommen als legitiem, belangrijk, officieel. Bovendien moeten alle bestanden en software worden gedownload via directe links en van officiële websites. Alle andere bronnen (voorbeelden worden genoemd in de vorige paragraaf) dienen daarvoor niet te worden gebruikt. Geïnstalleerde software moet worden bijgewerkt en / of geactiveerd met tools en / of geïmplementeerde functies die worden geleverd door de officiële softwareontwikkelaars. Andere tools kunnen worden ontworpen om kwaadaardige software te installeren. Het is ook niet legaal om gelicentieerde software te activeren met verschillende 'cracking'-tools. Nog een manier om een computer veilig te houden, is door deze regelmatig op bedreigingen te scannen met een betrouwbare antivirus- of antispywaresoftware. Dergelijke software moet altijd up-to-date zijn. Als uw computer al is geïnfecteerd met Bmd, dan raden we u aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te verwijderen.
Tekst weergegeven in het pop-upvenster van de Bmd ransomware:
YOUR FILES ARE ENCRYPTED
Don't worry,you can return all your files!
If you want to restore them, follow this link:email backmydata@protonmail.com YOUR ID -
If you have not been answered via the link within 12 hours, write to us by e-mail:backmydata@airmail.cc
Attention!
Do not rename encrypted files.
Do not try to decrypt your data using third party software, it may cause permanent data loss.
Decryption of your files with the help of third parties may cause increased price (they add their fee to our) or you can become a victim of a scam.
Screenshot van het tekstbestand van Bmd ("FILES ENCRYPTED.txt")
Tekst in dit bericht:
all your data has been locked us
You want to return?
write email backmydata@protonmail.com or backmydata@airmail.cc
Screenshot van door Bmd versleutelde bestanden (".bmd"-extensie):
De Bmd ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Het Bmd virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
- VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
- VK - Action Fraud
- Spanje - Policía Nacional
- Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
- Duitsland - Polizei
- Italië - Polizia di Stato
- Nederland - Politie
- Polen - Policja
- Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
▼ Toon discussie