Hoe APT32 Android malware te verwijderen
Geschreven door Tomas Meskauskas op (bijgewerkt)
Wat voor soort malware is APT32?
Het is de naam van een kwaadaardige toepassing die toegang verschaft tot Android-toestellen en slachtoffers bespioneert. APT32 richt de "MainService" service op, maakt verbinding met een command-and-control (C2) server, en start zijn kwaadaardige activiteiten (het ontvangt commando's via een C2 server). Het is bekend dat deze kwaadaardige app niet installeert tenzij Play Protect is uitgeschakeld.
APT32 in detail
Deze Android-malware kan de lijst van geïnstalleerde applicaties, de naam van het toestel, de batterijstatus, contacten (namen en nummers) verzamelen, toegang krijgen tot de camera en er foto's mee maken. Het kan ook SMS-berichten verzenden, gesprekslogboeken en SMS-logboeken verzamelen, en tekst in de SMS-berichten invoeren. Het schrijft verzamelde gegevens naar een bestand, en uploadt het (stuurt het naar bedreigingsactoren).
Bovendien gebruikt deze kwaadaardige toepassing de ingestelde service ("MainService") om de kwaadaardige activiteit te hervatten telkens wanneer het geïnfecteerde apparaat wordt opgestart of opnieuw wordt opgestart. De toepassing hoeft niet te worden opgestart om zijn activiteiten uit te voeren. Deze mogelijkheid zorgt voor een zekere persistentie.
Naam | APT32 spyware |
Type bedreiging | Android malware, kwaadaardige toepassing, ongewenste toepassing. |
Detectienamen | Avast-Mobile (APK:RepMalware [Trj]), BitDefenderFalx (Android.Riskware.SpyAgent.CC), ESET-NOD32 (Android/Spy.Agent.CEM), Kaspersky (HEUR:Trojan-Spy.AndroidOS.Agent.abo), volledige lijst (VirusTotal) |
Symptomen | Het toestel werkt traag, systeeminstellingen worden gewijzigd zonder toestemming van de gebruiker, er verschijnen dubieuze toepassingen, het gegevens- en batterijverbruik neemt aanzienlijk toe, er is ongeoorloofde toegang tot de camera en SMS-berichten. |
Verspreidingsmethodes | Geïnfecteerde e-mailbijlagen, schadelijke online advertenties, social engineering, bedrieglijke toepassingen, scam websites. |
Mogelijke schade | Gestolen persoonlijke informatie (privéberichten), verminderde prestaties van het toestel, batterij is snel leeg, verminderde internetsnelheid, gegevensverlies, geldverlies, gestolen identiteit, sms-berichten gebruikt in malspam en andere campagnes. |
Malware verwijderen (Android) | Om malware-infecties te verwijderen raden onze beveiligingsonderzoekers aan uw Android-toestel te scannen met legitieme anti-malware software. Wij raden Avast, Bitdefender, ESET of Malwarebytes aan. |
Meer over de APT32 malware
APT32-malware kan worden gebruikt om slachtoffers te chanteren met de privé gemaakte foto's, phishingberichten te sturen naar alle contacten, verkregen contacten te gebruiken in diverse spam- en andere campagnes, berichten te sturen waarin wordt gevraagd om persoonlijke informatie te verstrekken en andere doeleinden. Meer voorbeelden van Android-malware zijn SMSFactory, Exobot en BianLian.
Hoe heeft APT32 mijn apparaat geïnfiltreerd?
Cybercriminelen uploaden vaak trojans/neptoepassingen (malware droppers) naar Google Play of andere platforms in de hoop dat gebruikers ze downloaden en installeren. In andere gevallen gebruiken ze louche websites, platforms van derden en soortgelijke kanalen om hun malware te verspreiden.
Soms sturen dreigingsactoren sms-berichten met koppelingen naar websites die schadelijke apps hosten. In alle gevallen is het hun doel nietsvermoedende gebruikers over te halen zelf schadelijke toepassingen (of toepassingen die zijn ontworpen om malware te verspreiden) te downloaden en te installeren.
Hoe voorkom ik de installatie van malware?
Gebruik officiële pagina's en platforms om applicaties te downloaden. Lees recensies voordat u apps downloadt. Klik niet op onbetrouwbare advertenties of koppelingen in verdachte e-mails of sms-berichten. Gebruik nooit platforms van derden, louche pagina's en andere twijfelachtige bronnen om apps (of bestanden) te downloaden.
Snelmenu:
- Introductie
- Hoe de browsergeschiedenis in de Chrome-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Chrome-webbrowser resetten?
- Hoe de browsergeschiedenis in de Firefox-webbrowser verwijderen?
- Hoe de browsermeldingen in de Firefox-webbrowser uitschakelen?
- Hoe de Firefox webbrowser resetten?
- Hoe mogelijk ongewenste en/of schadelijke toepassingen verwijderen?
- Hoe het Android toestel opstarten in "Veilige modus"?
- Hoe het batterijverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe het dataverbruik van verschillende applicaties controleren?
- Hoe de laatste software-updates installeren?
- Hoe het systeem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe toepassingen met beheerdersrechten uitschakelen?
Verwijder de browsegeschiedenis uit de Chrome-webbrowser:
Tik op de "Menu" knop (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende dropdown menu.
Tik op "Browsegegevens wissen", selecteer het tabblad "GEAVANCEERD", kies het tijdsbereik en de gegevenssoorten die u wilt wissen en tik op "Gegevens wissen".
Schakel browsermeldingen in de Chrome-webbrowser uit:
Tik op de knop "Menu" (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Instellingen" in het geopende vervolgkeuzemenu.
Scroll naar beneden tot u de optie "Site-instellingen" ziet en tik erop. Scroll naar beneden tot u de optie "Meldingen" ziet en tik erop.
Zoek de websites die browsermeldingen leveren, tik erop en klik op "Wissen & resetten". Dit zal de verleende toestemmingen voor deze websites om meldingen te leveren verwijderen. Als u dezelfde site echter opnieuw bezoekt, kan deze opnieuw om toestemming vragen. U kunt kiezen of u deze toestemming wilt geven of niet (als u kiest om te weigeren zal de website naar de "Geblokkeerd" sectie gaan en u niet langer om de toestemming vragen).
Reset de Chrome webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u "Chrome" applicatie vindt, selecteer het en tik op "Opslag" optie.
Tik op "BEHEER GEHEUGEN", vervolgens op "ALLE GEGEVENS WISSEN" en bevestig de actie door op "OK" te tikken. Let op dat het resetten van de browser alle gegevens verwijdert die erin zijn opgeslagen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens worden gewist. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder de browsergeschiedenis van de Firefox webbrowser:
Tik op de "Menu" knop (drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm) en selecteer "Geschiedenis" in het geopende dropdown menu.
Scroll omlaag tot u "Privégegevens wissen" ziet en tik erop. Selecteer de gegevenssoorten die u wilt verwijderen en tik op "GEGEVENS WISSEN".
Schakel browsermeldingen in de webbrowser Firefox uit:
Bezoek de website die browsermeldingen levert, tik op het pictogram dat links van de URL-balk wordt weergegeven (het pictogram is niet noodzakelijk een "Slot") en selecteer "Site-instellingen bewerken".
In de geopende pop-up kiest u de optie "Meldingen" en tikt u op "VERWIJDER".
Reset de Firefox webbrowser:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u "Firefox" applicatie vindt, selecteer het en tik op "Opslag" optie.
Tik op "GEGEVENS WISSEN" en bevestig de actie door op "WISSEN" te tikken. Let op dat het resetten van de browser alle gegevens verwijdert die erin zijn opgeslagen. Dit betekent dat alle opgeslagen logins/wachtwoorden, browsegeschiedenis, niet-standaardinstellingen en andere gegevens zullen worden verwijderd. U zult ook opnieuw moeten inloggen op alle websites.
Verwijder mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Apps" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden totdat u een mogelijk ongewenste en/of kwaadaardige toepassing ziet, selecteer deze en tik op "Verwijderen". Als u om de een of andere reden de geselecteerde toepassing niet kunt verwijderen (u krijgt bijvoorbeeld een foutmelding), kunt u proberen de "Veilige modus" te gebruiken.
Start het Android toestel op in "Veilige modus":
De "Veilige modus" in het Android besturingssysteem schakelt tijdelijk alle toepassingen van derden uit. Het gebruik van deze modus is een goede manier om verschillende problemen te diagnosticeren en op te lossen (bv. kwaadaardige toepassingen verwijderen die gebruikers verhinderen wanneer het toestel "normaal" draait).
Druk op de "Power" knop en houd deze ingedrukt totdat u het "Uitschakelen" scherm ziet. Tik op het pictogram "Uitschakelen" en houd het ingedrukt. Na een paar seconden verschijnt de optie "Veilige modus" en kunt u deze uitvoeren door het apparaat opnieuw op te starten.
Controleer het batterijverbruik van verschillende toepassingen:
Ga naar "Instellingen", scroll omlaag tot u "Apparaatonderhoud" ziet en tik erop.
Tik op "Batterij" en controleer het gebruik van elke toepassing. Legitieme applicaties zijn ontworpen om zo weinig mogelijk energie te gebruiken om de beste gebruikerservaring te bieden en energie te besparen. Daarom kan een hoog batterijverbruik erop wijzen dat de toepassing kwaadaardig is.
Controleer het dataverbruik van verschillende applicaties:
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Verbindingen" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Data Gebruik" ziet en selecteer deze optie. Net als bij de batterij zijn legitieme toepassingen ontworpen om het gegevensgebruik zo veel mogelijk te beperken. Dit betekent dat een enorm gegevensgebruik kan wijzen op de aanwezigheid van een kwaadaardige toepassing. Merk op dat sommige kwaadaardige toepassingen ontworpen kunnen zijn om alleen te werken wanneer het toestel is verbonden met een draadloos netwerk. Om deze reden moet u zowel het mobiele als het Wi-Fi-gegevensgebruik controleren.
Als u een toepassing vindt die veel gegevens gebruikt, ook al gebruikt u die nooit, dan raden wij u sterk aan die zo snel mogelijk te verwijderen.
Installeer de laatste software-updates:
Het up-to-date houden van de software is een goede gewoonte als het gaat om de veiligheid van het apparaat. De fabrikanten van het toestel brengen voortdurend verschillende beveiligingspatches en Android-updates uit om fouten en bugs te verhelpen die door cybercriminelen kunnen worden misbruikt. Een verouderd systeem is veel kwetsbaarder, en daarom moet u er altijd voor zorgen dat de software van uw toestel up-to-date is.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Software-update" ziet en tik erop.
Tik op "Updates handmatig downloaden" en controleer of er updates beschikbaar zijn. Zo ja, installeer ze dan onmiddellijk. We raden u ook aan om de optie "Updates automatisch downloaden" in te schakelen - het systeem zal u dan waarschuwen zodra er een update is uitgebracht en/of deze automatisch installeren.
Zet het systeem terug in de fabrieksinstellingen:
Het uitvoeren van een "Factory Reset" is een goede manier om alle ongewenste applicaties te verwijderen, de standaardinstellingen van het systeem te herstellen en het apparaat in het algemeen schoon te maken. U moet er echter rekening mee houden dat alle gegevens op het apparaat worden verwijderd, inclusief foto's, video-/audiobestanden, telefoonnummers (opgeslagen op het apparaat, niet op de SIM-kaart), SMS-berichten, enzovoort. Met andere woorden, het toestel wordt teruggezet naar zijn oorspronkelijke staat.
U kunt ook de basissysteeminstellingen herstellen en/of alleen de netwerkinstellingen.
Ga naar "Instellingen", scroll naar beneden tot u "Over telefoon" ziet en tik erop.
Scroll naar beneden tot u "Reset" ziet en tik erop. Kies nu de actie die u wilt uitvoeren:
"Instellingen resetten" - alle systeeminstellingen terugzetten naar standaard;
"Netwerkinstellingen resetten" - alle netwerkgerelateerde instellingen terugzetten naar de standaardinstellingen;
"Fabrieksgegevens resetten" - het hele systeem resetten en alle opgeslagen gegevens volledig wissen;
Schakel toepassingen uit die beheerdersrechten hebben:
Als een kwaadaardige applicatie privileges op beheerdersniveau krijgt, kan dat het systeem ernstig beschadigen. Om het apparaat zo veilig mogelijk te houden, moet u altijd controleren welke apps dergelijke privileges hebben en de apps uitschakelen die dat niet zouden moeten.
Ga naar "Instellingen", scroll omlaag tot u "Vergrendelscherm en beveiliging" ziet en tik erop.
Scroll omlaag tot u "Andere beveiligingsinstellingen" ziet, tik erop en tik vervolgens op "Apparaatbeheer-apps".
Identificeer toepassingen die geen beheerdersrechten mogen hebben, tik erop en tik vervolgens op "DEACTIVEER".
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat zijn de grootste problemen die malware kan veroorzaken?
Identiteitsdiefstal, geldverlies, gegevensversleuteling, bijkomende infecties en schending van de privacy. Verschillende kwaadaardige toepassingen hebben verschillende mogelijkheden.
Wat is het doel van APT32 malware?
Het doel van deze kwaadaardige toepassing is om slachtoffers te bespioneren. Het kan toegang krijgen tot de camera en er foto's mee maken, apparaatinformatie verkrijgen, SMS-berichten verzenden, SMS- en gesprekslogboeken verzamelen, contacten (nummers en namen) verkrijgen en de lijst met geïnstalleerde toepassingen verzamelen.
Hoe heeft malware mijn apparaat geïnfiltreerd?
De meeste cybercriminelen uploaden malware droppers (nep-apps die malware injecteren) naar het Google Play-platform. In andere gevallen gebruiken ze platforms van derden, sms-berichten, e-mails, misleidende advertenties en soortgelijke methoden om gebruikers over te halen schadelijke apps te downloaden en te installeren.
Zal Combo Cleaner mij beschermen tegen malware?
Deze toepassing kan bijna alle bekende malware detecteren (en verwijderen). Wanneer een apparaat is geïnfecteerd met malware van hoge kwaliteit, moet het worden gescand met een volledige scan. Anders zal high-end malware onopgemerkt blijven (dit soort malware verbergt zich meestal diep in het systeem).
▼ Toon discussie