Sarcoma Group ransomware virus - verwijdering en decryptie opties
Geschreven door Tomas Meskauskas op
Wat voor soort malware is Sarcoma Group?
Sarcoma Group ransomware is malware die bestanden versleutelt en zijn extensie toevoegt aan bestanden (bv. het hernoemt "1.jpg" naar "1.jpg.xp9Mq1ZD05", "2.png" naar "2.png.xp9Mq1ZD05", enz.) De toegevoegde extensie kan verschillen afhankelijk van het specifieke ransomware-exemplaar. Naast het versleutelen en hernoemen van bestanden, levert Sarcoma Group een losgeldbrief ("FAIL_STATE_NOTIFICATION.pdf").
Screenshot van bestanden versleuteld door deze ransomware:
Overzicht van de losgeldbrief van Sarcoma Group
Het losgeld informeert het slachtoffer dat hun bestanden tijdelijk niet beschikbaar zijn. Het beweert dat back-ups zijn vernietigd en dat gegevens zijn gestolen, die zullen worden gepubliceerd of verkocht op het dark web. In de notitie staat dat de aanvallers de enigen zijn die de bestanden kunnen herstellen.
Als het slachtoffer de decryptietool wil kopen, worden ze geïnstrueerd om contact op te nemen met de dreigingsactoren achter de ransomware. De gestolen gegevens worden vrijgegeven als er binnen 7 dagen geen contact wordt opgenomen. Het slachtoffer wordt geïnstrueerd om de Tor-browser te installeren om toegang te krijgen tot de links naar de dataleksite en het chatportaal.
De notitie geeft ook instructies over hoe contact op te nemen met de cybercriminelen via Session Messenger.
Meer details over ransomware
Zodra de Sarcoma Group ransomware een apparaat infiltreert, verspreidt het zich over het netwerk en infecteert het andere apparaten. Voordat bestanden worden versleuteld, worden gevoelige gegevens gestolen, waardoor de druk op slachtoffers om het losgeld te betalen toeneemt. De ransomware gebruikt sterke versleutelingsalgoritmen, waardoor het bijna onmogelijk is om de bestanden te ontsleutelen zonder tussenkomst van de aanvaller.
De cybercriminelen achter Sarcoma Group hebben ook een website waarop ze slachtoffers die het losgeld niet betalen publiekelijk ontmaskeren.
Ransomware in het algemeen
Ransomware is een ernstige bedreiging die veel schade kan aanrichten. Meestal worden slachtoffers gedwongen om dreigingsactoren te betalen voor decoderingstools omdat zij de enigen zijn die over deze tools beschikken. Betalen wordt afgeraden omdat cybercriminelen mogelijk niet de beloofde tools leveren.
Slachtoffers kunnen voorkomen dat ze bestanden en geld verliezen door een back-up te maken van hun bestanden en deze op externe servers of losgekoppelde opslagapparaten op te slaan. Enkele voorbeelden van verschillende ransomware-varianten zijn Nanocrypt, Craxsrat, en Cyb3r Drag0nz.
Hoe heeft ransomware mijn computer geïnfecteerd?
Bedreigers verspreiden de Sarcoma Group ransomware door misleidende e-mails te versturen met schadelijke koppelingen of bijlagen die zijn ontworpen om gebruikers te verleiden tot het infecteren van hun systemen. Ze richten zich ook op kwetsbaarheden in software en besturingssystemen om de ransomware af te leveren. Het is ook bekend dat cybercriminelen misbruik maken van zwakke RDP-configuraties (Remote Desktop Protocol) om systemen te infecteren.
Daarnaast kan ransomware worden verspreid via illegale software (of cracking tools en key generators), downloaders van derden, valse of gecompromitteerde websites, schadelijke advertenties, oplichting van technische ondersteuning en soortgelijke methoden.
Naam | Sarcoma Group virus |
Type bedreiging | Ransomware, cryptovirus, bestandsvergrendeling |
Versleutelde bestandsextensie | Waarschijnlijk afhankelijk van het ransomware-exemplaar |
Losgeld eisend bericht | FAIL_STATE_NOTIFICATION.pdf |
Gratis decryptor beschikbaar? | Geen |
Contact cybercriminelen | Session Messenger, Tor-website |
Namen van detectie | Avast (Win32:Dh-A [Heur]), Combo Cleaner (Trojan.GenericKD.76175694), Emsisoft (Trojan.GenericKD.76175694 (B)), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.Win64.Ymir.gen), Microsoft (Ransom:Win64/Filecoder!MTB), Volledige lijst met detecties (VirusTotal) |
Symptomen | Bestanden die op uw computer zijn opgeslagen, kunnen niet worden geopend. Bestanden die voorheen functioneerden, hebben nu een andere extensie (bijvoorbeeld my.docx.locked). Er wordt een bericht met een verzoek om losgeld weergegeven op uw bureaublad. Cybercriminelen eisen betaling van losgeld (meestal in bitcoins) om je bestanden te ontgrendelen. |
Aanvullende informatie | Sarcoma Group steelt informatie voordat bestanden worden versleuteld |
Distributiemethoden | Geïnfecteerde e-mailbijlagen (macro's), zwakke RDP-configuraties (Remote Desktop Protocol), kwetsbaarheden in software, torrentwebsites, schadelijke advertenties, oplichterij voor technische ondersteuning en soortgelijke kanalen. |
Schade | Alle bestanden worden versleuteld en kunnen niet worden geopend zonder losgeld te betalen. Aanvullende wachtwoordstelende trojans en malware-infecties kunnen samen met een ransomware-infectie worden geïnstalleerd. |
Malware verwijderen (Windows) | Om mogelijke malware-infecties te verwijderen, scant u uw computer met legitieme antivirussoftware. Onze beveiligingsonderzoekers raden aan Combo Cleaner te gebruiken. |
Hoe bescherm je jezelf tegen ransomware-infecties?
Wees voorzichtig met het openen van bijlagen of het klikken op links, vooral in irrelevante of soortgelijke e-mails van onbekende of verdachte bronnen. Klik niet op twijfelachtige links, pop-ups of advertenties van onbetrouwbare websites en ga niet akkoord met meldingen van onbetrouwbare sites. Download software en bestanden altijd van officiële websites of vertrouwde app stores.
Scan je systeem regelmatig met een vertrouwde beveiligingstool om potentiële bedreigingen te detecteren. Als je computer al geïnfecteerd is met Sarcoma Group, raden we je aan een scan uit te voeren met Combo Cleaner om deze ransomware automatisch te elimineren.
Screenshot van de losgeldbrief van Sarcoma Group ("FAIL_STATE_NOTIFICATION.pdf"):
Tekst in de losgeldbrief:
Your company is in a critical situation.
File usage is temporarily unavailable.
Backups have been destroyed.
Databases have been exported.
Data from your storages is stolen and will be published on our website or sold on the
darknet.
Sarcoma Group is the sole owner of the file restorer for your company.
Inform the boss of the company what happened ASAP.
If you want to purchase the restorer contact us, we will prepare a good price for you.
If we are not contacted by the company representative, the data will be automatically
realized after 7 days.
Install Tor browser from https://torproject.org to access links.
Link to DLS
-
Link to the chat
-
Use Registration ID to add a new user to the chat.
-
COOPERATION
If you help us find this company's dirty laundry you will be
rewarded.
You can tell your friends about us.
If you or your friend hates his boss, write to us and we will
make him cry and the real hero will get a reward from us.
Install Session messenger on your phone
Scan the QR code through the app to add us.
Screenshot van Sarcoma Group ransomware's data lekkende site in Tor netwerk:
Sarcoma Group ransomware verwijderen:
Onmiddellijke automatische malwareverwijdering:
Handmatig de dreiging verwijderen, kan een langdurig en ingewikkeld proces zijn dat geavanceerde computer vaardigheden vereist. Combo Cleaner is een professionele automatische malware verwijderaar die wordt aanbevolen om malware te verwijderen. Download het door op de onderstaande knop te klikken:
▼ DOWNLOAD Combo Cleaner
De gratis scanner controleert of uw computer geïnfecteerd is. Om het volledige product te kunnen gebruiken moet u een licentie van Combo Cleaner kopen. Beperkte proefperiode van 7 dagen beschikbaar. Combo Cleaner is eigendom van en wordt beheerd door Rcs Lt, het moederbedrijf van PCRisk. Lees meer. Door het downloaden van software op deze website verklaar je je akkoord met ons privacybeleid en onze algemene voorwaarden.
Video die uitlegt welke stappen worden genomen in geval van een ransomware infectie:
Snelmenu:
- Wat is Sarcoma Group virus?
- STAP 1. Ransomware melden bij de autoriteiten.
- STAP 2. Het besmette apparaat isoleren.
- STAP 3. De ransomwarebesmetting identificeren.
- STAP 4. Decryptietools voor ransomware zoeken.
- STAP 5. Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel.
- STAP 6. Backups maken van gegevens.
Als u het slachtoffer bent gewoden van een ransomwareaanval, dan raden we u aan dit incident aan de autoriteiten te melden. Door de opsporingsinstanties informatie te verstrekken helpt u cybercriminaliteit op te sporen en aanvallers te vervolgen. Dit is een lijst met autoriteiten waar u een ransomwareaanval kunt melden. Voor de volledige lijst van lokale cyberbeveiligingscentra en informatie over waarom u ransomwareaanvallen moet melden, kunt u dit artikel lezen.
Lijst met lokale autoriteiten waar ransomware moet worden gemeld (afhankelijk van uw woonplaats):
VS - Internet Crime Complaint Centre IC3
VK - Action Fraud
Spanje - Policía Nacional
Frankrijk - Ministère de l'Intérieur
Duitsland - Polizei
Italië - Polizia di Stato
Nederland - Politie
Polen - Policja
Portugal - Polícia Judiciária
Het besmette apparaat isoleren:
Sommige ransomware-infecties zijn ontworpen om bestanden op externe opslagapparaten te versleutelen en te infecteren en zich over het hele lokale netwerk te verspreiden. Daarom is het erg belangrijk om het besmette apparaat (de computer) zo snel mogelijk te isoleren.
Stap 1: De internetverbinding verbreken.
De eenvoudigste manier om een computer los te koppelen van internet, is het lostrekken van de ethernetkabel naar het moederbord. Sommige apparaten zijn echter verbonden via een draadloos netwerk en voor sommige gebruikers (vooral degenen die niet bijzonder technisch onderlegd zijn) kan het loskoppelen van kabels moeilijk zijn. U kunt uw computersyseem gelukkig ook loskoppelen van het internet via het Configuratiescherm:
Navigeer naar "Configuratiescherm", klik op de zoekmachinebalk in de rechterbovenhoek van het scherm, typ "Netwerk en delen centrum" en kies het zoekresultaat:
Klik op "Adapterinstellingen wijzigen" in de linkerbovenhoek van het scherm:
Klik rechts op elke verbinding en kies "Uitschakelen". Zodra deze zijn uitgeschakeld is de computer niet langer verbonden met internet. Om de verbinding te herstellen klikt u gewoon met de rechtermuisknop op de verbinding en kiest u "Inschakelen".
Stap 2: Ontkoppel alle opslagapparaten.
Zoals hierboven vermeld, kan ransomware gegevens versleutelen en alle opslagapparaten besmetten die op de computer zijn aangesloten. Daarom moeten alle externe opslagapparaten (flashdrives, draagbare harde schijven, enz.) onmiddellijk worden losgekoppeld. We raden u echter ten zeerste aan om elk apparaat eerst "uit te werpen" voordat u het loskoppelt, en dit om gegevensbeschadiging te voorkomen:
Navigeer naar "Mijn Computer", klik rechts op elk aangesloten apparaat en klik op "Uitwerpen":
Stap 3: Meld u af bij alle cloudopslagdiensten.
Sommigr ransomware kan mogelijk de software kapen die gegevens uploadt naar "de Cloud". Hierdoor kunnen gegevens in de cloud beschadigd worden of worden versleuteld. Daarom moet u zich afmelden bij alle cloudopslagaccounts in browsers en andere gerelateerde software. Verwijder eventueel de cloudsoftware tijdelijk totdat de infectie volledig is verwijderd.
De ransomwarebesmetting identificeren:
Om een infectie goed te kunnen verwijderen, moet men deze eerst identificeren. Sommige ransomware-infecties tonen berichten met de vraag om losgeld (zie het tekstbestand van de WALDO-ransomware hieronder).
Dit is echter zeldzaam. In de meeste gevallen bevat de ransomware kortere berichten die simpelweg aangeven dat de gegevens gecodeerd zijn en dat de slachtoffers losgeld moeten betalen. Ransomware genereert doorgaans berichten met verschillende bestandsnamen (bijvoorbeeld "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html", enz.). Daarom lijkt het gebruik van de naam van een losgeldbericht ook een goede manier om de infectie te identificeren. Het probleem is echter dat veel van deze namen generiek zijn en dat sommige infecties dezelfde namen gebruiken, ook al verschillen de berichten en zijn de infecties zelf niet gerelateerd. Daarom zal het gebruik van alleen de bestandsnaam van het bericht vaak ondoeltreffend zijn en kan dit zelfs leiden tot permanent gegevensverlies (doordat er dan wordt gepoogd om gegevens te ontsleutelen met tools die zijn ontworpen voor andere ransomware-infecties, dit zal waarschijnlijk de bestanden permanent beschadigen en decodering zal niet langer mogelijk zijn. zelfs niet met de juiste tools).
Een andere manier om een ransomware-infectie te identificeren, is door de bestandsextensie te controleren, die aan elk gecodeerd bestand is toegevoegd. Ransomware-infecties dragen vaak de naam van de extensies die ze toevoegen (zoals de bestanden hieronder, die werden versleuteld door de Qewe-ransomware).
Deze methode is echter alleen effectief als de toegevoegde bestandsextensie ook echt uniek is. Veel ransomware-infecties voegen een generieke extensie toe (bijvoorbeeld ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked", enz.). In deze gevallen is het identificeren van ransomware aan de hand van de toegevoegde extensie onmogelijk.
Eén van de snelste en eenvoudigste manieren om ransomware te identificeren is de ID Ransomware-website. Deze service herkent de meeste bestaande ransomware-infecties. Slachtoffers moeten enkel een een losgeldbericht en / of een versleuteld bestand uploaden (we raden u aan om indien mogelijke beide te uploaden).
De ransomware wordt binnen enkele seconden geïdentificeerd en u krijgt verschillende details, zoals de naam van de malwarefamilie waartoe de infectie behoort, of deze decodeerbaar is, enzovoort.
Voorbeeld 1 (De Qewe [Stop/Djvu] ransomware):
Voorbeeld 2 (.iso [Phobos] ransomware):
Als uw gegevens toch blijkt te zijn gecodeerd door een ransomware die niet wordt ondersteund door ID Ransomware, dan kunt u altijd proberen op internet te zoeken met behulp van bepaalde trefwoorden (bijvoorbeeld naam van het losgeldbericht, bestandsextensie, verstrekte contactgegevens, cryptowallet-adressen, enz.).
Decryptietools zoeken:
De versleutelingsalgoritmen die door de meeste ransomwares worden gebruikt, zijn buitengewoon geavanceerd en, als de versleuteling correct wordt uitgevoerd, kan alleen de ontwikkelaar uw gegevens herstellen. Dit komt doordat voor de decodering een specifieke sleutel nodig is, die tijdens de codering wordt aangemaakt. Gegevens herstellen zonder deze sleutel is onmogelijk. In de meeste gevallen bewaren de cybercriminelen sleutels op een externe server en niet op de geïnfecteerde machine. Dharma (CrySis), Phobos en andere bekende families van ransomware-infecties zijn vrijwel foutloos, en daarbij is het gewoon onmogelijk om versleutelde gegevens te herstellen zonder de tussenkomst van de ontwikkelaars. Desondanks zijn er ook tientallen ransomwares die slecht ontwikkeld zijn en die bugs bevatten (bijvoorbeeld het gebruik van identieke coderings- / decoderingssleutels voor elk slachtoffer, lokaal opgeslagen sleutels, enz.). Controleer daarom altijd of er decoderingstools bestaan voor de ransomware die uw computer heeft besmet.
De juiste decryptietool zoeken op internet kan lastig zijn. Daarom raden we u aan het No More Ransom Project te gebruiken, en dt is waarom identificatie van de ransomware handig is. De website van No More Ransom Project bevat een sectie "Decryptietools" met een zoekbalk. Voer daar de naam in van de ransomware die u hebt geïdentificeerd, en bekijk de beschikbare decryptors.
Bestanden herstellen met tools voor gegevensherstel:
Afhankelijk van de situatie (de kwaliteit van de ransomware, het gebruikte versleutelingsalgoritme enz.) kan het mogelijk zijn om bestanden te herstellen met behulp van tools van derden. Hiervoor raden we u de tool Recuva aan, ontwikkeld door CCleaner. Deze tool ondersteunt meer dan duizend gegevenstypen (afbeeldingen, video, audio, documenten, enz.) en is zeer intuïtief (er is weinig kennis nodig om gegevens te herstellen). Bovendien is het gebruik van de herstelfunctie volledig gratis.
Stap 1: Voer een scan uit.
Start de Recuva-applicatie en volg de wizard. U krijgt verschillende vensters te zien waarin u kunt kiezen naar welke bestandstypen u wilt zoeken, welke locaties moeten worden gescand, enz. Het enige dat u moet doen, is in de opties selecteren waar u naar zoekt en de scan starten. We raden u aan om de "Diepe scan" in te schakelen voordat u begint, anders zijn de scanmogelijkheden van dit programma beperkt.
Wacht tot Recuva de scan heeft voltooid. De scanduur is afhankelijk van het aantal bestanden (aantal én bestandsgrootte) dat u scant (het scannen van enkele honderden gigabytes kan bijvoorbeeld meer dan een uur duren). Wees dus geduldig tijdens het scanproces. We raden u ook af om bestaande bestanden te wijzigen of te verwijderen, aangezien dit de scan kan verstoren. Als u tijdens het scannen bestanden toevoegt (bijvoorbeeld door deze te downloaden), dan zal de scanduur worden verlengd:
Stap 2: Gegevens herstellen.
Zodra het proces is voltooid, selecteert u de mappen / bestanden die u wilt herstellen en klikt u op "Herstellen". Houd er rekening mee dat er voldoene vrije ruimte nodig is op uw harde schijf om gegevens te kunnen herstellen:
Backups maken van uw gegevens:
Uw bestanden goed beheren en er backups van maken is belangrijk voor de veiligheid van uw gegevens. Wees dus altijd voorzichtig en plan vooruit.
Partitiemanagement: We raden u aan uw gegevens op meerdere partities te bewaren en belangrijke bestanden niet op dezelfde partitie als het besturingssysteem te bewaren. Als u in een situatie terechtkomt waarin u het systeem niet kunt opstarten en u wordt gedwongen de schijf waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd te formatteren (in de meeste gevallen is dit waar malware-infecties zich verbergen), dan zult u alle gegevens verliezen op die partitie. Vandaar het voordeel van het instellen van meerdere partities: als u het volledige opslagapparaat aan een enkele partitie hebt toegewezen, wordt u gedwongen alles te verwijderen, maar door meerdere partities aan te maken en de gegevens correct toe te wijzen, kunt u dit voorkomen. U kunt uw partities eenvoudig formatteren zonder de andere partities te wijzigen. Zo wordt de ene partitie opgeschoond en blijven de andere onaangeroerd, en blijven uw gegevens veilig bewaard. Het beheren van partities is vrij eenvoudig en u kunt alle benodigde informatie vinden op de Microsoft website met documentatie.
Gegevensbackups: Een van de meest betrouwbare back-upmethoden is om een extern opslagapparaat te gebruiken voor uw backups en dit niet te verbinden met uw computersysteem. Kopieer uw gegevens naar een externe harde schijf, flashdrive, SSD, HDD of een ander opslagapparaat, koppel deze los en bewaar deze op een veilige en droge plaats uit de buurt van zon en extreme temperaturen. Deze methode is natuurlijk niet erg praktisch, want back-ups en updates van gegevens moeten met enige regelmaat worden gemaakt. U kunt ook een cloudservice of externe server gebruiken. Hiervoor is een internetverbinding vereist en is er altijd een kans op beveiligingsinbreuken, hoewel dat zelden voorkomt.
We raden u aan om Microsoft OneDrive te gebruiken om backups te bewaren van uw bestanden. Met OneDrive kunt u uw persoonlijke bestanden en gegevens in de cloud opslaan en bestanden synchroniseren tussen computers en mobiele apparaten, zodat u uw bestanden vanaf al uw Windows-apparaten kunt openen en bewerken. Met OneDrive kunt u bestanden opslaan, delen en er previews van weergeven, de downloadgeschiedenis openen, bestanden verplaatsen, verwijderen en hernoemen, nieuwe mappen maken en nog veel meer.
U kunt een back-up maken van uw belangrijkste mappen en bestanden op uw pc (uw bureaublad-, documenten- en afbeeldingenmappen). Enkele van de meest opvallende functies van OneDrive zijn bestandsversiebeheer, waarmee oudere versies van bestanden tot 30 dagen bewaard blijven. OneDrive heeft ook een prullenbak waarin al uw verwijderde bestanden voor een beperkte tijd worden bewaard. Verwijderde bestanden worden niet meegeteld bij de opslaglimieten van de de gebruikers.
OneDrive werkt met HTML5-technologie en u kunt er bestanden tot 300 MB mee uploaden via klikken en slepen in de webbrowser, of bestanden tot 10 GB via de OneDrive desktop-app. Met OneDrive kunt u volledige mappen downloaden als een enkel ZIP-bestand met maximaal 10.000 bestanden, hoewel er per download een limiet is van 15 GB.
OneDrive wordt standaard geleverd met 5 GB gratis opslagruimte. Extra opslaglimieten van 100 GB, 1 TB en 6 TB zijn beschikbaar met een betalend abonnement. U kunt deze abonnementen verkrijgen door extra opslagruimte aan te kopen, al dan niet in combinatie met een Office 365-abonnement.
Een gegevensbackup maken:
De backup-procedur blijft dezelfde voor alle types bestanden en mappen. Dit is hoe u een backup van uw bestanden kunt maken met Microsoft OneDrive
Stap 1: Kies de bestanden en mappen waar u een backup van wilt maken.
Klikop het OneDrive cloud-icoon om het OneDrive-menu te openen. In dit menu kunt u uw backup-instellingen personaliseren.
Klik op Hulp & instellingen en kies Instellingen uit het uitklapmenu.
Ga naar het tabblad Backup en klik op Backup beheren.
In dit menu, kunt u kiezn om een backup te maken van het Bureaublad en alle bestanden daarin, of van de mappen Documenten en Afbeeldingen, met alle bestanden daarin. Klik op Backup starten.
Wanneer u nu een bestand of map toevoegt aan het bureaublad en de mappen Documenten en Afbeeldingen, wordt er automatisch een back-up van gemaakt op OneDrive.
Om mappen en bestanden toe te voegen die niet op de hierboven getoonde locaties staan, moet u ze handmatig toevoegen.
Open Verkenner en navigeer naar de locatie van het bestand/de map waarvan u een backup wilt maken. Selecteer deze, klik er met de rechtermuisknop op en klik op Kopiëren.
Vervolgens navigert u naar OneDrive, en klikt u met de rechtermuisknop gelijk waar in het venster, en klikt u op Plakken. U kunt ook een bestand slepen en neerzetten in OneDrive. OneDrive maakt automatisch een back-up van de map / het bestand.
Van alle bestanden die aan de OneDrive-map zijn toegevoegd, wordt automatisch een back-up in de cloud gemaakt. De groene cirkel met het vinkje erin geeft aan dat het bestand zowel lokaal als op OneDrive beschikbaar is en dat de bestandsversie op beide hetzelfde is. Het pictogram met een blauwe wolk geeft aan dat het bestand nog niet is gesynchroniseerd en alleen beschikbaar is op OneDrive. Het synchronisatiepictogram geeft aan dat het bestand momenteel wordt gesynchroniseerd.
Om bestanden te openen die enkel beschikbaar zijn op OneDrive online, gaat u naar het Hulp & instellingen-uitklapmenu en kiest u Online weergeven.
Stap 2: Corrupte bestanden herstellen.
OneDrive zorgt ervoor dat de bestanden gesynchroniseerd blijven, dus de versie van het bestand op de computer is dezelfde versie in de cloud. Als ransomware uw bestanden echter heeft gecodeerd, kunt u gebruikmaken van de OneDrive versiegeschiedenis-functie en zo bestanden herstellen naar een versie die werd gemaakt voor de versleuteling.
Microsoft 365 heeft een ransomwaredetectiefunctie die u waarschuwt wanneer uw OneDrive-bestanden dreigen te worden versleuteld of werden aangevallen. Deze functie helpt u bij het herstellen van uw bestanden. Houd er echter rekening mee dat als u geen betaald Microsoft 365-abonnement heeft, u slechts één keer gratis detectie en bestandsherstel kunt gebruiken.
Als uw OneDrive-bestanden worden verwijderd, beschadigd of geïnfecteerd door malware, kunt u uw volledige OneDrive herstellen naar een eerder tijdstip. Hier ziet u hoe u uw volledige OneDrive kunt herstellen:
1. Als u zich heeft aangemeld met een persoonlijk account, klikt u op het tandwiel Instellingen bovenaan de pagina. Klik vervolgens op Opties en selecteer Uw OneDrive herstellen.
Als u bent aangemeld met een werk- of schoolaccount, klikt u op het tandwiel Instellingen boven aan de pagina. Klik vervolgens op Uw OneDrive herstellen.
2. Selecteer op de pagina Uw OneDrive herstellen een datum in het uitklapmenu. Merk op dat als u uw bestanden herstelt na een automatische detectie van ransomware, de aanbevolen hersteldatum reeds voor u is geselecteerd.
3. Nadat u alle opties voor bestandsherstel heeft geconfigureerd, klikt u op Herstellen om alle verdachte wijzigingen aan uw bestanden ongedaan te maken.
De beste manier om schade door ransomware-infecties te voorkomen, is regelmatig backups van uw gegevens te maken.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe is mijn computer gehackt en hoe hebben de hackers mijn bestanden versleuteld?
Sarcoma Group ransomware wordt verspreid via misleidende e-mails met kwaadaardige koppelingen of bijlagen, het uitbuiten van zwakke plekken in software en zwakke RDP-configuraties. Ransomware kan ook worden verspreid via illegale software, downloaders van derden, valse websites, schadelijke advertenties, oplichting van technische ondersteuning en soortgelijke kanalen.
Hoe open ik bestanden die zijn versleuteld door Sarcoma Group?
Uw bestanden zijn versleuteld door ransomware en er is een decoderingstool nodig om weer toegang te krijgen.
Waar moet ik zoeken naar gratis decoderingstools voor Sarcoma Group ransomware?
In het geval van een ransomware-aanval moet je de website van het No More Ransom-project raadplegen (meer informatie hierboven).
Ik kan jullie veel geld betalen, kunnen jullie bestanden voor mij ontsleutelen?
We bieden geen decryptieservices. Versleutelde bestanden herstellen zonder het hulpmiddel van de aanvaller is meestal onmogelijk, tenzij er fouten in de malware zitten. Elke derde partij die betaalde decryptie aanbiedt is waarschijnlijk oplichterij of handelt gewoon als tussenpersoon.
Helpt Combo Cleaner me bij het verwijderen van Sarcoma Group ransomware?
Ja, Combo Cleaner scant je computer en verwijdert alle gedetecteerde ransomware-infecties. Hoewel het de malware kan verwijderen, kan het echter geen bestanden ontsleutelen die al zijn versleuteld.
▼ Toon discussie